Gå til innhold

Trenger tips om rettigheter

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har økonomisk. Jeg har samboer og er ca 11 uker på vei. Graviditeten var ikke planlagt, og jeg føler at jeg henger litt etter med tanke på økonomi. Jeg har ikke hatt fast jobb siden oktober i fjor, det var en deltidsjobb ved siden av studiene som jeg sa opp pga flytting og endt utdannelse. Jeg har ikke fått meg fast jobb enda, og jeg har ikke søkt om arbeidsledighetstrygd (teit, jeg vet, men jeg trodde ikke det skulle gå så lang tid.. Sliter med depresjoner og litt angst og det er også noe av grunnen til at jeg ikke trivdes på jobb og sa opp). Barnefaren er lærlig og tjener følgelig ikke så mye i mnd. Heldigvis har han sparepenger i banken, men det føles litt feil å skulle bruke av de pengene som senere er tiltenkt huskjøp m.m.

Gjennom kjente har jeg fått meg en korttidsjobb i sommer, på deltid, men det blir ikke arbeid så lenge som 6 av de siste 10 månedene før fødsel, slik man må ha for å få rett til fødselspenger.

Har jeg da kun krav på engangsstønad? Jeg syns det er lite med 33.000 må jeg si. For all del, jeg er heldig sånn sett som har en samboer som trår til, men i det store og hele er det ikke mye å rope hurra for.

Leste noe om overgangsstønad og ble med ett positiv. Leste nemlig på siden her et sted at dersom man var ferdig utdannet og ikke hadde jobb (registrert arbeidssøker) kunne man få støtte i en overgangsperiode. Hurra tenkte jeg, noen tusen inn hver måned. MEN, ved nærmere undersøkelse fant jeg ut at dette kun gjaldt enslige foreldre. Stemmer det??

Jeg sitter i et lite dilemma da, hva skal jeg satse på?

Skal jeg prøve å få meg vikarjobb så lenge? Hva hvis evt. vikarjobber som dukker opp ikke utgjør 6 mnd til slutt? Jeg har noen jobbsøknader ute som jeg ikke har fått svar på. Dersom jeg blir inkalt til intervju, må jeg såklart holde kjeft om graviditeten, noe jeg syns er ekkelt. Skal jeg melde meg opp som student for å få mer penger? Problemet der er at jeg sannsynligvis etter Lånekassens regler ikke har krav på mer studielån, pga pauser i utdanning. Jeg er litt forvirra som dere skjønner!

Alt ordner seg, men det hadde vært så greit å ha litt mer penger å rutte med enn 33.000.

Noen som har innspill?

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei.

Vet det er en stund siden du skrev innlegget,men har vært i samme dilemma som deg!

Jeg gjorde følgende: Tok vikar jobb som varte i 3mnd,når jeg jobbet i den siste mnd passet jeg på å sykemelde meg! Da går ikke vikariatet ditt ut nemlig..så nå har jeg vært sykemld i 4mnd og jeg jobbet litt over 2. Jeg har vært og søkt om fødselspenger og alt var i orden:-)

Men den løsningen fungerer jo kun om du har en lege som vil sykemld deg da...

Jeg har kost meg som bare det,fått penger og handlet og hatt god tid på å forbrede meg til baby kommer...lite tips ihvertfall;-)

Lykke til!!

Må innrømme at det der hørtes deilig ut:)

Kommer nok ikke til å gjøe det selv hvis jeg blir gravid, er alt for samvittighetsfull til det.

Men jeg er ikke en av de som dømmer om noen andre utnytter systemet litt. Vet at det er andre som sikkert sliter mer enn gravide kvinner, men syntes uansett at de fortjener å ta litt vare på seg selv i noen stakkars få måneder før babyen kommer, kos deg anonym:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...