Gå til innhold

Oktober: Vanskeligere å fastslå jente enn gutt på UL...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var på ultralyd i går, og gledet meg veldig til å (forhåpentligvis) få vite kjønnet, i tillegg til å få vite at den lille har det bra selvfølgelig. Jordmoren sa det kunne være litt tidlig å se kjønnet siden jeg bare var 16+6 uker på vei, men da hun zoomet inn på kjønnsorganet sa hun "jeg er ganske sikker på at dette er ei jente. -Men dere behøver jo ikke å bare kjøpe rosa klær". Mitt spørsmål er da: er det vanlig at jordmødre svarer litt "ullent" som dette? Hvis hun hadde vært veldig i tvil burde hun jo ikke sagt noe. Og er det vanskeligere å fastslå kjønnet på jentefostre enn på guttefostre? Alle jeg kjenner har fått gutter, og da har det liksom ikke vært noe som helst tvil om at det er "utstyret" de har sett på ultralyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ingenting som er 100% sikkert, har hørt at de noen gang kan ta feil når de sier det er gutt, da navlestrengen kan ligge sånn at det ser ut som det er en penis, og at kjønnsleppene er så hovne at de kan forveksles med baller, høres sprøtt ut spør du meg. Men det stemmer sikkert.

Jeg var på ultralyd fredag, var ingen tvil at det var gutt sa hun, og joda,jeg kunne nå se noe, men om hun ikke hadde pekt hadde jeg ikke klart å se det. Skal på 3D ultralyd når tiden er inne for det, så da får jeg det vel helt sikkert fastslått:)

Skrevet

Jeg vurderer også å bestille en 3D, men det blir vel i all hovedsak for å dobbeltsjekke kjønnet, ellers tror jeg ikke vi kommer til å gjøre det. Vet du om det koster mer for 3D ultralyd enn for vanlig ultralyd på privat klinikk? Jeg hadde en ultralydtime på Majorstuklinikken i uke 12, det kostet vel kr. 900. Og hvilken uke er det best å ta 3D?

Skrevet

Mener det koster 1500 kr i Oslo og 650 i Tønsberg. Er litt usikker på når det er best jeg også,har akkurat sendt en mail til Nøtterøy ultralydinstitutt med spørsmål om det. Så jeg skal gi deg tilbakemedling når jeg hører noe fra de.

Skrevet

Hormonene som flyter vilt å våre årer for tiden, påvirker også fosteret i stor grad. Derfor kan jentenes kjønnslepper være såpass hovne at de kan sees som pung. Og guttens pung/ penis kan være såpass liten igjen at de forveksles med kjønnslepper.

Sågar er det guttebebyer som etter fødselen kan produsere brystmelk pga morens hormonelle påvirkningskraft. Dette har jeg sett ved selvsyn.

Men de gynekologer/ jordmødre som forteller kjønn er flinke til å tolke bildene de ser, og uttaler seg ikke om de ikke er omentrent sikre. Men for å holde egen rygg fri, kan det være greit å ikke være bastant., fordi det er engang slik at 100% sikker blir man egentlig aldri.

Skrevet

Det er best med 3D mellom uke 24 og 30

Skrevet

Takk for info. Nicita73:)

Ja, regner med at jordmødre er ganske sikre i sin sak når de først tør å komme med antagelser rundt kjønn. De bør i hvert fall være det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...