Gå til innhold

Er M.E. en diagnose på hypokondere og Psykisk syke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg håper for all del du ikke mener det! Da er du i såfall veldig uvitende og tydeligvis ikke kjenner noen med denne diagnosen. Jeg har hatt ME siden jeg var 12 år gammel etter at jeg fikk "kyssesyken". Og ei 12 år gammel jente ønsker ikke å være syk. Jeg er nå 25 og alt jeg ønsker er å bli frisk! Men desverre finnes det ingen behandling for denne sykdommen. Og ingen lege har sagt at jeg er hverken hypokonder eller psykisk syk. Anbefaler deg å ta en titt på denne siden for å bøte på din uvitenhet:

http://www.me-forening.no/

Hilsen mamma med ME.

• 2 måneder senere...

nei det er det ABSOLUTT IKKE!!! har ei søster som endelig har fått diagnosen!nå har ho gått rundt å slitt i 4år(er bare 17) å fått hørt alt slags idioti fra leger om at ho er hypokonder!!!stakkars jente, er så utrolig mange uvitne leger!! er nemlig ikke alle leger som "tror" på denne sykdommen!!!

ME er en sykdom som oftest rammer svært aktive og oppegående mennesker - som VELDIG gjerne vil være friske og få ting unna. Dette er en sykdom som oppleves som et vondt mareritt. Foreslår at du leser litt om sykdommen - ikke for pyser!

• 3 uker senere...

Annonse

ARG... sier jeg bara.. har hatt diagnosen ME i 7 lange år.. 7 år hvor jeg ikke har gjort annet enn å ØNSKE å HÅPE om å bli frisk igjen, LENGTE etter å gå turer, være mer sosial og JOBBE.. tenk å kunne tjene sine egne velfortjente penger, tenk å kunne gå tur i fjellet.. "drømme drømme"

har vært på selv-valg utredning på psykiatrisk poliklinikk, for å kunne slå et friskhets-papir i huet på sånne som tror at vi med ME er psykisk syke eller hypokondere..

ME er IKKE en påfunnet sykdom, den er reel og forferdelig....

sett deg inn i hvordan vi er, vi mennesker bak sykdommen, så skjønner du kanskje hva det er snakk om her...

• 1 måned senere...

Absolutt ikke!!!! Det ser du av de tidligere innleggene her. Selv trente jeg ballett 6-7 timer i uka, jobbet fullt og vel så det og har alltid vært aktiv før sykdommen slo meg helt ut. Det verste er å ikke bli trodd, det synes jo ikke på utsiden at man er syk.... Man blir jo redd sjøl, fordi man ikke kan forstå hvorfor man ikke blir bedre og lurer på om man innbiller seg alle smertene og symptomene fordi man tar masse blodprøver og i følge dem er "helt frisk". ME er en fæl sykdom spesielt fordi som tidligere nevnt her så rammer den pliktoppfyllende, samvittighetsfulle og aktive mennesker!!!!

• 3 uker senere...

Dette er M.E.

Dette er en beskrivelse av sykdomsbildet/symptomene.

I mangel på objektive funn, må diagnosen stilles etter bestemte

kriterier basert på en grundig klinisk vurdering.Hovedtrekkene ved ME, som helt klart reduserer aktivitetsnivået med minst 50%, er: Akutt begynnelse (80% av tilfellene) som vanligvis følger en infeksjonsepisode (for eksempel en influensalignende sykdom, mage - tarminfeksjon, halsbetennelse, virus på balansenerven, myocarditt eller en spesiell infeksjon som for eksempel vannkopper eller kyssesyke).

En unik form for muskeltrettbarhet hvor det, selv etter en mindre anstrengelse, kan gå en lang periode før muskelstyrken er gjenopprettet. Smerter i musklene og muskelrykninger kan være tilstede.

Kognitiv funksjonsforstyrrelse (for eksempel problemer med konsentrasjon, hukommelse, holde på oppmerksomheten, blande ord) fører til en frustrerende manglende evne til å opprettholde normal intellektuell aktivitet.

En tydelig svingende alvorlighetsgrad av symptomer selv i løpet av en dag.

Pasienten er ikke nødvendigvis "trette hele tiden", men føler seg SYKE

mesteparten av tiden.

Forverring eller tilbakefall forårsaket av for stor fysisk eller mental aktivitet

i forhold til den enkeltes kapasitet.

En sterk tendens til å bli kronisk.

--------------------------------------------------------------------------------

Andre medfølgende symptomer som vil støtte diagnosen er:Autonom overaktivitet (for eksempel hjertebank, hyppig vannlating). Influensalignende følelse som kommer og går, sammen med sår hals

og ømme lymfekjertler, spesielt på halsen og i nakken.

Forstyrrelse i temperaturreguleringen inkludert nattesvette og kalde

hender og føtter. Noen pasienter har lav feber eller fryser.

Vandrende leddsmerter uten hevelse eller rødhet.

Søvnforstyrrelser, spesielt øket søvnbehov i den tidlige fasen av sykdommen.

De fleste føler seg ikke uthvilt selv etter en lang natts søvn.

Mange har problemer med å sove.

Klumsete med finmotoriske oppgaver og svimmelhet som ofte er verre i mørket.

Hodepine av en ny type, mønster eller alvorlighetsgrad.

Sanseforstyrrelser - abnorme fornemmelser forskjellige steder på kroppen, øresus, lys- og lydoverfølsomhet.

Alkoholintoleranse - et veldig vanlig trekk.

Følelsesmessig "kortluntet".

Atypisk depresjon, dvs. følelse av skyld, manglende lyst og selvmordstanker,

er ganske uvanlig. Derimot kan det oppstå en følelse av forvirring

og at man ikke er "seg selv".

Øket tendens til tarmforstyrrelser (matintoleranser).

Noen pasienter beskriver synsforstyrrelser.

Dette har jeg klippet fra linken jeg la inn over. Jeg har ME. Som jeg har skrevet tidligere fikk jeg det etter kyssesyken. Hvis du mener jeg har vært deprimert i 13 år, helst siden jeg bare var et barn, hvordan forklarer du at hvis jeg f.eks støvsuger huset så er jeg sengeliggende i flere dager etterpå? De har forsket på denne sykdommen nå og tror de har funnet et gen hos ME-pasienter som gjør at immunforsvaret "jobber på overtid". Dette har da ingenting med depresjon å gjøre! Ikke lag teorier om denne sykdommen sålenge du ikke har satt deg inn i fakta!

Husk på dere med ME, det var bare et spørsmål. Og hev dere over at noen har teorier på grunnlag av egne meninger som ikke har hold i noe viten om sykdommen eller tilstanden. Jeg har lite kjennskap til ME selv, men vet at det er forferdelig tungt for dem som rammes. Har selv en kronisk sykdom som gir mye smerter. Og i likhet med dere med ME så kan det ikke SEES....Og dermed er det så lett at andre tror vi er psykisk syke eller deppa og late... Det er fryktelig frustrerende å bli mistrodd, men som sagt, hev dere over det.

Til deg, siste anonyme: veldig informerende det du skrev. Har en bekjent med ME, eller de tror det er det i allefall. Greit å vite litt mer om det ja.

• 4 uker senere...

Fint at det blir forklart litt om hva ME er her... Mye misforståelse ute og går.

Jeg var også meget aktiv før jeg fikk denne sykdommen.

Jeg jobbet fulltid med regnskap + veldig mye overtid + kveldsskole, i tillegg var jeg sosialt aktiv!

Jeg er jo ikke til å kjenne igjen nå, fikser jo knapt å være sosial. Kjenner så absolutt igjen det Hetta skriver. Jeg har så mange ideer, men det blir jo ingenting av noe av det. Livet mitt er fullt av drømmer, ja. Synes fortsatt at jeg har det bra! Finnes mange som har det verre. Man påberoper seg ikke ME for morro skyld.

• 2 måneder senere...

Dette ble skrevet i et innlegg lenger oppe:

"Det kan jo være psykisk selv om symptomene er fysiske og veldig kjennbare for dem det gjelder. Min teori er at ME egentlig er en dyp og langvarig depresjon."

Du mener altså at ME er en psykosomatisk lidelse?

Til det kan jeg svare for egen del at jeg i forbindelse med min utredning var innom psykosomatisk avdeling for å sjekke nettopp dette. De fant ganske fort ut at jeg er psykisk frisk og jeg ble henvist videre til nevrolog og endokrinolog.

ME er en nevrologisk sykdom som i første omgang angriper sentralnervesystemet og immunforsvaret!

Annonse

Psykiske problemer kan gi samme symptomer som ME, men det betyr ikke at ME er en psykisk lidelse.

Hvis du ikke er en fagperson så blir det for inviklet å diskutere denne problematikken med deg. Dette er diagnostiske spørsmål og det er ikke for synsere. Håper du har fått en del info gjennom svarene du har fått her.

Det er mye uvitenhet om ME ute og går. ME er IKKE en psykisk sykdom, det er en nevrologisk sykdom! I Belgia, for eksempel, er den plassert mellom Multippel sklerose og Lupus. Hvem vil hevde at Multippel sklerose er psykisk betinget? WHO har også klassifisert sykdommen som nevrologisk. ME har dessuten mange likhetstrekk med polio. Utmattelse er bare et av symptomene ved sykdommen.

På ME- foreningens hjemmeside finner du mer info om biomedisinske avvik hos ME- pasienter. Der står det blant mye annet følgende om ME: Forstyrrelser i biologien på cellemembrannivå, unormal hjertemetabolisme, funksjonsforstyrrelser i sentralnervesystemet, utilstrekkelig hjertefunksjon og form for hjertesvikt, størrelsen på binyrene er redusert med 50%, minst 35 unormale gener (flere unormale gener enn hos kreftpasienter).

Jeg har selv ME, og jeg er overhodet ikke deprimert. Greit nok at jeg blir nedfor av å ikke kunne gjøre så mye, men det ville vel alle blitt? Det er ikke noe gøy å ikke kunne gå mer enn 1 km uten å bli slått helt ut. Da verker det i kroppen, og jeg blir syk de følgende dagene. Jeg drømmer om å gå turer i skog og mark, som jeg elsker. Jobben min stortrives jeg i, og jeg håper at jeg en dag kan vende tilbake. Men allikevel er jeg heldig midt oppe i det hele. Enkelte med ME ender opp i rullestol, eller er konstant sengeliggende. Men det er klart jeg er redd for å bli verre. Gjør jeg litt for mye en dag, og for eksempel støvsuger huset, blir jeg verre. Og jo flere ganger jeg overstiger grensene mine, jo mindre skal det til før jeg blir dårlig.

Så konklusjonen er entydig: Nei, ME har overhodet ingenting med hypokonderi eller psykisk sykdom å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...