Gå til innhold

Noen som har hatt en baby som nesten ikke sover på dagtid?? Trenger DESPERAT litt hjelp her!! (Samme som skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Babyen min på 2 måneder sover utrolig lite på dagtid. Jeg må ut og trille han for at han skal sove, og da sover han kun en halv time om gangen. Kan ikke gå ut og trille hele dagen heller. Er kjempesliten!

Han er så utrolig mye VÅKEN! Virker som han er redd for å gå glipp av noe om han sover. Dette gjør at han fort blir grinete fordi han jo blir trøtt.

Dette er utrolig slitsomt, og vi sliter med skrikeperioder hver kveld når han skal legge seg. Han klarer ikke å få roen over seg når han skal sove. MÅ lissom skrike seg i søvn...

Vi trenger desperat noen råd her! INGEN kan hjelpe oss. Har snakket med lege og helsestasjon, men alle sier bare at "sånn er det bare" og "det er et kjent problem". Ja, men det hjelper ikke oss!!!!

Lurer derfor på om det er noen andre som har hatt babyer som sliter med det samme. Hva gjorde dere??? Og går dette over etter hvert?????

Vær så snill, om du har vært borti dette problemet eller har hørt om noen som har det, svar meg... Hadde blitt sååå takknemlig!

Hilsen en desperat

Fortsetter under...

Hei! Må si at jeg føler med deg, dette er kjempetungt. Mitt lille gull sover også minimalt på dagtid, og slik har det i grunn vært siden hun kom til. Jeg leste alt jeg kom over, og overalt var det å lese at "spedbarn på denne alderen sover ca 18 timer i døgnet". Bullshit tenkte jeg...

Nå har hun etterhvert begynt å hvile mer på dagtid. Det er kjempegodt, for da får jeg gjort noe fornuftig i huset også.. Men har samme problemet som deg på cafe o.l. - hun er den eneste som er våken, og aksepterer ikke å ligge i vognen når den står stille....

Hvordan sover han om natten da?

Folk spurte meg hvordan det gikk med oss- jeg klaget på at hun omtrent ikke sov på dagtid, og fikk til svar at jeg skulle vel bare være glad hun sov om natten.... Vel, jeg kan skrive under på at det trengs "friminutt" på dagtid også!

Så plutselig en dag endret det seg, og hun begynte å sove mer på dagtid. Jeg ammet henne i sengen min, og hun sovnet på puppen. Så snek jeg meg unna og lot henne ligge der... Så nå er dette blirr vanlig prosedyre.

Hun er våken ca tre ganger pr natt og skal ha mat. Så våkner hun igjen rundt halv syv og er klar for en ny dag.. Hehe, er rimelig trøtt da selv... Så har hun formiddagsluren sin i ellevetiden ca, ny lur rundt kl to (av og til), og ettermiddagslur i femtiden. Så legger jeg henne igjen rundt åtte.

Det er kanskje en liten trøst å vite at det er flere som har det slik, og at det nok helt sikkert vil endre seg... Du får bare stay strong til da!! Se fremover! Carpe Diem! Om hundre år er allting glemt! Hihi, nei skal slutte nå. Men håper det går bedre etterhvert- det vil det nok gjøre...

Lykke til!

Jenta mi er litt sånn og. Nå skal hun undersøkes for kiss-syndromet pga flere symptomer, blant annet at hun sover så lett og så lite.

Les mer på www.kiss-kidd.no

Hallo du.

Hvor gammel er ditt lille gull da?

Babyen min sovner i 19-tiden på kvelden. Da er han helt utslitt og skikkelig overtrøtt! Da sover han først i 3 eller 4 timer for så å våkne for å få mat. Deretter våkner han ca. annenhver time, og noen ganger hver time (!) Det er jævlig slitsomt! Det er bare en gang han sov 6 timer i ett strekk, og da trodde jeg virkelig at det var noe galt. At han hadde sluttet å puste eller noe sånt..

Skulle bare ønske situasjonen ble bedre snart. Tanken på at jeg kanskje må slite med dette hele året jeg har permisjon tar nesten knekken på meg. Hadde gledet meg så sinnsykt til dette året. Trodde jeg bare skulle kose meg, jeg... Og verre blir det om han holder på slik som dette etter at året er gått også....

Vi hade det helt likt med vårt första barn. Nummer två sover däremot helt fint. Här är ting som kan vara skäl till att han sover lite:

Felställning i nacke/rygg. Dvs KISS I eller II. Se här för mer info: www.kiss-kidd.no

Överstimulerat barn. Ett litet barn som får mycket stimulans kan få svårt att roa sig (ofta intelligenta och vakna barn). Skärma av och se till att ta det väääldigt med ro så blir det bättre efter vart. Vi var mycket hemma och gjorde minst möjligt och då hade vårat barn det som bäst!

Magont. Minifom eller kutta ut mjölkprodukter hjälper ofta.

Övertrött barn. Se till att vakenperioderna inte blir för långa. Vårat tre månader gamla barn är vaken max 2-3 timmar och sover sedan 1-3 timmar. Se till att barnet somnar oavsett vad som krävs. Bärsjal är ofta bra hjälp. Efter att sömnrutinen etablerats bra, kan man så minska ned på attributen som krävs för att få barnet att somna, tex bröst eller bärsjal eller vagga vagnen osv.

Stressad mamma. Stresshormoner går över i modersmjölken och kroppsspråket hos mamman gör barnet oroligt. Försök att ta det med ro eller skaffa hjälpmedel (tex bärsjal) som gör att du får ting gjort under dagen. Städa, laga mat osv då barnet är vaket och utnyttja minutrarna då barnet sover till att slappa av.

Jag tycker att skrikingen kvällstid tyder på att barnet är övertrött/överstimulerat och kanske har det också magont (uppstår gärna av skrikingen).

Generellt så lönar det sig att sänka förväntningarna till hur man tror att barnet ska uppföra sig. Då kan man lättare behålla ron som mamma och detta smittar av sig på barnet. Minns att de barn du ser sova i vagnen på cafe är just de som sover i vagnen på cafe. De andra mammorna går antagligen inte dit med sina små, men de finns och de är antagligen många...

Efter vart som barnet blir lite äldre blir det tåligare och klarar av mer intryck. Ofta går evenmtuellt magont bort och ni lär känna varandra bättre. Då går det säkert bättre!!!

Lycka till!!!!

Annonse

Hei :-)

Føler også med deg. Vår datter har også sovet minimalt på dagtid, helt siden hun var født 5 uker før tiden. Hun var dysmatur (dvs liten av vekt) og ble forløst før tiden. Hun hadde kolikk de første 3 mnd og skrek mye på ettermidag/kveld.

Ellers sov hun ca 30-40 min ca 2 ganger pr dag, ingen rytme og helst mens vognen trillet.

Kunne aldri planlegge noe og var "redd" for å gå ut/avtale med noen i tillfelle hun begynte å hyle. Vi begynte med rutiner tidlig og hun ble lagt halv sju stort sett, siden hun var overtrøtt (og dette har vi slitt med lenge).

He he... Ett av mine argumenter for å få barn var nettopp at "de sovcer jo så mye i beygnnelsen at det ikke forstyrret hans studier"... Gjett om jeg har fått høre det i etterkan a?...

Syntes selv at jeg fikk lite råd, men akseptertel at noen barn rett slett ikke trenger så mye søvn. Allikevel har det vært en endring i søvnmønsteret rundt 6 mnd og 1 år (nå)..

Det du skriver med at babyen din må skrike seg i søvn, vet jeg er velkjent. Noen trenger rett og slett en utladning.

De gangene det er skjedd her, har vi alltid vært der og enten holdt henne eller sittet ved sengen.

Ønsker deg lykke til!

Har en jente som sover dårlig på dagen, og bare i vogna eller på puppen. Og i vogna så sover hun bare når jeg triller, og vi er ute...

Så fikk vi en trille, og da begynte jeg å legge henne i den inne på soverommet. Jeg trillet henne i søven, mens jeg sang og satte på en spille dåse, og over en dørstokk for å få litt ujevnt underlag. Først tok det lang tid før hun sovnet, og så gikk det lettere etterhvert. Der sover hun alt fra en halv time til to timer. Noen ganger har jeg prøvd å trille henne igjen når hun hun våkner, men tar henne opp hvis hun bare gråter, og legger henne igjen senere. Jeg gjorde dette minst en gang om dagen i lang tid slik at hun vente seg til det. Forsatt så må jeg trille hele tiden når vi er ute, men nå kan hun hvertfall sove noen av lurene sine inne.

Har fått høre et tips om det å legge på kvelden, nemlig at man skal legge barnet før de blir trøtte, om det er klokken fem eller seks eller sju, hvertfall tidlig.

Åja. Det er ikke først før nå den siste måneden han sover omtrent til faste tider (er 5 1/2 mnd).

Han har måttet gått tur med for å sove og våknet med en gang vognen stoppet.Ellers så sovnet han alltid godt i bilen, så i vinter da jeg var på det mest slitne så kjørte jeg tur med han og lot han sove i bilstolen på soverommet etterpå for å kunne la han få sove litt og jeg få meg 20 minutter for meg selv....

En ting har jeg i allefall lært; ikke stress! For det merker de små med en gang og da blir de helt umulige å ha med å gjøre, for da stresser de også.

Sender deg en trøsteklem for det trenger du! :o)

Slet med det samme på min datter da hun var spebarn. Fikk hjelp av helsesøster - viste seg at hun hadde en vridning i korsryggen så efter 2 behandlinger fikk vi en glad dattern med godt sove hjerte. Men husk alle barn er forskjellige at man sier 18 timer vil si noen sover mer enn 18 timer andre mindre ... mye mindre også :o)

Kontakt helsestasjonen for hjelp med å opprette gode søvn vaner for barnet ditt

Ja dette hørtes ut som min lille prins det! Akkurat sånn har vi også hatt det. Guttn vår er 4 1/2 mnd. nå, men da han var like gammel som din hadde vi det akkurat som dere. Vi var rett og slett nødt til å legge han i senga, og la han skrike før han sovnet. Vi satt/sitter ved siden av han hele tiden, stryker han, synger for han osv. til han sovner. Trodde kanskje han etterhvert ville klare å sovne uten å skrike, men han skriker fortsatt nesten hver gang før han sovner. Vi er rett og slett nødt til å gjøre det sånn. Guttn vår får på denne måten søvnen han trenger, og er en blidere og gladere gutt. Men jeg syns ikke det er morro at han til stadighet skal skrike før han sovner. Har pratet mye med helsesøster om dette, og det var de som mente vi skulle gjøre det sånn. Noen barn må rett og slett skrike litt for å finne søvnen. Jeg skulle absolutt gitt mye for at han kunne klare å finne sønvnen uten å skrike, men har et håp om at det vil ordne seg etterhvert.

Jeg syns samtidig det er slitsomt at det føles som jeg/vi er alene om dette problemet. Selv om jeg leser på dib at flere har dette problemet, så kjenner jeg ingen som sliter med det samme. Så jeg skjønner godt hvordan du har det.

Klem fra

Tulla vår har også alltid sovet lite på dagtid.

jeg husker da hun var rundt 6 uker gammel, da pleide hun sove 2x30 minutt på dagn i beste fall. Og ville ikke legge seg for natten før 2300.

Da hun var 3 mnd hadde vi begynt å legge henne 2100, og hun hadde fortsatt 2x30minutt hvil på dagen i beste fall. Ofte sov hun ikke på dagen i det hele.

Jeg tok det opp med både legen og helsestasjonen men de svarte bare at noen barn er sånn, det blir nok bedre etterhvert. Og det finner dere ut av hva som er best for dere.

Da hun var 5 mnd begynte vi å legge henne 1900. Og hun hvilte fortsatt disse 2x30 minutt i beste fall.

Og det var kun når vi trillet henne i vogna, stoppet vi så våknet hun.

Legen sa at de er ofte oppvakte og tidlige de barna som sover lite.

Vel, hun er nå 14 mnd, og legger seg fortsatt 1900, men de siste 3 mnd har hun hvilt i sengen sin, og da kan hun gjerne hvile 1,5 time i strekk.

Det er jo helt utrolig.

Men vi burde kanskje sjekke om det er noe galt med rygg, nakken hennes?

Har aldri tenkt den tanken, fordi hun har aldri hatt skrikeperioder, hun har alltid vært blid og snill;-)

Min baby sov også svært lite de første 6 ukene(våken fra kl.2-5 .)Sov nesten ikke på dagtid heller.Jeg holdt på å klikke, så sliten var jeg. Heldigvis finnes det kloke mødre og svigermødre (ikke helsesøstre i mitt tilfelle), som foreslo at barnet kanskje ikke var mett? Spesielt var det mye uro og skriking på kveldene, og mange oppvåkninger om natta. Jeg begynte forsiktig med litt morsmelkerstatning om kvelden. Heldigvis tok han flaske ( helsestasjonene har andre metoder som sonde ,skje med mitt valg!) Mitt barn ble ett nytt menneske! Mer opplagt=gladere barn. På helsestasjonen sa de at brystbarn var urolige på kveld og natt. Min mening er at det var riktigere for mitt barn at det var fornøyd enn at det på død og liv bare skulle ammes, når det ikke ble fornøyd. Har snakket med flere i ettertid, som angrer på at de ikke ga litt ekstra på kvelden, isteden for bare uro og skriking.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...