3gullunger Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Bare lurer litt jeg..., har en datter på snart 3, hun er veldig interessert i farger og spør ofte hvilken farger som er på ulike ting. Men dersom vi spør henne om farger svarer hun alltid feil. Det er helt tydelig at hun bare ramser opp de fargene hun kommer på i farten. Hvordan er deres barn på dette feltet...
Reidis Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Hei! Datteren vår er akkurat fylt to. Hun vet at bilen er rød, appelsinjuicen og favorittsmokken er gul, og svarer (nesten) alltid riktig også på rosa, grønn og blå. Fargene sitter nok ikke helt 100% inne, men det kommer jo )
tuninna ♥ 2pp Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 min er 2,5 og kan alle farger (men ikke nyanser som mørkeblå og lyseblå), sier aldri feil. hvis noe er flerfarget sier feks hun den er gul og grønn.
Tria Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Min gutt er nettopp fylt to (for et par uker siden) og kan de vanlige fargene - rød, blå, rosa, lilla, grønn, gul osv., men ikke nyanser som mørk eller lys. Han bruker fargene for å forklare hvilken lekebil han f.eks. vil ha, eller hvilken farge han tegner med. Han begynte tidlig å kjenne igjen farger, da han var drøyt halvannet kunne han ikke si navnet på fargene, men pekte på rett farge når vi spurte "hvor er den røde, hvor er den gule".
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Hei hei. Min gutt er to år og kan ikke farger nei. Jeg har sagt farger på ting en stund nå, men foreløbig tror jeg han er litt forvirret for det heter jo ikke "RØD" når det er en bil. (om jeg peker på en rød bil...) Tror det kommer etterhvert, stresser ikke. Han er med glad i å lære seg nye sanger, telle osv enn farger.
Mamma'n til Li@m Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Har en gutt paa snart 3, og han kan de vanligste fargene, som roed, blaa, gul, oransje, groenn, rosa, lilla, svart og hvit.
Rut Bram Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Jenten min på snart 3 kan de fleste vanlige fargene, har kunnet det siden hun var litt over 2. Vi har en bok som handler om farger som vi leste en del før, det er kanskje derfor hun lærte det så tidlig?
Stirra ner 32+5 Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Min datter på 2,3 mnd kan rød, blå, gul og grønn. Det er jo bra at datteren din viser interesse for farger da! Det er vel det som er det viktigste. Bare fortsett å svare henne når hun spør, så kommer det nok etterhvert ;0)
Stirra ner 32+5 Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 He he. Hun er selvfølgelig 2 år og 3 mnd...... *kremt*
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Jenta mi på 2 1/2 kan de fleste fargene. Grå og brun/ svart er frager hun tuller noe med, men eller er det på plass, ja.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Jenta vår på 21/2 år kan alle fargene, også nyanser som lyseblå og lysegrønn. Hun har kunnet farger siden før hun fylte 2 år. Hvis en ting har flere farger,så sier hun riktig på alle. Bortsett fra lysegrå, den sier hun som regel er hvit.
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Min gutt er 2 år og 4 mnd,og har liten greie på farger.Han kan navnet på mange,men er som regel helt på vidda når jeg spør hvilken farge det er. Når det gjelder bokstaver,er han mer på hjemmebane.Kan rundt en sju bokstaver tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2006 #13 Skrevet 17. mai 2006 Min lille gutt kunne fargene gul, blaa, groenn, roed, lilla, brun, rosa og svart naar han var 1 aar og 10 mnd, og har brukt dem rett helt fra begynnelsen. Han er naa 2,3 aar.
Desembermamma 2002 Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Var 1,5 år da hun kunne de allerfleste.
<¤>Wildrose<¤> Skrevet 18. mai 2006 #15 Skrevet 18. mai 2006 Storegutt kunne fargene (de vanlige da) da han var 2. Men kunne ikke telle til 10 før han var godt og vel 4. I dag er han 6,5 og regner og teller som bare det. han er faktisk veldig flink med tall for alderen. Lillegutt er nettopp fyllt 3. Han kan fargene bare så vidt. Sier de vanlige, men det hender han bommer. Men han har kunnet telle lenge nå. så man kan jo tydelig se at det er forskjell på unger. Og at noen er sene med noe, trenger ikke å bety at de blir "sene" med det videre.
lilli Skrevet 18. mai 2006 #16 Skrevet 18. mai 2006 Har en gutt på 2 1/2 år, han kan ikke fargene. Kan selvfølgelig navnet på noen farger, men bruker de helt feil :-) Regner med at det kommer etterhvert jeg. Han har to lekehester, en brun og en svart, de vet han forskjell på og sier rett farge. Men han klarer ikke å overføre dette til andre ting.
Tredje barn på vei Skrevet 18. mai 2006 #17 Skrevet 18. mai 2006 Min sønn på 2 år og 2 mnd har ikke peiling på farger han. Hvis jeg spør om han kan hente en blå kloss skjønner han ingen ting. Vi jobber mye med å lære han farger nå, så det kan jo skje fort at han lærer fargene. Ikke vet jeg men vi får se
mammmamia ** Skrevet 19. mai 2006 #18 Skrevet 19. mai 2006 Gutten min kunne de fleste fargene da han var litt under 2 år, men nå som han er 2,5 kan han alle ja...
Mor til to gutter Skrevet 19. mai 2006 #19 Skrevet 19. mai 2006 Nei, langt ifra. Han blir to år i slutten av mai og han kan ikke så mange ord ellers heller (han bruker kanskje 10-15 ord aktivt), men han forstår veldig mye av det vi sier til han. Jeg velger å skrive dette i tilfelle det er flere foreldre som har barn som er noe senere enn andre med snakkingen. Når jeg leser svarene deres virker det som om det bare er foreldre med barn som kan veldig mye her. Det er flott at mange barn er flinke, men noen trenger mer tid enn andre. Det gjelder f.eks min yngste sønn, som er langt fremme motorisk, men henger noe etter med språket. Jeg tar det hele med stor ro, for jeg vet at språket kommer når han er klar for det.
Gjest Skrevet 19. mai 2006 #20 Skrevet 19. mai 2006 Nå har gutten min faktsik lært seg en farge:o)Har ikke trent noe på det,men.Og det er rosa:o)Han er nok litt glad i rosa,ja.
bompymamma Skrevet 23. mai 2006 #21 Skrevet 23. mai 2006 Datteren vår fylte 2år igår, og hun er veldig interessert i farger. Hun sier ofte rett farge, men har en følelse av at de ikke sitter helt.
Gjest Skrevet 23. mai 2006 #22 Skrevet 23. mai 2006 Ja, jenta mi kan alle de vanlige fargene. Hun fylte 2 i mars og har kunnet farger en stund nå. Hun svarer feilfritt nesten hver gang vi spør henne. Vi får stadig høre at hun er veldig tidlig ut i språkutviklingen sin generelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå