MorraTeFreja Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Hadde min første time hos jordmor i dag, er 16+2. Spurte henne om det var sånn at papirene der far erkjenner farskap kunne underskrives før fødsel. Det kunne det, så nå sitter jeg med dem her og strever med å finne ut hvordan jeg skal få pappaen i tale. Han har vært veldig "ikke tilstede" de siste to mnd. Ikke svart på de to meldingene jeg har sendt, og er redd han ikke vil ta telefonen. Grunnen til at jeg vil ha dette gjort så fort som mulig, er at han selv sa at han ikke ante om han kom til å bli i Norge. Han kommer fra Danmark. Men sliter veldig med å vite hvordan jeg skal angripe dette. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget, venter ikke at noen sitter med fasitsvaret, men føles litt greit å få skrevet det ned. I allefall så vet dere nå at disse papirene kan ordnes i god tid før fødselen.
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Er det slik at disse papirene MÅ undertegnes av pappaen, så lenge man ikke bor sammen? Jeg har ingen planer om delt omsorg eller delt ansvar, vil egentlig at han skal ha minst mulig med barnet å gjøre. Trenger han da å undertegne på noe som helst? Jeg har det forøvrig likt som deg, det blir problematisk å få ham i tale - selv om han ikke har planer om å flytte utenlands (som jeg vet om, i hvertfall).. Tviler på at han svarer på meldinger og å ringe er helt bortkastet.. Kanskje et besøk på døra eller på arbeidsplassen kan være en idé? Artig med første besøk hos jordmor, da! Jeg skal til jordmor på torsdag, gleder meg! (Har termin 27 juli, jeg da...) Lykke til videre, forresten! Håper du får kontakt med daddy-to-be....! :-)
MorraTeFreja Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2006 Dersom du skal oppgi han som far, så må han skrive under på papirene. Nekter han mener jeg trygdekontoret tar grep for å "tvinge" han til å komme. Evt ta DNA prøve. Papirene har ikke noe med deling av omsorg å gjøre slik som jeg leser dem. Han skal bla krysse av for, lever sammen med mor, eller lever ikke sammen med mor. Han har rettigheter hva angår besøk av barnet, men jeg er ikke helt inne i de reglene. Jeg fikk kontakt med pappan i går, legger inn et eget innlegg om det, for det er langt. Min termin er 1 nov. Lykke til videre du også.
Afrodite1964 Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Hei Det Jenny36 skriver er rett. Alle som ikke er gift, må skrive under på farskap. Nekter han, slik som barnefaren til min Huleboer gjør, kan du bare glemme saken, det offentlige har plikt til å fastsette farskap så lenge du har oppgitt en far. I ytterste konsekvens vil vedkommende bli hentet på døren av politiet, dersom alt annet er prøvd. Jeg har farskap skjemaet, og der krysser man evt. av på om man vil ha delt foreldreansvar. Dette har ingen ting med samvær osv. (delt omsorg f.eks.) å gjøre. Dersom du bor alene, vil du automatisk få foreldreansvaret alene hvis ikke du og far skriver under på at det skal være delt.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 hvor får man tak i disse papirene? leste det på noe sånt utfyllings skjema jeg fikk på første ultralyd, at det skulle fylles ut. vi er samboere, men ikke gift.
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Faren til min lille tulle nektet leeeeeeeeeeeeenge for at han i det hele tatt var pappan hennes. Det måtte politi og stæsj til før han gav seg. Da var jenta mi allerede 4 mnd. Nå står han oppført som far, men stiller ikke opp i det hele tatt. Hvis han nekter å skrive under, så må du bare vente til babyen er ute, og gi hele saken til NAV. Det var det jeg gjorde. Barnebidrag får du uansett om faren er norsk eller ikke. Hvis ikke faren betaler, får du minstebidraget fra staten på 1270,- mnd. Faren til min tulle er fra Nederland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå