Gå til innhold

Den magiske grensen til ekstra oppfølging med tester og kontroller

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Ser dere skriver om ekstra kontroller og tester i hytt og pine. Høres ut som dere blir fulgt opp bra av legene deres, og det er vel og bra!! :) Men jeg har itte fått tilbud om noen ting. Jeg blir 38 år 3 uker etter termin. Spurte legen om å få tidlig UL, da ei inne på chat sa at hennes gyn. hadde sagt en hadde rett på en ekstra i uke 12. Det hadde itte legen min hørt om, men sendte brev til sykehuset. De mente det itte var nødvendig :(

Har vært hos legen 2 ganger. Uke 5 og uke 12. (er nå 13+1). Eneste legen har rørt ved meg er når hun tar blodtrykket.

Jeg har en venninne som er 1 år yngre enn meg. Hun er nå så heldig at hun fikk klaff på siste prøvrørs forsøket :D, og skulle på riksen for UL og sjekke om ett eller begge eggene hadde satt seg. Jeg var så heldig at je fikk være med henne og dobbeltheldig med at legen spurte om je ville smugkikke. Det var moro å se liv her inne. :D

Min venninne som har termin 3 uker etter meg, var på sin første sv kontroll hos fastlegen i går. Hun som er 1 år yngre enn meg fikk tidlig UL og 2 bøker blandt annet av sin fastlege. Veldig fornøyd med kontrollen. Kanskje pga prøvrør men likevel... føler meg forskjellsbehandlet. Jeg har itte vært fornøyd etter mine kontroller. Hva synes dere? Hva er deres erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg får mye ekstra oppfølging. Det er fordi de siste gangene har jeg abortert. Både med nr. 3 hos oss, og den første jeg mistet gikk jeg på privat ultralyd i uke 12. Den første betalte jeg selv, den siste slapp jeg å betale for ettersom jeg var da over 38. Jeg skjønner at du føler deg "litt alene" i svangerskapet. En mulighet er å gå til sv.sk.kontroller hos en gynekolog. Da tar de som regel ultralyd når du er på kontroll.

Hei. Tusen takk for svaret :) Du klarte tydeligvis å lese mellom linjene mine*hehe* Ja je føler meg litt "alene" Har jo mine nærmeste her som stiller opp, men venninnen min sier at hun synes legen min følger meg for lite opp. Legen hennes hadde spurt og fortalt såå mye om ting til henne. Min lege bare spurte meg om det var noe je lurte på. Der og da så kommer en jo itte på noe ekstra *hehe* Burde vel notere ned:)

Har tenkt je skal kontakte jordmor nå, for å få time der oxo. Så får en se hva som skjer :)

Koster det noe ekstra hos en gyn? Hos legen er det gratis.

Jeg har fått oppfølging under tidligere svangerskap hos en gynekolog i Lillestrøm. Jeg er ganske sikker på at det er gratis, eventuelt så betalte jeg litt! Lykke til! Det er bare å bytte hvis man ikke føler man får nok oppfølging. Ellers er jordmor et godt alternativ. De har mer tid, og er mer vant til gravide!

Jeg hadde byttet fastlege om jeg var deg. Det kn du enkelt gjøre inne på disse sidene www.trygdeetaten.no

Jeg synes det er viktig at man føler legen lytter og tar en på alvor. Evt. kan du droppe kontrollene hos legen og kun gå til jordmor, de har god tid. Jeg var på min første time hos henne i dag, var der over en time, og fikk snakket om mye. I tillegg til hjertelyd og SF-mål. (er 16+2 i dag)

Nå skal det nevnes at jeg er veldig fornøyd med legen min også, men vil gå til JM i tillegg.

Du har all grunn til å være misfornøyd med oppfølgingen du har fått til nå, så vurder å bytte.

Lykke til.

Hei. Tusen takk for svarene. Vurderer å bytte ja. Men je har i alle fall funnet nr til jordmor, så je kommer til å ringe henne snart for en time. Kommer nok til å gå mest hos henne :) Når je er hos legen så er hun veldig stille og det virker som hun forventer at pasienten skal prate hele tida for å få ut hva som er galt. Og når en har fått det ut så er timen over. Får se hva je gjør etterhvert her.

Tusen takk for alle råd

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...