Gå til innhold

Grøt/mat-spørmål igjen... Ikke begeistret.

Anbefalte innlegg

Mini blir 6 mnd om 2 dager. Nå har vi gitt/prøvd å gi smaksprøver på vekselvis mais og risgrøt i en uke. Ikke spesielt entusiastisk mottatt.. Hun er skikkelig puppefan, drikker bra og har til nå nesten lagt for mye på seg.. Men i det siste har hun virket sulten veldig fort igjen etter amming, og krever ekstra nattmåltid. Og hun har virket som hun har likt nye smaker: Tannkremen, D-dråper. Og veldig interessert når vi spiser. Uansett er hun jo 6 mnd nå, og da trenger de jo mer enn mm.

Men altså -grøtprosjektet går ikke så det suser.. Av og til kan det gå greit med et par teskjeer. En eneste gang har hun gapt skikkelig opp, ellers vil hun liksom suge grøten av skjeen. Så begynner hun å lage skikkelig grimaser når vi har klart å lure grøt inn i munnen. Noen ganger går det totalt ned en smaksprøveporsjon (er vel ca 1/8 porsjon..), andre ganger ikke. I dag var det protest helt fra første skje.

Har noen tips? Er det dumt å prøve med frukt oppi/til så tidlig? Blir "bortskjemt"? Har en gang gitt henne halv teskje most banan. Ble mottatt med samme grimase som grøten. Virker som hun generelt ikke er begeistret for fast føde-konseptet.. Har prøvd med veldig tynn grøt/velling. Ikke nevneverdig mer vellyket.

Noen? Gode råd vil bli satt stor pris på :)

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg har hele tiden hatt en kresen liten jente. Hun er egentlig skeptisk til alt nytt. Tilvenning av grøt tok en evighet, hun er enda ikke særlig begeistret, nå er hun 10 mnd. Jeg kokte potet som jeg moste og blandet med mm. Det likte hun faktisk. Man må ikke begynne med grøt, kan godt begynne med grønnsaker. Etterhvert som hun ble vant til potet blandet jeg andre grønnsaker sammen. Man kan også tilsette margarin uten melk og salt eller litt rapsolje. Enda er middag det mest populære måltidet.

Frukt er det ingenting galt i. Det er kjempeenkelt å lage hjemmelaget eple og pærepure, det er favoritten her i huset. Uten den hadde det ikke blitt mye grøt på henne.

Hun klarer seg nok fint med bare mm enda, men det er jo slitsomt å amme så mye. Godt å kunne gi litt annen føde, så får man kroppen sin litt mer tilbake i alle fall :-)

Lykke til!

Hei. Skriver hvordan prosjekt grøt gikk hos oss.

Første mnd med grøt måtte vi ha minst 50% most banan eller avakado i grøten før hu spiste litt. Var en sjau så vi begynte tidlig med brød som vi dynket med mm og el. olivenolje.

Men vi gav henne ett grøtmåltid om dagen og plutselig en dag spiste hun den kald rett fra kjøleskap og uten noe frukt i.

Hadde jo aldri tenkt på at hun kunne like kald grøt, men det var helt greit. Så nå spiser hun den romtemperert eller rett fra kjøleskapet.

Blei ikke bortskjemt av å få mye frukt i grøten i starten.

Avakado og banan metter ganske mye og pære er bra om de får hard mage av bananen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...