X-tonus Skrevet 17. mai 2006 #1 Del Skrevet 17. mai 2006 Har ei lita jente på 7 uker. Hun tilbringer store deler av dagen med å spise og sove. Hun er våken kun i korte perioder hvor hun ikke spiser eller blir skiftet på. Jeg prøver å benytte de korte våkenperiodene og stundene på stellebordet til å etablere kontakt med henne, føre samtaler og stimulere henne (hvis hun er opplagt da). De siste ukene har hun villet ha mat ofte - annenhver time på dagtid og hver tredje time på natten. Det er sjelden at hun er våken mellom to måltider på dagtid. Har vært på barseltreff hvor mange av de andre babyene prater, leker med babygym osv, mens min bare sover og sover. Det typiske er at hun våkner til i 18-19-tida og er svært våken (variabelt humør) fram til jeg legger henne i 21-22-tida. Hun er fortsatt våken ved legging, men så lenge hun har smokken er det sjelden noe problem å putte henne i senga, hun ligger og småpludrer til hun sovner av seg selv. Det største problemet mitt er at jeg får svart samvittighet fordi jeg putter henne i seng på den tiden hvor hun er mest våken, dette gjør jeg for å prøve å etablere en døgnrytme etter hvert. Bør jeg prise meg lykkelig fordi jeg har en rolig baby, eller bør jeg anstrenge meg for å aktivisere henne mer på dagtid? Jeg er skikkelig amatør på alt som har med babyer å gjøre, og mangler visst de berømte instinktene som mødre skal ha. Jeg har faktisk anledning til å få ting gjort (husarbeid etc.) på dagtid mens ungen sover, i motsetning til mange andre som har barn som bare sover 30 min i slengen. Dersom jeg bare bør være glad til, så vær så snill og si det til meg. Jeg blir smårar av å gå og se på jenta som bare sover og sover og sover. Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5068969-jenta-mi-sover-mye-luksusproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsemammaen Skrevet 17. mai 2006 #2 Del Skrevet 17. mai 2006 For meg høres det litt ut som et luksusproblem (les mitt innlegg nedenfor). Sliter med en baby som knapt sover på dagtid!! Det er SLITSOMT!! Og jeg ser at han også sliter med det... Men forstår deg faktisk litt også. Er jo kjempekos å ha litt kontakt med barnet sitt. Min baby på 2 måneder er veldig våken og VELDIG kontaktsyk! ELSKER mennesker og gliser og ler bare han ser et ansikt. Synes det er kjempekos, men sliter som sagt med at han knapt sover på dagtid... En mellomting mellom din baby og min baby hadde kanskje vært det beste. Men.... Babyer er jo forskjellige... :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5068969-jenta-mi-sover-mye-luksusproblem/#findComment-5070025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tone.m Skrevet 17. mai 2006 #3 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg er ingen ekspert (har bare en liten en), men tror nok at du ikke skal bekymre deg så mye. De fleste trenger mye søvn og sover mye den første tiden; de blir mer våkne etter hvert. Hun er jo bare 7 uker ennå - det er ikke mye. Og, om ikke lenge står du der og lengter etter den tiden da du kunne ha tid for deg selv! Bare vent Tror du gjør riktig i å etablere en døgnrytme som dere kan leve med, men kanskje lurt å overholde et fast tidspunkt på kvelden som gradvis flyttes mot det ønskede tidspunktet hvis hun er veldig våken når du legger henne. Tror ikke du skal tenke for mye på aktivisering på dagen - sover hun så er det fordi hun trenger søvnen sin. Synes det høres ut som om du er en reflektert mor som ønsker å gjøre det beste for sitt barn - ikke tro at du er uten instinkter - det er bare slik det føles innimellom fordi man ikke har en nøyaktig bruksanvisning på barnet sitt. Om en liten stund føler du det nok veldig annerledes. Min lille stjerne var ganske motsatt på den alderen; hun sov tidlig hele natten (når hun først sovnet etter mye om og men), mens hun på dagen var helt umulig å få til å sove - skikkelig lakenskrekk. Trilletur var omtrent det eneste som kunne få henne i søvn. Hun var også umulig å legge fra seg - hatet babygymmen sin. Men, de små forandrer seg så fort, og plutselig er alt helt annerledes enn uken før. Men fortsatt; ved 6,5 måneder er soving på dagen noe hun er totalt ustabil på (og babygymmen som hun etter hvert elsket er pakket vekk for lengst fordi den ikke er stimulerende nok). Ellers, prøv å ikke sammenlikne for mye med de andre babyene i barslegruppen - det er så utrolig stor forskjell på babyer når de er små. Utviklingen er rivende uansett. Noen kan være tidlig ute på noe og treige på andre ting. Født før og etter termin og slike ting spiller også inn i stor grad slik jeg har erfart det. Lykke til med jenta di!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5068969-jenta-mi-sover-mye-luksusproblem/#findComment-5072571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
X-tonus Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei og takk for svar begge to! Trengte nok å høre hva andre mente om situasjonen jeg, for nå er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Jeg skal vel bare være glad for at jeg har fått ei snill rolig jente og nyte roen og freden så lenge det varer. Så lenge hun spiser godt og legger på seg og er interessert i kontakt i de våkne øyeblikkene kan jeg vel bare ta det med ro. Takk igjen! Store klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5068969-jenta-mi-sover-mye-luksusproblem/#findComment-5077753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå