Gå til innhold

April: SPIRAL. noen som har prøvd det???

Anbefalte innlegg

Venninnen min har en gutt på 12 uker i dag.Og igår fikk jeg vite at de venter en liten til.Hun er vel ca 4 uker på vei.

Da tenker jeg at det kanskje er lurt å begynne å tenke på noe prevensjon jeg.

Noen som har erfaring med spiral?Det høres så skummelt ut i mine ører.

Tilgi meg for bruk av anonymknappen.

Fortsetter under...

Unnskyld at jeg spør,men når de stter den inn,settes den fast i livmortappen? Er vel lukket der mesteparten av tiden i syklusen,forutenom EL eller mens dagene?

Må man inn å sette den på et visst punkt i syklusen?

Takker for svar!

Oi det var tett!

Spiral er guds gave til kvinnen er min erfaring! Aner ikke noe om hvor den ligger, bare at de putter den inn og det er litt ubehagelig! Trenger ikke å være på et visst tidspunkt i syklusen bare du ikke har mensen. Det eneste som er litt dumt er at du kan risikere å blø i inntil 3 mnd mer eller mindre. Jeg gjorde ikke det, men noen gjør det, bare så du er klar over det.

Jeg har ikke sett noe til hverken mens eller noen andre plager etter jeg satt den inn 10 uker etter fødselen... Anbefales:-)

Jeg har hormonspiralen, hadde mensen i 11 uker i strekk etter den ble satt inn, men NÅ har jeg den kun en sjelden gang i blant! Har endometriose og dermed ekstreme menssmerter både ved eggløsniing og mens, men disse er nesten helt borte nå! Var dritvondt å sette den inn siden jeg ikke hadde åpning inn til livmora (tok KS), men selv den smerten var mindre enn menssmertene jeg opplever til vanlig, så for min del har dette vært en positiv opplevelse! Prisen er ca. 1300,- men da har du prevensjon i 5 år... Kobberspiralen koster rundt 3-400,- men kan gi veldig kraftige blødninger under mens. P-staven er en bitte liten kolbe de opererer inn i huden på armen med lokalbedøvelse, og fungerer/gir de samme virkningene og bivirkningene som hormonspiral, så det er jo også verdt å sjekke opp... Lykke til med valg av prevensjon!!! Kan egentlig ikke fatte at dere har turt å gå uten, jeg... En risikerer jo faktisk det som skjedde med venninna di... Amming er ingen sikker prevensjon...

Wow, det kaller jeg to tette!

Jeg har brukt kobberspiral etter begge fødslene, og er veldig fornøyd med det. Har ikke merket noe til den siden den ble satt inn ca 12 uker etter fødselen. Som Lykkelig mamma skriver, opplever noen å få svært kraftige blødninger av kobberspiral. Da legen satte den inn, sa hun at vi enkelt og greit skulle fjerne den hvis det viste seg at jeg var av dem som fikk kraftige blødninger (men det er jeg heldigvis ikke).

Hvis man har hatt problemer med å bli gravid/brukt lang tid på det, anbefales det ikke prevensjon med hormoner, fordi det kan forsinke befruktning etter at man har sluttet med prevensjon.

Annonse

Den sitter ikke fast i noe, ligger bare og koser seg i livmora, men den er jo laget slik at den ligger stødig der inne. En kan kjenne tråden innerst i skjeden fakstisk... Å åpne opp "hull" inn til livmora var DRITVONDT, men verdt det.... Men neste gang håper jeg at jeg føder i forkant slik at det fremdeles er en naturlig åpning legen kan benytte seg av, slik at jeg slipper å gå til spesialist for å tvinge en åpning med instrumenter... Høres ille ut, og det var faktisk det, men som sagt: verdt det i det lange løp... Vi hadde store problemer med å bli gravide pga. p-sprøyta og hormoner som hang igjen i nesten 2 år... Men legen min sa at så snart spiralen er ute igjen, så vil alt begynne å fungere skikkelig igjen, siden hormontilførselen da er slutt, ikke som med p-sprøyta der det sprøytes inn mye mer enn en egentlig trenger bare for å være på den sikre siden...

Forresten: Hvorfor kan en ikke ha mensen når den settes inn??? Det var nytt for meg (ikke det at jeg ville følt det behagelig å gå til gynekolog med mensen selv om de selv sier at det er helt normalt og en del av jobben deres...)

Har hørt flere som sier det samme som Lykkelig mamma, at det gjør helt forferdelig vondt å sette inn hormonspiral. Jeg har jo kun erfaring med kobberspiral, men å få satt den inn føles omtrent som når de tar celleprøve. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Og det er gjort på et blunk.

Takk for kjempegode svar! Men jeg tror ikke at jeg tør å ta spiral jeg. Får jo vondt bare ved å tenke på det. Må nok bare fortsette å knaske piller da. (Har gått på minipilla siden 6 uker etter fødsel - et opphold på 1 mnd nå,siden det var tomt)

Kan ikke skjønne at man skal kunne kjenne forskjell på det. Jeg kjete bare et bittelite stikk når hun satte den inn. I min vennekrets er det slik at de som har satt inn hos gynekolog ikke har hatt vondt, mens de som har vært hos allmennpraktiker synes det var ille. Kanskje det har noe å si hvem som setter den inn? Hvis du har helt hetta kan de sikkert sette inn litt Zylocain gel (bedøvelsesgele) der først hvis du ber om det. Ring en gynekolog og spør. Bor du i nærheten av Oslo kan jeg anbefale min. Trenger ikke henvisning (du betaler hele kalaset selv). Koselig, kjempeflink dame på 45- 50 år. Kort ventetid.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...