Gå til innhold

Hvor viktig er det å amme?

♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at mange er veldig opptatt av,og gleder seg til å amme.

Selv er jeg motsatt, har egentlig ikke lyst til å amme i det hele tatt (ikke termin før 1.1, så dette kan jo endre seg men..).

Er det sånn at ALLE er imot de som ikke ammer eller..? Er jeg helt rar /unormal liksom...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5063324-hvor-viktig-er-det-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du MÅ ikke amme hvis du ikke vil. Selvsagt blir sikkert noen ammefanatikere da helt fra seg, men det er helt opp til DEG hva du har lyst til å gjøre. Alle er ikke imot deg hvis du ikke ammer. Hadde vært fint om du gav ungen morsmelk de første 3-4 månedene, men er da ikke noe krav (jada, ammefanatikere- vet at 6 mnd er anbefalingene). Hvis du ikke vil amme så er kanskje pumping et alternativ? Du kan jo eventuelt prøve å amme, og fungerer det ikke eller du ikke vil så har du jo alltids pumpa eller morsmelkserstatning. Ingen unger dør av mme (morsmelkserstatning) ;)

Lykke til!

Jeg hadde ikke noe lyst til å amme selv da jeg gikk gravid.

Men da vesla ble født å ble lagt til brystet ble det verdens mest naturlige ting. Å jeg glemte helt at amming ikke var noe for meg.

Jeg ville prøvd å amme vis jeg var deg. Kan hende du føler at det blir riktig for deg alikevel. Å funker det ikke så bare lar du vær.

Men gi det en sjanse :)

Det er ditt valg, og alle er for håpentligvis ikke imot dem som ikke ammer. Jeg anbefaler deg å lesemamma for første gang av gro nylander. der står alt som er verdt for en nybakt mor å vite om amming - men hun sier og at det blir fine barn i norge av de som er vokst opp på morsmelkerstatning- fordi vi har rent vann og har kunnskap om hygiene.

Vet om noen som har grudd seg til ammingen og syntes det så litt ekkelt ut til og med, men etter å ha født synes det er helt naturlig.

Snakk med jordmor om det på kontroll! Du er langt fra unormal - mye er nytt og ukjent for deg , mange føler det samme.

Lykke til enten du gir pupp el flaske!

Jeg var også sånn når jeg gikk gravid! Kunne ikke tenke meg at jeg skulle amme lenge og var veldig klar på å begynne med flaske tidlig... Synes det var ekkelt med morsmelk og synes det var ekkelt å se andre amme..

Men babyen kom, sugde perfekt og alt var jo som en drøm.

Ingen såre pupper, masse melk, og når jeg så hvor kav det var med flasker så ble den kun amming på meg, og jeg ammer enda... Baby er 12 mnd.! Dette er ikke "meg" i det hele tatt -men det er vel "den nye meg"!

Gjør som du føler for!

Det viktigste uansett hva du velger av amming/flaske og andre ting i den kommende tiden:

- Er mamma lykkelig så er baby lykkelig!

Annonse

Ja gjør akkurat hva du føler der og da, fordi du er den eneste som kan vite hva du selv vil. Jeg har overhodet ikke sansen for Gro Nylander og hennes "ammepress", og skygger unna bøkene hennes som bare det. Barn har vokst opp på mme i mange år og blitt flotte mennesker, ikke gå på akkord med deg selv bare fordi det står noe i en bok eller noen forskere sier ett eller annet. Om 5 år sier de kanskje noe helt annet. Jeg ville amme når jeg gikk gravid og gjorde det oss når jenta ble født, men slet lenge med sårhet. Ante ikke at det var så slitsomt med STORE lekkasjer plutselig mens man gikk på et kjøpesenter, melkespreng er en grusom følelse, men jeg holdt ut og etter 3-4 måneder var alt blitt rutine, og jeg så ikke lengre ut som en "puppemodell"... :) Avsluttet amming da jenta var 10 mnd, da var det lite melk igjen så da ga ikke noe særlig næring samtidig som at jeg mente at det var på tide å ha kroppen min for meg selv. Jeg har fått ros av mange fordi jeg holdt ut så lenge, og det er hyggelig å høre. Men jeg hadde ikke følt meg som en dårlig mor om jeg hadde avsluttet før.

Lykke til!

Det er veldig viktig å amme. Å begrunne det med at du ikke har lyst til å amme babyen din, er vel en rimelig egoistisk tankegang.

Skjønner de som har andre grunner, medisinske f.eks, men å si at man ikke har lyst til å gi barnet sitt de viktige dråpene, er jo helt absurd.

Tenke, tenke...

Jeg tror dere som mener gro nylander driver med ammepress bør sette dere litt mer inn i hva hun står for. Hennes arbeid er ikke viktig for bare oss her i Norge - tenk på alle mødre i u land som tror nestle er det beste for barnet fermfor puppen. Selv om de ikke har så mye mat selv er melka deres mye nedre enn den melka de ofte blander feil og blander med skittent bakteriefullt vann.

Hun kan ikke som lege la være å fortelle om alle de viktige stoffene morsmelken. Å hun sier at det blir fine barn av de som vokser opp på flaskemelk!

Det er de faerreste her paa ammedebatten som tilbringer mye tid uten at de selv hadde troebbel i oppstarten, dermed engasjementet. Dermed har de fleste her forstaaelse for at man slutter pga for mye plager. Det er ogsaa de som har psykologiske aarsaker til at man ikke klarer aa amme (tidligere misbruk).

De fleste veloverveide boeker om smaabarnspleie sier ogsaa at man kan hjelpe med de fleste problemer, unntatt det at mor faktisk ikke kan utstaa aa amme. En litt kul bok (Girlfriends guide to pregnancy and birth) sier "vi oppfordrer deg til aa forsoeke, hvis du ikke liker det har du lov av oss til aa slutte".

Et par ting boer du vite:

Puppene blir ikke annerledes om du ammer, det er graviditeten som forandrer dem. Du faar imidlertid gjerne et halvaar eller mer med Pamela-pupper hvis du ammer, det er jo greit ogsaa ;)

Har du eller mannen din allergier, coeliaki, diabetes eller andre immunsykdommer i familien er det lurt aa tenke noeye paa valget ditt, og hvis du fremdeles ikke vil amme, snakk med hs om allergisikre mme-er. Du ma kanskje ta det med paa sykehuset selv. Du kan lese masse om dette i boka de andre nevner.

Er det bluferdighet som gjoer at du ikke vil, vit at dette ofte forandrer seg paa barsel. Saa sant du ikke har en styrtfoedsel og reiser hjem neste dag, saa er mye bluferdighet blaast bort naar barnets behov blir (hormonelt) prioritert.

Lykke til med valget ditt!

Hdde litt som deg.mitt prfoblem var at Jeg tålte ikke å ta på brystet (spesielt knoppen) Jeg ble faktisk dårlig. Grusom følelse.Og nei har ikke skjedd noe spes for at det ble sånn. Var rett og slett hyper følsom.Var ikke slik under sex men ellers.

De sa på føden at vis jeg stimulerte knoppen kunne det hende riene begynte, men jeg ble så dårlig jeg holdt på å spy.

Så jeg var veldig septisk til å amme. Men når barnet ble lagt til brystet var det det mest naturligste jeg kunne tenke meg og det værste av alt var at jeg kjente ikke ubehag. :) Så nå vet jeg ikke grunnene dine men alltid lurt å være åpen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...