Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er veldig forvirret angående hvilken vogn vi skal kjøpe. Har termin i slutten av august. Bor på landet og blir gående tur mye på grusvei. Har stasjonsvogn med ganske stort baggasjerom. Eget hus med liten trapp (to trinn). Venter en jente og ikke vanlig å få spesielt store barn i familien. Vet ikke om det er flere opplysninger dere trenger... Noen med barn fra før som kan anbefale hvilken vogn vi bør kjøpe? Bag/ Kombi/ Duo? Merke? Nytt vs brukt? Takk for hjelp:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5062961-r%C3%A5d-ang-barnevognkj%C3%B8p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis dere er 1.gangs ville jeg kjøpt ny vogn,og hatt den stående til nestemann. Vi kjøpte brukt til førstemann,og kasta den på dynga etterpå. Angrer litt på at vi ikke kjøpte ny da,for nå er det siste,og jeg vil gjerne ha ny,men det blir jo bare til en unge,så må jeg selge eller noe.

Når det gjelder duo eller kombi,så har jeg også slitt med å velge. det er både positive og negative sider ved begge.

Duo:Stor fin bagdel som kan brukes lenge uten å bli for liten. Løs sportsvogndel sånn at man bruker en del av gangen. Gjør at vogna tar mindre plass når den legges sammen. Men ikke like lett å ta bagdelen med seg da hele greia må taes av understellet og den er stor og tung å bære.

Kombi: Både kortere og smalere bag enn duo,kan brukes mye kortere tid. Tar større plass når den legges sammen da begge delene er på hele tiden. Men bagen er lett å bære med seg.

Dessuten er jeg ikke sikker på om Duo-bagen kan brukes sammen med sikkerhetsnett i bil. Jeg har veid for og i mot,og tror jeg ender opp med kombi igjen. Uten at jeg er sikker på omdet er det beste valget. Lykke til til deg også!

Duo bagen jeg hadde sist kunne brukes i bil. En del kombi kan derimot ikke brukes i bil, for en del av disse er softbag:)

En annen ulempe med duo er at kalesjen er den den samme, så når man bytter ut til sportsvogna har disse gjerne fargeforskjell, pga. bruk og solen.

Har du planer om å ha barnet sovende mye ute, men fortsatt vil ha kombi, kan du jo kjøpe en dypvogn billig, brukt og heller kombi'n ny. Mange bruktvogner er fine og lite slitt så kan godt være du kan bruke en brukt vogn til både nr. 2 og 3. Det kommer vel litt an på lyster og økonomien.

Kombi er kjekt om du skal frakte babyn mye ut og inn og da har bruk for bærebag. Skal du hovedsakelig bruke vogna til tur og soving ville jeg anbefalt duo, for der er det bedre plass. Eller hvorfor ikke bare da ta dypvogn og kjøpe sportsvogn senere?

Er en stoooor og forvirrende vognverden der ute:))

hehe er ikke værre enn at dypvogn er kun sånn babyn kan sove i og ikke inklusive sportsvogn. Duo og kombi er på en måte to vogner i ett. Dypvog (også kalt bagvogn) og sportsvogn i ett. Forskjellen på de to er at på duo bytter man hele stellet mens på kombi har man en sportsvogn med en bag man kan sette ut og inn i sportsvognen. Dypvogn er da kun "sovedel".

De gamle klassikerne er kun dypvogner. Slik de hadde da vi var små. Ja eller kanskje enda litt tidligere.... Kan da sikkert kjøpe de og brukt som alt annet, men er vel flest som kjøper to-i-ett-vogn. Fordelen er jo at disse vognene er billigere enn to-i-ett-vognene, men så ma man da kjøpe sportsvogna senere. Fordelen er at man får litt avveksling. Kjøpe en sportsvogn med helt annet design. Trenger faktisk ikke bli dyrere heller. Spørs helt hvilke merker og sånn man velger. Noen av disse duovognene koster jo oppi 7-8000,- !!! Hadde jeg ikke gitt for noe en baby skal bruke i rundt 8 mnd. (ja sportsvogndelen blir jo brukt lenger da men, alikevel)

Hør i en butikk. Si hva du har behov for og hvilke bruksområder du trenger til. Stort sett veldig flinke til å hjelpe i babybutikkene. Finnes så mange løsninger nå atte. Man kan jo sette sammen nesten hvordan man vil. Og med barnesete (bil) som passer på understellet på vogna og greier.

Når du endelig har bestemt deg for vogn, ja da må du velge farge og..hehe (iaf ved nykjøp)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...