Gå til innhold

Hvor mye metformin kan en egentlig ta??Og hvor mye er minste dose en bør ta??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle begynne på 1000 og gå opp til 1500. Fikk ikke høre noe om å øke ytterligere til 2000. Men siden du ble dårlig av 1500 er det kanskje bedre om du tar 1000....?!

Jeg fikk beskjed om å begynne rett på 1500, en stund etterpå spurte han om jeg ville gå på litt mindre, så tok han det bort fordi han syntes jeg ble for tynn, og etter dette har han spurt om jeg vil begynne igjen.

Jeg synes det virker ganske tilfeldig om man får metformin og hvilken dose man får, det virker som om det er ganske mye opp til oss selv. Jeg synes det er et ganske stort ansvar å ta.

Dette var vel ikke akkurat et svar til innlegget ditt, men mer et hjertesukk....

man kann ta opp til 3000mg per dag, men om man orker det er en annen ting.

Det ekspertene på en klinikk i Essen anbefaler (spesialister på pcos) er 1000mg hvis man er undr 60 kilo 1750 mg hvis man er over 60 kilo.

Har selv også gått opp og ned i doser, må vel opp igjen i 1500 pga søtsug.

Annonse

Hvis jeg spiser melkeprodukter, så blir jeg sååååå sulten etterpå..melk, cottage cheese, youghurt og lignende....

Jeg spiser for det meste speltbrød eller grovt brød.. og knekkebrød.. sånne grove...med tomat og salt på hehe, noen ganger makrell.. er så nøye på pålegget jeg... liker ikke så mye,,

Godteri spiser jeg nesten ikke, for da får jeg skikkelig vondt i magen..Is går bra..

Jeg vurderer å begynne med fibertilskudd for å øke metthetsfølelsen..spiser veldig mye frukt og grønnsaker.. kanskje det er det jeg blir så sulten av.. Hmm får kutte ut litt etter litt og skrive opp hva jeg spiser og når,, kanskje jeg finner løsningen,, hehe

hmm merkelige greier.

yoghurt kan jeg skjønne pga en del sukker, frukt tild els også (vannmelon er ikke sundt)

Er selv vanvittig kresen på brødpålegg og hvis jeg holder meg til ost, skinke, kylling/kalkun går det greit. men med en gang syltetøy og co dukker opp, HJELP hehehe

Jeg vet at spier jeg vanlig pasta blir jeg sulten etterpå, mener også at hvis jeg drikker juice skjer det samme.

Jeg begynte på 500 og skal øke gradvis (500 pr uke) til jeg er på 2000. Hvis jeg tåler det, da, hvis ikke skulle jeg holde meg på den høyeste dosen jeg takler. Nå er jeg oppe på 1500 og det går bra så langt.

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg begynte på Metformin for nesten en uke siden. Da skulle jeg begynne å ta en tablett om morgenen i noen dager, så en om dagen og en om kvelden i noen dager, så to om morgenen og en om kvelden i noen dager , så jeg skal i løpet av et par uker øke opp til 2 tabletter om morgenen og 2 om kvelden. Jeg har vært ordentlig dårlig i magen av disse pillene, men det står det jo på at skal gå over så det får man jo bare tro på. Legen sa ingenting om at jeg skulle gå hverken opp eller ned i dosene etter form eller noen ting. Burde han det?

Er enda veldig spent på om det vil hjelpe noe på vekta...

Er det mange av dere som det har hjulpet på?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...