okt2005 Skrevet 16. mai 2006 #1 Del Skrevet 16. mai 2006 Greier dere å få babyene deres til å sove til samme klokkeslett hver kveld (ihvertfall sånn noenlunde)? min lille jente er 6 mnd, vi har egentlig alltid slitt med å få henne til å sove på kvelden. hvis babyen ikke sovner, lar dere da barnet ligge på soverommet til det til slutt sovner, fordi det er jo natt, eller tar dere barnet med ut i stuen igjen? før var jeg konsekvent på å la henne ligge inne på soverommet hvis hun først var lagt, var inne sammen med henne, men det kunne da ta evigheter før hun sovnet. nå tar jeg henne med ut igjen hvis jeg ser at hun ikke kommer til å sovne... det andre jeg lurer på er om dere står opp til samme tid hver morgen? her i huset har jeg både prøvd å stå opp konsekvent kl 8 flere dager for å se om det hjelper, hvis hun får bestemme, kan det variere fra kl 06 (som idag), til kl ti halv elleve. synes ikke jeg greier å få noe rutine på søvnen, igår la hun seg halv åtte, og våknet kl seks. hun sov en del timer i ettermiddag, frem til ca halv fem, og er derfor ikke i seng ennå (her er klokken halv elleve), enda jeg har forsøkt å få henne til å sove flere ganger. veldig takknemlig hvis noen har tips eller erfaringer å dele, blir veldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #2 Del Skrevet 16. mai 2006 He! Gutten min er 10 mnd nå og har vært grei å legge siden han var 5-6 mnd. Vi har akkurat samme rutine hver kveld, tror det er viktig. For da skjønner han hva som skal skje og forventer at han skal bli lagt og blir trøtt. Sånn gjør vi: For det første får han ikke sove på dagen etter kl 15.30. Legger seg ca 19.00 18.00: Grøt ca 18.20 lese litt i tassen boka, eller kose på sofaen. ca 18.30 bading, når han tørkes koser vi og jeg synger den samme nattasangen for han, han begynner da å gni øyne og bli trøtt....skjønner nå at det snart er natta. ca 18.45 får han pupp på et mørkt, svalt soverom, og da han er ferdig er han stuptrøtt. Han får IKKE sovne ved puppen, skal klare det selv i senga. Jeg legger han og han sovner med en gang. Hvis ikke går jeg inn, sier det er natt, gir smokk og går ut igjen... Han våkner som regel mellom 06.00 og 07.00 hver mprgen. Dette fungerer kjempebra for oss, anbefales! Tar ikke så kang tid før de begynner å skjønne greia.. Lykke til:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5065985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Bobsi Skrevet 16. mai 2006 #3 Del Skrevet 16. mai 2006 Vår er 5 mnd og vi har det som følger. 19:30-20 Kveldsstell med tran, bades 2ggr i uken 20 Pupp på sengekanten, prøver at hun ikke sovner Legges så i sengen, nattasang og kos på kinnet før jeg går ut. Hvis hun begynner å klage går jeg inn med jevne mellomrom, av og til må hun tas opp for å rape en siste gang. Hun får nesten aldri komme ut igjen fra soverommet. Det går stort sett fint å legge henne, men det hender selvsagt at hun ikke sovner før 21:30. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5066123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chjoppen får to tette 03.06.07 Skrevet 16. mai 2006 #4 Del Skrevet 16. mai 2006 Min gutt er seks måneder. Slik gjør vi det, det har vi gjort siden han var fire måneder: kl sju: Kvelds stell, bader han (annen hver dag). Tar på nattdrakt. kl ti på halv åtte: kveds pupp kl halv åtte: legger han våken i senga. gir smokk. han er meget lett å legge. må noen kvelder gå inn og ut og gi smokken, andre kvelder sovner han med en gang. men jeg tar han aldri ut av soverommet. Han må ligge der for nå er det natt. noe få ganger har han grene sånn at jeg har måtte tatt han opp (for eksempel mage knip) da trøster jeg han alltid på sove rommet. tar han ikke med ut etter han er lagt det har jeg aldri gjort. Han våkner mellom halv sju og åtte. Om kvelden bruker han fra ti til tretti min på å sovne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5066405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
okt2005 Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 16. mai 2006 takker for svar:) vi har faste rutiner hver kveld, og prøver å gjøre alt "etter boka", men likevel... tror jeg må forsøke å holde henne våken etter 15.30, det var et godt tips. jeg har nemlig hatt kl 17 som siste dagsøvn. hvor mye sover deres barn på dagen? jenta mi kan nemlig sove så lite som 2 x 30 min i løpet av dagen, andre dager 1,5 - 2 timer tilsammen. Ha en finfin 17 mai! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5066838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #6 Del Skrevet 16. mai 2006 Når snuppa vår var 6 mnd la hun seg kl 21. Hadde siste duppen i 18 tiden, men da fikk hun ikke sove mer enn 1/2 time. Vi har faste leggerutiner som vi har hatt siden hun var ca 2 mnd, og når hun er lagt i seng for natten så tar vi henne ikke opp igjen. Men det har aldri vært noe problem at hun ikke sovner heller da.... Våkner ca samme tid hver morgen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5066937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*jaja* Skrevet 16. mai 2006 #7 Del Skrevet 16. mai 2006 Har ei på 5 mnd. Helt fra hun var nyfødt har vi vært konsekvente med å legge henne i sengen. De to første månedene hadde vi ikke særlig rutine på det, døgnet var snudd etc, men etterhvert kom vi inn i en rutine. Nå legger vi henne mellom kl. 19 og 20 hver dag. Ikke alltid hun sovner med en gang, men tar henne aldri inn på stuen igjen. De små er ikke dumme. Har man først begynt med det så vet de hva som skal til for å få det til neste gang Gråter hun når hun blir lagt da, eller ligger hun å pludrer. Om hun bare ligger der og småprater så kan du bare la henne ligge. Snuppa vår får en liten bamse hun leker litt med før hun sovner. Jenta mi kan våkne fra 07, men legger seg til igjen etter pupp. Vi står som regel opp mellom 9 og 10, av og til halv 11.. deilig med små bebiser, får sove så lenge. he he. Du kan godt prøve å få en viss rutine på søvnen, men å få henne til å sovne og våkne på samme tidspunkt hver dag, blir nok vanskelig. Hun er jo også bare 6 mnd så det er ikke så farlig om det ikke er faste rutiner riktig ennå, bare de er innarbeidet til hun evt. skal begynne hos dagmamma/barnehage.. Men hadde garantert prøvd å få til rutinene da. Kanskje du skulle holde henne våken i minst 2 timer før hun skal legge seg. Bad henne, på med pysj og i seng. Til et fast tidspunkt hver dag. Huff, ble litt unøding langt dette. Men lykke til i alle fall. Det går seg nok til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5067492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halloween-mamma Skrevet 16. mai 2006 #8 Del Skrevet 16. mai 2006 Vi har visst minst rutiner av alle som har svart her.. Gutten min er 6,5 mnd og får sove når han vil. På dagtid sover han korte lurer - iblant sover han en "dobbel" lur rundt 14-16 - tiden. (Da sover han først 30 min, så ammer jeg ham når han våkner og så legger jeg ham igjen med en gang. Han sover gjerne en hel time på andre luren, så 1,5 time tilsammen..) På kvelden legges han mellom kl. 19.30 og 21 - alt etter hvordan det passer med hvor trøtt han er og hva vi gjør på (om vi er hjemme eller borte). Når han kommer i seng må han iblant herje litt før han er klar for å sovne. Men om han bare er helt propell og blir våken igjen så lar jeg ham komme tilbake i stuen, og så leker han til han blir trøtt igjen. Prøvde en stund å bare være i sengen, men det endte bare med at jeg ble irritert av å hele tiden prøve å legge uten at han ville være med på det. Slik vi gjør nå funker veldig bra for begge parter...han blir fortere sengeklar igjen av å være i stuen enn å være på soverommet uansett. Han får forresten sove når som helst utover på ettermiddag/kveld. Dersom han sover en lur f.eks. i 17-18 - tiden har det som regel liten effekt i forhold til leggetid. Han blir likevel trøtt igjen innen rimelig tid, dvs. i perioden 19.30 til 21.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5067658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaen til G & A Skrevet 17. mai 2006 #9 Del Skrevet 17. mai 2006 Her er kveldsrutinen omtrent den samme hver kveld. Vesla her er bare tre maaneder da saa jeg har litt tid for aa bli litt strengere senere. Her har vi bad hver kveld rundt klokken aatte, etterfulgt av stell og amming. Saa sovner hun som regel rundt ni tiden, og sover da til rundt tre halv fire tiden foer hun maa ha pupp igjen. (Groet skal introduseres snart saa da haaper jeg hun sover igjennom) Tror du er inne paa et veldig viktig point naar du snakker om hvor mye babyen din sover om dagen i forhold til naar barnet sovner om kvelden. Snuppa her sov saa og si nesten hele dagen i gaar, og sovnet ikke foer klokken halv elleve, som er helt utenfor normalen her. Saa vi maa nok passe paa at hun ikke sover for mye om dagen, saa kvelds rutinen blir bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5069668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. mai 2006 #10 Del Skrevet 17. mai 2006 Har aldri brydd oss med å ha noen rutiner på våre i den alderen. Minsten på 6 mnd sovner når han er trøtt og våkner når han er uthvilt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5069687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvilling73, 05/07 Skrevet 17. mai 2006 #11 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har snudd min datter til fast leggetid. Hun var da 4 mnd og 1 uke. Dette har gått bra i 2 uker nå. Legger henne kl 19-1930. Da har hun nettopp fått mat. Til å beg med fikk hun mat igjen 0430 og jeg sprang en del med tutten (3-8 ganger etter midnatt) så fikk hun mat igjen når hun våkna kl 0730. På dagtid åt hun hver 3.time. Nå er hun blitt flinkere og flinkere, 0530,0600, og i dag 0630. Har gått gradvis. Og trenger ikke tutting. Herligt. Sover videre til 0830 og mat en og en halv time senere. Får 200ml hver 3,5 time, 5 måltid i døgnet. Når hun legger seg, synger jeg godnatt sang til henne, da flirer hun og er lys våken.. så kysser jeg henne og går ut. Blir det grining så går jeg inn hvert 5.min (hverken mer eller mindre - hun skal jo lære at hun ikke er sjefen alltid... Når jeg er inne: hyyyyssssssssssssjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj, putter i tutten og går ut igjen. Ingen kos og ingen snakk. Hun skal jo sove, og ikke få belønning for å våkne... jeg venter aldri på rommet da er hun mye mer urolig, går ut i naborommet og venter til det har vært stille i 10 min. Jeg ville ALDRI tatt henne ut av senga etter hun er lagt! Da blir hun jo veldig forvirra på leggetider. Har hun en rap på lur er det jo greit, men ellers aldri ut av senga/rommet. Måltidet hun inntar mellom 4.30 og 6.30 inntas i rommet hennes med dyna over sånn at hun omtrent spiser sovende..lett å legge igjen.. Jeg ville ikke brydd meg om når hun står opp, men hadde prøvd å legge henne igjen hvis det er kl 6. Du må sikkkert gå en skrikeavvenning med henne, kanskje lettere for mannen din, hvis du ammer, så kjenner hun ikke lukt... tvilling73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5070692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvilling73, 05/07 Skrevet 17. mai 2006 #12 Del Skrevet 17. mai 2006 Glemte å si: Mi jente sover mye på dagen også, våken 1 1/2 time og sover 1 1/2 time, sånn går stortsett hele dagen men ikke problemer med legging. Nå er jo alle unger forskjellige så der er jo ingen fasit. Men jeg tror du må være mye mer konsekvent og ikke ta henne opp. Da vinner hun og får premie... Alle unger i alle aldrer vil hele veien strekke grenser og prøve seg ut hva som går.... jeg hadde sikkert aldri begynt med faste rutiner enda, viss ikke jeg ble inspirert av nær familie som hadde gjort det, og jeg så hvor fint de hadde det om kveldene Hun er blitt blid som en lerke når hun er våken nå, men jeg hadde en kamp til å begynne med, tok den mens mannen min var vekke på jobb for da var jeg lei surmuling Stå på, det går heilt sikkert bra!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5065892-hvordan-v%C3%A6re-konsekvent-i-forhold-til-leggetid/#findComment-5070753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå