Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Jenta mi har ikke fått tenner ennå, hun nærmer seg 6 mnd. Gruer meg veldig til å amme når hun får tenner. Er det veldig vondt? Eller er det ikke noe å bry seg om? Kanskje ikke alle bebiser som biter? Men tviler litt, for hun drar brystvorten med gommene sine nå.. huff og huff. Håper brystvorten er veldig herdet. Hvordan er det hos dere som har barn med tenner?
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Har ingen egen erfaring på dette området da min eldste ikke fikk tenner før han var nesten 1 år. Men jeg vet om noen som har hylt ut når babyen har bitt i puppen. Babyen ble selvfølgelig redd og skremt, og bet aldri igjen.
winneboo Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jenta mi biter bare vis hun ikke egentlig er sulten men bare skal kose. Så nå er det slutt på den ekstra kosen etter amming. Nå er det bare inn med maten å ut med puppen når hun slutter å svelge. Så hun biter aldri mens hun spiser. De gangene hun har biti meg har jeg bare tatt puppen ut.. Så det er sjeldent at hun biter meg.
brooklyn Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Når han tok noen prøvende bitetak var det som om jeg ble bitt av en ja gudene vet hva. Det gjorde dritvondt og jeg trakk han til meg og løsnet "taket" med lillefingen mens jeg kjeftet som bare pokker. Han begynte å gråte. neste amming bet han igjen og jeg kjeftet og hylte i vei. Han gråt. jeg trøstet og gråt litt selv. En gang knep jeg han lett i hånden mens han bet og da sluttet han og så på meg med store øyne. Vurderte seriøst å slutte å amme, synes det var så trasig og trist å kjefte til han gråt, samtidig som det gjorde vondt, men etter to-tre dager med litt utidig biting og kjefting tok han tegningen og nå er han kjempeflink. Har to sylspisse tenner nede, men biter aldri på puppen. Og den blir ikke herdet. Det gjør vondt som bare det.
To trollunger + en spire Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Min fikk første tann 3 1/2 mnd. Nå er han 6 måneder og det har ikke vært noe problem for meg - heldigvis!
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Nurket her har fått en hjørnetann oppe og en hjørnetann nede, og han gnager skikkelig. Den dagen han faktisk biter er den dagen jeg slutter mad amminga for godt. Skal liksom være herdet nå etter 6 mnd, men gjør det mer vondt enn gnaginga så får nok være nok for meg i alle fall. Er bare å velge selv det om man vil fortsette eller ei etter at tennene har kommet
Halloween-mamma Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Det som funker aller best er å ta bort puppen dersom babyen biter - uten (hvis man klarer) å lage lyd! De blir jo redd av at man enten kjefter eller roper ut, og det er ikke sikkert at de klarer å koble den frykten med at de beit i puppen... Min fikk tenner da han var 4 mnd - litt biting i starten (men husk at de er så små at de vet ikke helt hva de gjør på den alderen!) - deretter har jeg ikke merket noe til bitingen før nå nettopp for noen dager siden. Ble litt paff da han plutselig bet fordi jeg nesten hadde glemt at det kunne skje... Men jeg fjerner puppen ganske med en gang - og så får han prøve på nytt dersom han gir tegn til at ha vil det. Han biter som oftest når han er veldig giret - så da prøver jeg å vente med å amme til han har roet seg litt. F.eks. lar ham leke litt i sengen ved leggetid, og så tar jeg ham opp og ammer når han har herjet fra seg det verste.
2nj♥ Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Det samme bekymret jeg meg for. Gullet dro i brystvorta med gommene og jeg var sikker på at det kom til å bli masse biting når han fikk tenner......-men nå er det 1 1/2mnd siden to tenner tittet frem, og fortsatt ikke prøvd å bite......*bank i bordet* :-)
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Poden her bet mye før han fikk tenner, men jeg prøvde å være konsekvent på at når han gjorde det, trakk jeg ham til meg så han ikke fikk puste, og slapp dermed taket. Jeg hadde lest dette et sted, men trodde vel egentlig ikke det skulle hjelpe, men han biter ikke lenger nå! Han fikk tenner da han var 5,5 måneder, er nå 7,5 og har fått en oppe også. Så jeg er veldig glad for at han ikke biter i puppen lenger!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 lillemor (6 mnd) biter bare hvis jeg tror hun vil ha, og tilbyr pupp, og hun egemtlig ikke vil ha. Kan ikke huske at det var noe problem med eldstemann heller, og han ammet jeg til han var over 2 år.
Expat Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Trekke-inntil-loesne-og-pakke-bort-puppen-trikset er det lurt aa faa i gang naa, mens det ikke er tenner. Da laerer hun det mens hun er mer ufarlig. Undertennene er nesten ikke et problem, de er dekket av tungen. Det er overmunnen som er vaerre, faar du inn rutinen foer de kommer saa blir det ikke noe problem. Kaia bet meg med gommen og en undertann, men naa som overtenne er kommet har det ikke skjedd (bank i bordet).
3 prinsesser Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Emma har bidt meg en gang,da hun gjorde det trykka jeg ansiktet hennes inn imot bryste,hun blev så sjokert at hun aldrin har gjort det igjen. Men ja det gjør veeeeeeeeeldig vondt.
Luca Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Snuppa her(20 mnd) fikk tenner da hun var 4 mnd, og det var ikke noe problem. Nå har jeg hele tiden fjernet puppen når hun har sluttet å suge melk, så hun ikke ligger å koser med den. Høres kanskje brutalt ut, men redd for såre brysvorter osv har vært grunnen til at puppen kun er for mat(river den ikke akkurat ut med en gang hun suger roligere da, men ligger altså ikke og koser lenge med den:-). så da tennene kom merket jeg det ikke fordi hun spiste ivrig, og da hun var ferdig slapp hun. Så tror sjansen er større for biting hvis de ligger å koser med puppen i munnen.
mie76 Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Sneipen min beit meg til blods da han hadde fått fire tenner oppe og fire nede. (Seks mnd). Men da hadde han egentlig vært ganske uinteressert i puppen en stund, så jeg tror han kjedet seg når han lå til puppen. Lo høyt av hylet mitt, ble overhodet ikke redd, men prøvde å bite igjen :-P Hi, hi, morsomt med voldsomme reaksjoner fra mamma! Jeg fikk ham ikke til å slutte med bitingen, men prøvde heller ikke så veldig, ettersom han en god stund hadde vært uinteressert i puppen, samtidig som at kroppen min ikke tålte ammingen noe særlig (ble fryktelig tynn og slapp og sliten), så vi sluttet helt med hele greia.
Stolt mamma Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Datteren min er 6mnd og fikk de to tennene nede da hun var 4.. Å fy som hun beit.. det gjorde sinnsykt vondt. Beit så jeg blødde en gang. Vi måtte slutte med "kosinga" og når hun bet tok jeg henne av og sa bestemt nei. Hun begynte å gråte... Etterhvert skjønte hun at dette var forbudt.. Litt pussig - for hun glemte seg noen ganger og da slapp hun selv og begynte å gråte uten at jeg sa noe.. Virket som om hun ble lei seg.. Nå har hun fått de 2 opp også.. Hun biter ikke, men hun er såååå nysgjerrig.. Må jo se seg rundt da hun pupper og hun har lett for å glemme å åpne munnen da hun snur på hodet for å se.. Det river litt i puppen da, kjenner tennene godt.. Men det er ikke så vondt som da hun bet. Vet ikke helt hvordan jeg skal få avvent henne dette.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #16 Skrevet 16. mai 2006 Da tulla var 5 mnd fiksa jeg ikke mer. Hun beit sånn at jeg grudde meg til hver gang jeg skulle amme. Satt med skuldrene oppi taket å bare nistirra på ungen for å dra henne av da "biteblikket" kom. Hun hylte av latter hver gang. Så jeg slutta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå