Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet at man skal ligge unna gravet laks, men gjelder dette også vanlig røkelaks? På Matportalen.no står det under råd for gravide: ” Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.” Hva ligger i dette, dvs hva anses som fersk røkelaks?

Fortsetter under...

Dropp røykelaksen samma hva er nå min innstilling... Er ikke så innmari mange månedene du skal holde deg unna :) Uansett - 17. mai gjør det ikke til noen bedre dag enn andre å spise det matportalen anbefaler gravide å holde seg unna ;)

Regner med det også kommer mange andre tips om at "spis det du vil"... Min holdning er uansett at jeg vil ikke at det er _min_ unge som kan være den ene promillen som faktisk blir skadet av bakterier eller toxoplasmose...

God feiring og kos deg med mye annet på matfatet :)

Hærregud! Kor hysteriske skal vi bli?Det her e mitt 4 svangerskap å jeg spiser alt jeg har lyst på og der i blant er røykalaks,noe som forresten er min livrett,Ingen av mine 3 barn har tatt skade av maten jeg har spist. Nei Spis Røykalaks med god samvittighet du! Det skal nemlig jeg!

At om den er vakumpakket bør du spise den når pakken åpnes og ikke har ligget flere dager åpdnet i kjøleskapet. Du bør også unngå den om den nærmer seg datoen for utløp, dvs. mindre enn 4 dager igjen så hadde jeg avstått. Ettersom man aldri vet dette når man er borte ville jeg latt være. Hjemme hvor jag kan "kontrollere" selv så ville jeg nok kanskje ha spist litt. (men er ikke så veldig glad i det)

Det er ikke farlig å spise røykelaks, så lenge den ikke er over dato. Hvis du er usikker på hva du kan spise, bør du ta en kikk på linken nedenfor, der finner du offisielle råd fra norske myndigheter. Jeg velger å stole på de! Legene og jordmødrene er ikke alltid heeelt oppdaterte på den nyeste forskningen... JEG skal ihvertfall spise røkelaks i morgen!!!!

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Annonse

Merker at jeg synes det sosiale er litt vanskeligere :) Spiste røkelaks to ganger sist uke ifbm jobbarrangementer; måtte jo ha mat - det var det de hadde ...

Vi holder oss hjemme i morgen, vi! Det blir så vanskelig med maten - men først og fremst at alle vil undre seg over at det ikke drikkes - noe :)

Bla litt nedover så ser du (de invrige) diskusjonene rundt dette fra igår også... i tilfelle du vil bli mer forvirret :)

Skadene kan bli virkelig store av røkelaks og spekemat (toksoplasmose og listeria) - men veldig få i Norge opplever dette (noen få hvert år). Så da er det jo ikke akkurat så lett å avgjøre selv.... har selv undersøkt med et par eksperter jeg kjenner godt og fikk klar beskjed om å holde meg unna all ikke-kokt/stekt mat. Men jeg vet jo godt at den statistiske faren er liten.

Kanskje for sent nå, men jeg frøs ned min, og tinte den opp igjen i dag:) Jeg spurte jm og hun sa at røkelaks skulle være trygt, siden sushi hadde blitt "godkjent". Må si at jeg blir litt fortvilet over all info frem om tilbaken, men jeg SKAL unne meg litt røkelaks i morgen:) Spekematen holder jeg meg unna, dette er rått kjøtt. Trodde ikke man fikk toksoplasmose av fisk? Kommer ikke dette av jordbakterier?

Annonse

problemet ligger vel egentlig i at så mange jm og leger gor forskjellige råd, og som noen her sier så er de ikke laltid like oppdaterte på ny forskning og resultater. jeg velger også å stole på offentlige myndigheter, og mitt eget sunne fornuft. hadde ikke tenkt tanken å holde meg inne fra sosialt samvær pga slike ting, men det må nok vøre opp til hver og en.

så mitt råd er at du må velge hvem du skal høre på, og stole på din egen magefølelse.

Takk for svar. Stilte samme spm til Mattilsynet på e-post (under Spør Turid), og her er svaret jeg fikk:

"Det er vanskelig å gi helt konkret råd mht hvor mange dager, men du bør unngå spise røkt fisk og røkelaks som nærmer seg slutten av holdbarhetsdatoen.

Les mer her: http://matportalen.no/Saker/1100683346.41

Hilsen Redaksjonen Matportalen"

Slutter meg til Mummitrollet i innlegget over om at dette får være opp til hver enkelt å avgjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...