Gå til innhold

til alle dere som lurer på hva vi kan spise og ikke


selfangerkjerringa

Anbefalte innlegg

Ved forrige graviditet fikk jeg følgende råd av min fantastiske jordmor:

 

- Vær forsiktig med enkelte typer mat, men ikke vær hysterisk. Tenk også for deg selv: kan jeg klare meg uten dette i de 7-8 neste månedene? (de fleste finner jo ikke ut at de er gravide før det er gått en mnd eller to). Og om noe skulle skje med barnet ditt, tenk over om du vil ha skyldfølelse for den kvelden du drakk to rødvinsglass, eller på grunn av spekematen du spiste. Hvis du er usikker - så lar du rett og slett være å ha det i deg. Hvis du derimot vet at du er sterk nok til å holde en eventuell skyldfølelse unna, så spis og drikk - men selvsagt alt med måte.

 

Sluttpoenget er altså dette: tenk både på barnet og deg selv. Orker du å gå de siste månedene og lure på om fosteret har tatt skade av spekematen, eller er det like greit å holde seg unna, og heller planlegge spekemat og ostekveld som barselgave til deg selv når svangerskapet er ferdig? Det gjorde jeg :) og dæven så godt det var!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter her og holder på å dø - har blitt så mye spørsmål om røkelaks og tenker ikke på noe annet enn en skive med røkelaks, hardkokt egg, agurk og sennepsaus. Men jeg ville vært bekymret etterpå.

 

Så da tenkte jeg at jeg får heller ha en matorgie eller som du foreslo : en kveld med god mat som jeg har avstått fra :o)

God idé !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med reker og scampi, kan man spise det når man er gravid eller er det bare når man ammer man skal styre unna reker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat og røkt laks (ikke gravet) kan man spise om det har vært nedfryst i flere døgn. I minst 18 -

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj oj.

Er det skadelig med spekemat fra dag 1.

Vet ikke om jeg er gravid enda, men spiste spekeskinke i går. Får litt angst nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...