Gå til innhold

Ikke lagt på seg mer enn 40g på 3 uker

Anbefalte innlegg

Lillegutt her har ikke lagt på seg mer enn 40g på 3 uker. Han er 6 mnd i morgen og har får ett grøtmåltid om dagen + 1-2 stk 240 ml mme flasker i tillegg til amming. Synes det er rart at han ikke har lagt på seg. Bør jeg kutte ut amminga og kun gi mme? Får litt dårlig samvittighet med tanke på at han ser puppen og begynner å klappe på den og lene seg etter den når han er sulten (ikke koseamming- kun sultenamming). Han vil kun ammes hjemme i leiligheten (på soverommet) nå for tiden uansett (vart i godt over en måned).

Forslag mottas med takk!

Fortsetter under...

min siste la på seg bare 50 g på åtte uker..

hun var da tre mnder gammel... på hs sa de at jeg skulle gi av begge puppene først og så tilby henne mme etterpå... gjorde det til alle måltider bortsett fra på natta...

etter ca en mnde hadde hun gått opp over 1 kg!

jeg hadde altså ikke nok næring i mm... kan vel ha en sammenheng med at jeg hadde gått ned 17 kg bare ti dager etter fødsel...

hvorfor får han bare ett grøtmåltid om dagen?

kanskje du skulle begynne å gi han til flere måltider?

Når han ikke er mett etter amming så får han som regel fruktpureer, potet/mais/gulrot glass eller ekstra mme, men det faste er 1 grøtmåltid og 1-2 flasker med mme.

Får nok begynne med 2x grøt ja.

takk for svar

Hvor stor er han? Og hvor aktiv?

Har ei lita tulle som ikke vokser kjempe fort jeg heller. Skal på seks mnd på fredag, har ikke vært der på tre uker.

Mi er fryktelig aktiv da. Og får ca 1,5 porsjon med grøt om dagen, resten mm.

Han blir 6 mnd i morgen, er 7800g, 67/68 cm lang, er normalt aktiv- ikke overaktiv. En grøtporsjon her går på 150 ml med mme + pulvet til den blir passe tykk (tilsvarer ca 1.5 grøtporsjon). I tillegg putter vi et stort glass med fruktpuree oppi og han ammes etter grøtmåltidet...

Annonse

Han er iallefall tyngre en snuppa mi, hun veide 7120 gram og var 67,5 cm på 5 mnd. Er litt usikker på om hun har lagt på seg noe særlig siden da.

Hva sa de på hs da? Er vel ikke helt uvanlig at de vokser litt i rykk og napp nå.

Var der for 3 uker siden da han heller ikke hadde lagt på seg så mye og sa at vi måtte se det an. Lurer bare på om jeg skal kutte ut amminga slik at han heller får i seg oppmålt mme (da vet vi i det minste hva han får i seg). Var nesten 3,8 ved fødsel da... Skal på 6 mnd kontroll nå 23 så får høre hva hs sier. takk :)

Ingen grunn til aa kutte ammingen. Hva med aa ha en ts god olje i groeten? Fra denne alderen gaar det litt i rykk og napp, vi har hatt maaneder der hun ha gaatt ed et halvt kilo pga sykdom, og saa spist seg opp igjen 800g den neste. Hun la paa seg 500g bare i paasken!

Men du nevner utslett i en annen traad, kanskje er det noe intolerans med i bildet ogsaa. Prat med legen om det paa kontrollen, du.

Det er normalt at vektkurven flater ut hos brysternærte barn og dette er det desverre for lite informasjon om. Så lenge sønnen din virker fornøyd og er tilstede så er det ingen grunn til å bare gi han mme. Det er morsmelk som er best for han og utviklingen hans og hvis du kan gi det er det ikke noe å lure på.-

Dere er jo kommet til den alderen hvor veksten begynner å flate litt ut da og det går gjerne i rykk og napp framover fra nå av. Ser f.eks at en av våre i rykk og napp bare la på seg så vidt over 1/2 kg i perioden fra 6 og helt til 10 mnd. Fra 8 til 10 mnd var faktisk vektøkningen bare 5 gram! Men alt var helt normalt likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...