Gå til innhold

Hvordan setter de et kateter? Og gjør det vondt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei

Jobber med dette daglig. Dersom du skal ta keisersnitt(planlagt) vil du få epiduralbedøvelse først og så blir kateteret lagt inn. Det er et permanent kateter som står i en stund etter inngrepet til du får kontroll over blæren igjen. Dette vil du ikke merke noe til, i så fall lite.

Dersom du er i fødsel hender det at blæren blir tømt underveis for at den ikke stenger for barnet som skal ut, eller at det skal bli skade på blæren ved at det blir for mye urin i den. Det er ikke bra pga. at du da senere kan få vannlatningsbesvær. Du vil da bli tømt med et engangskateter som er et tynt rør som føres opp urinrøret og inn i blæren, så renner urinen ut. Det er ikke spesielt vondt, kanskje litt ubehagelig, men mest sannsynelig vil du ikke bry deg om det under en fødsel pga. at du kanskje er mer opptatt av riene.

Ikke noe å grue seg til. Det går fint, de er veldig dyktige de som gjør dette.Det er generelt mer ubehagelig for menn for de har mye lenger urinrør....så noe må vi kvinner ha :-)

Jeg fikk satt kateteret først. Epiduralbedøvelsen etterpå når jeg tok keisersnitt. Jeg syns det var litt ubehageli,men ikke vondt. Det praktiseres kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus også??

Annonse

Jeg hadde jammen glemt at jeg fikk kateter under fødselen før jeg leste om det nå! Er fire uker siden. Det er som sagt tidligere her et tynt rør de stikker opp i urinrøret. Jeg kjente omtrent ingenting, bare hørte at jeg tissa masse for det fikk jeg ikke til selv med riene. Tror ikke det er noe å grue seg til, riene er uansett mye verre. Når jeg hadde glemt det så kunne det ikke vært noe vondt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...