Gå til innhold

Fikk beskjed om å legge på meg av legen i dag!

Anbefalte innlegg

Var på kontroll i dag 15+0 og hadde gått ned enda mer siden sist. Altså jeg har ikke gått ned mye da jeg før graviditeten veide 70 kg og i dag 65,8, så jeg har jo ikke totalt gått ned mer i overkant av 4 kg(Er 170 høy). Men legen mente at siden jeg på ingen måte er overvektig måtte jeg begynne å legge på meg. Fikk det i hjemmelekse til neste gang. Synes ikke det er så ille å ha gått ned ca 4 kg jeg da. Var rimelig kvalm de første 3 mnd, så jeg spiste lite. Men nå som jeg er i form igjen spiser jeg jo normalt igjen. Regner jo med at kiloene vil komme etterhvert likevel. Men jeg ble litt engstelig for legen var streng med meg...

Hmm, hva sier dere jenter? Noen med samme erfaring? Eller eventuelt når begynte vekten å gå oppover?

Fortsetter under...

Jeg syns legen var streng med deg ja. Det er ganske vanlig å gå ned i begynnelsen dersom en er kvalm. Så lenge du har begynt å spise normalt igjen, så kommer nok kiloene skal du se.

Da jeg var på siste kontroll i uke 21 så hadde jeg lagt på med 1.3 kilo fra utg.vekt. Jeg har ikke vært dårlig en eneste dag, og spurte jordmor om det var litt lite. Fikk til svar, nei, ikke unormalt i det hele tatt, det ideelle er å legge på seg 4 kilo til uke 28. Og det er fra ca uke 20 kiloene begynner å komme da fosteret vokser mye da.

Ikke tenk så mye på det du, kos deg med den lille i magen og maten du har lyst på :)

Ps: jeg er normalvektig i utg.punktet.

Så lenge du spiser sunt og ikke har fokus på å slanke deg (!!!) så tror jeg kroppen fikser det helt fint selv :) Kan ikke skjønne vitsen med å overspise for å legge på seg... Jeg er 170 cm selv og veide 60 kg da jeg ble gravid. Veier 65 kg nå og er 26+2. Og ut fra mitt eminente excel-diagram med vektkurve så startet jeg legge på meg først i uke 15 + x... Kos deg med babyen og spis sunt og fornuftig :)

Jeg synes ikke du skal tenke så mye på kiloene Kab¤, bare spis og kos deg! I morgen er det 17. mai og da kan du jo skeie litt ut med goood samvittighet :)

Uansett kommer du sikkert snart til et punkt der du merker økt appetitt. Det gjorde i alle fall jeg. Etter uke 18 la jeg på meg tre kilo på litt over ei uke. Jeg var så sulten, så sulten…tenkte på mat hele tiden. Det var nok babyen som var i en vekstperiode... Og da kommer jo vektøkningen av seg selv! :)

Hun sa atte hvafforno'?? Det ideelle var å legge på seg 4 kg til uke 28..?Er noe missed in translation her. For seriøst..hvis noen ikke har lagt på seg mer enn det til uke 28, synes jeg de skal spise masse mat.:-)

Nå følte jeg meg plutselig fryktelig feit her.Er i uke 18 og har lagt på meg 5 kg. Og i dag som jeg faktisk følte at jeg egentlig ikke var så stor.. (skal ha tvillinger da)

Jeg synes det hørtes veldig lite ut. Jeg er klar over at noen legger på seg mindre enn andre, men damn!! Synes egentlig det er farlig å nevne ordet ideellt i sammenheng med graviditet og vektoppgang. Dask på lanken til jordmoren din;-)

Henger meg på denne Meesah!

Ideelt å legge på seg 4kg til uke 28... Hmm..

Jeg er i uke 20 og har lagt på meg mere enn det, de fleste kiloene kom med en gang jeg ble gravid. De første månedene spøy jeg hver dag, men la på meg likevell. Ikke spiste jeg mer enn normalt heller. Jeg fikk beskjed om at vekta var helt individuelt og at man la på seg forskjellig.

Kroppen min trengte nok de kiloene ekstra var svaret jeg fikk.

Skal bare legge til en "skrekk-historie";

Venninna mi la på seg litt over 2 kg gjennom hele svangerskapet. De første månedene spøy hun nesten døgnet rundt og omtrent det eneste hun fikk i seg var "styrkedrikk". INGEN lege eller jordmor mente at dette gjorde noe. I dag har hun forstått at det var så ekstremt at hun antakeligvis skulle vært lagt inn på sykehus for å få næring.

Hun hadde det psykisk tøft gjennom hele svangerskapet og spiste ikke som hun burde. Men det var heller INGEN som reagerte på at vekta omtrent ikke rørte seg.

Hun fødte for tidlig og fikk en bitteliten baby. Og etter fødselen fikk hun skryt på fødeavdelinga for at hun gikk rett inn i de gamle buksene sine! Det var absolutt ingen helsepersonell som kom med et bekymret ord over vekta hennes. Må kanskje legge til at hun var tynn i utganspunktet og hadde litt problemer med mat og vekt..

Hun sier selv i dag at hun skulle ønske noen hadde reagert på vekta hennes. At familie og venner var bekymret gikk ikke inn hos henne nettopp fordi helsepersonellet ikke sa noe.

Med dette mener jeg bare at man burde være glad for at leger og jm faktisk bryr seg om vekta. Dette både om man legger på seg mye eller lite.

Annonse

Jeg bruker ikke å legge på meg så mye når jeg går gravid, men eser derimot ut etterpå. Med førstemann la jeg på meg 12 kg , nr2 ble det 2,5 kg, nr 3 : 5 kg og med minsten var jeg på -0,5 kg. Spennende å se hva jeg ender på nå. Den 1. måneden la jeg på meg 7 kg!!!!!!!!!, disse er nå så og si borte, og jeg er ca på utgangsvekta. Buksa som var for stram før jeg ble gravid, er nå så vid at den sklir ned når jeg beveger meg. Er i dag 13+6. Er nok litt kjerringa mot strømmen, ja.

4 kg til uke 28..

Jeg hadde lagt på meg 4 kg i uke 18 jeg og jm sa ikke at det var unormalt heller.. følte meg brått feit jeg og.. he he

Men jeg tror vi kan slå oss til ro med at det er VELDIG individuelt.. ikke noe fasit.. og pluteselig stopper det opp , og noen går litt ned på slutten..

Gjest Frantic

Det er jo ikke bra å ta av seg gjennom et svangerskap - da er det helt normalt å legge på seg, og minimum regnes det at ca. 12 kg er en vektøkning en bør regne med, da er det meste baby, morkake, økt blodmengde, fostervann, litt økt vann i kroppen og noe ekstra fett som jo er gunstig for ammeperioden. I Norge ansees det som normalt å legge på seg mellom 15-20 kg, dels fordi vi er noe større enn eksempelvis sør-europeerene, og får noe større babyer.

Jeg har hatt ekstrem svangersakpskvalme i alle mine tre svangerskap de første 4 mnd, men jeg prøvde likvel å spise lite og jevnt hele veien for å unngå at kroppen gikk helt under. Så jeg la likevel på meg disse mnd, selv om det ikke var mye. Har ellers et sunt og godt kosthold, med noen utskeielser - uten dårlig samvittighet - som er enda viktigere under svangerskapet. Nå har en jo funnet ut at utsagn som at "babyen tar jo det en trenger uansett" ikke holder mål. Undersøkelser viser faktisk at babyer der mor av ulike grunner ikke har lagt på seg tilstrekkelig kan få problemer etter fødslen. De er ofte mindre enn normalt og kan ha mangler på vitaminer og mineraler som gjør dem spesielt utsatte for infeksjoner og sykdommer. De kan også slite med å suge skikkelig. Vet bl.a. at mor & barn undersøkelsen som pågår nå har dette som et tema de skal undersøke - sammenhengen mellom mors inntak av mat og vektøkning og babyens utvikling både gjennom savangersakpet og etter fødsel.

Så jenter - jeg oppfordrer dere til å leve så normalt som mulig, og legge litt større vekt på nå under svangerskapet enn ellers å sørge for at dere får det nødvendige og riktige inntaket av mat og drikke - det tror jeg kommer babyen til gode :-) Å kose seg innimellom er slettes ikke dumt - tror en kommer langt med sunn fornuft :-)

Er selv 170 cm høy, er i uke 28 og har gått opp 11 kg fra 53 til 64 kg. Er ikke bekymret i det hele tatt, følger samme utvikling som mine to forrige svangersakp der jeg endte oppp med 16 og 18 kg. Over 10 kg ble igjen på sykehuset, og resten forsvant av seg selv iløpet av 6-8 mnd.

Hei frantic! Hvis du ser på fødselsvekten til mine barn, er de ikke under gjennomsnittet, og de har sugd bra fra første stund. Den som var minst, og som hadde mest vansker med å suge, er førstemann som jeg la på meg 12 kg med. Han er nå under utredning for Aspergers Syndrom, så det er antagelig forklaringen. Jeg spiser ofte og sundt under svangerskapet, men jeg mister lysten på snop og snacks. Jeg drikker vann istedenfor brus for jeg klarer ikke smaken av brus. Ser ikke noen grunn til å presse i meg mat for at jeg absolutt må legge på meg minimum 15 kg. Jeg har oppfølging av lege og jordmor, og de har ikke sagt noe på at jeg ikke legger på meg mere. Har endel kilo å dra på fra før, så jeg trenger ikke flere.

Jeg har vært plaget av kvalme i dette svangerskapet og med nr 3. Jeg har vært så heldig at det hjelper med litt mat mot kvalmen, men ikke alle er så heldige. Vi er alle individuell, noen legger på segt, andre ikke. Jeg mener det er opp til den enkeltes lege å avgjøre om man må legge på seg mere eller ikke. Det er nok å bekymre seg over i svangerskapet, så jeg mener det blir feil å skremme opp noen med å si at dersom de ikke legger på seg blir bebiene små og svake.

Jeg mener at dersom man spiser normalt så får bebien det den trenger, og dersom mor mister noen overflødige kilo på veien er jo ikke det noen krise.

Kommer sikkert til å få mange sure svar, nå men jeg må si min mening. Jeg er ikke A4, og det er heller ikke mine barn. Vil bare si til hovedinnlegger at dersom du spiser normalt, så kommer det sikkert på noen kilo etterhvert. De tre fprste månedene blir hos oss kalt "smalmånadan".

Da jordmora mi sa at 4 kilo er det ideelle, så mente hun at da har en kun lagt på seg det som er nødvendig for fosteret. Det vil si, forsteret veier ca 1 kilo da, og de resterende 3 kg er økt blodvolum, morkaka, forstervann. Det at noen legger på seg mer er det som blir lagret som fett på kroppen og sitter igjen etter fødsel. Dersom dere sjekker fagbøkene så er det "kun" 8 kilo som er baby, fostervann, morkaka, øktblodvolum. Dersom vi legger på oss mer blir det lagret i form av fett på kroppen, og er bra å ha til ammingen.

Det at tallene på hva som er vanlig å legge på seg i Norge er blitt høyere, henger sammen med at det er mange som legger på seg mye de siste årene, og de nye tallene er gjennomsnittet av hva norske kvinner har lagt på seg.

Og nei jordmora mi er ikke gal for dere som mente det, hun er dyktig med mange års erfaring, og det hun sa til meg er blitt sjekket flere ganger da jeg også syntes hørtes rart ut.

Jeg er overvektig,har gått ned 6 kilo og legen likte det ikke.Ikke fordi jeg tar skade av å miste noen kilo,men fordi at det viser at jeg ikke får nok næring i meg og at fostert kanskje tar det som er.Hvis jeg ikke la på meg til jeg kom til henne neste gang,så ville hun gjøre et eller annet.Synes det er greit jeg at de reagere,så kan en føle seg trygg.Vi får se om jeg får på meg et kilo til neste gang.Jeg er 14+1 i dag.Dette sa legen i går.

Annonse

Jada...men jeg synes likevel at ideellt er et skummelt ord i denne forbindelsen altså. Både i forhold til de som legger på seg mer eller mindre enn det i løpet av den tiden. Noen legger på seg fort, og så jevner det seg ut. Andre legger på seg helt mot slutte osv. Ingen fasit egentlig..

Nå er jeg en av dem som la på meg mye under mitt forrige svangerskap. Så jeg prøver å være forsiktig nå. Merker at jeg allerede ligger under vektkurven som jeg hadde da, enda jeg skal ha to nå.

Men likevel spiser jeg sunnere nå enn jeg har gjort før, jeg spiser mindre også fordi magesekken min presses sammen. Men jeg har fremdeles lagt på meg fem kilo..

men du er ikke unormal altså...ikke det jeg sier..eller at hun er gal. Synes bare det var litt skummelt.

Men vil det si da, at siden 4 kg i uke 18 er ideellt (ohhh...som jeg hater det ordet) når du er gravid med en, så er jeg kjempeideell da siden jeg som skal ha to egentlig burde ha dobbelt opp?:-) for da blir jeg glad altså...da kan jeg leve på det helt til neste gang jeg skal på vekta...hehe..

Jeg er nå i uke 22 og har gått ned en kilo... Og JM likte ikke dette for å si det sånn. Med forrige mann la jeg på meg 4 kg på hele svangerskapet. Må nevne at jeg har kraftig forbrenning og har alltid vært tynn.... Håper da alltid at vekta går opp, men er litt engstelig for at jeg ikke greier det. Spiser MASSE nå for tiden da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...