Gå til innhold

Kan vi spise spekemat???


ingru

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kun fordi det ikke er varmebehandlet. Jeg hadde ikke gadda å brydd meg så mye om akkurat det. Spiser det jeg har lyst til jeg:) lever da enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det som er poenget....hvis man blir smittet av bakterien toxoplasmo så er det fosteret det går utover. Ikke at du dør !

Du tåler bakterien bedre enn fosteret.

Og da er spørsmålet - hvis man advarer mot det de aller fleste plassene, hvorfor gidde å spørre ?

Er det for mye å be om - at man faktisk ønsker å verne om sitt foster enn å falle for din egen egoistiske glupskhet og SKAL spise alt som passer deg.

Hvis det ikke var så viktig så hadde det vel ikke blitt informert om forskjellige mat og drikke man BØR holde seg unna for å forhindre evt. infeksjoner eller skader på fosteret....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sies at den enten skal være så fersk som mulig eller så kan du hive den i fryseren en tur for så å spise den.... Men ellers så må jeg si at jeg er litt blank på hva som er greit og ikke.... Jeg spiser det jeg får ned enda jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmebehandling er eneste måten å få bukt med bakterien - kulde legger den bare i dvale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk;)

Det viste jeg ikke! Jeg har ikke lyst til å smitte barnet med tox!!!

Må vel få lest den siden om hva man kan og ikke kan spise;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh unnskyld meg, er jeg egoistisk, glupsk og skal spise alt som passer meg bare fordi jeg spør om jeg kan spise spekemat???????????????????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe......nei den var retta mot anonym som så freidig sier at hun spiser ALT og bryr seg ikke - nesten oppfordrer andre til å tenke slik.

I dag har hormonene slått til max og jeg har vært gretten og ble provosert av slike kommentarer som hele tiden dukker opp under spørsmål om matvarer...

 

Synes det er viktig å ta hensyn til hva som er advart og anbefalt - og heller ta det igjen etter svangerskapet...Bedre å være litt forsiktig enn å bli smitta av en bitteliten bakterie i en matvare som man er advart mot og da risikere helsen til fosteret.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra :o)

 

Ha det som en huskeregel å gjennomsteke kjøtt og fisk - så all "råbehandlet" mat er ikke bra og bør varmebehandles.

Og skyll godt grønnsaker og frukt.

Ikke spis noe som er rått :o) da er du nok trygg....

Og spis av nyåpnet pålegg og mat - ting som har ligget en liten stund i kjøleskapet hadde jeg ikke spist - for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, svært så gretten ja! Tør ikke ta bort anonym knappen nå iallefall, kom borti av gammel vane på det forrige innlegget...*tihi*

Alt med måte, selvfølgelig.Men til og med jordmor og lege som jeg har gått til sier at det er jo overdrevent det der med alt en kan spise og ikke.

Gjør som du selv føler for du, men tenk selvfølgelig litt på hva som er anbefalt og ikke. Og alt med måte:) Jeg tenker iallefall ikke over alt jeg spiser, selv om jeg har det i bakhodet når jeg velger ut hva jeg skal ha til pålegg og til middag. Selv om jeg ikke dytter innpå med spekemat og laks, så spiser jeg det i noen anledninger.

Dette er ikke en oppfordring, men hvordan jeg selv lever når jeg er gravid...(Hebbie :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ♡ ¯`°•.¸Hebbie¸.•°´¯ ♡

Dette har jeg kopiert fra matportalen, man dreper disse bakteriene ved frysing!!:

 

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

 

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat er; fårepølse, morrpølse, spekeskinke, salami, fenalår etc etc.

 

Dette bør alle gravide unngå hele graviditeten fordi dette er rått kjøtt som kun er røkt / saltet. Dette gjelder også tartar og gravet kjøtt. (Unntaket er kokt salami - så det kan man trygt spise.)

 

Rått kjøtt kan inneholde en parasitt som heter toxoplasmose. Den bor opprinnelig i tarmsystemet til katter, men kan smitte alle dyre som vi spiser kjøtt fra. Man kan også få den i seg ved nærkontakt med katter, graving i blomsterbed der katter gjør fra seg. Den kan også smitte gjennom uvaskede grønnsaker og frukt.

 

Parasitten dør hvis man gjennomsteker eller koker maten, eller man kan fryse ned maten minst et par dager på -18 grader eller kaldere. Da dør toxoplasmoseparasitten.

 

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer.

 

Med andre ord, man kan sjekke seg ved starten av svangerskapet! Be legene deres om dette om dere er bekymret. Hvis du har antistoffer, trenger du ikke tenke på akkurat denne parasitten.

 

MEN; det er også en annen fare med maten, nemlig bakterien listeria. Den kan dere lese mer om på matportalen!

 

Det er mange som gir råd på disse sidene som ikke helt vet hva som er hva. Anbefaler alle gravide å les grundig på matportalen.no og ikke tro alt det de hører:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...