Gå til innhold

"Arvelige" tvillinger? (samme som skravle)

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :)

Hvordan var det nå dette med "arvelige" tvillinger??

På min fars side er det 2 sett med toeggede tvillinger. (en onkel + tante er tvillinger og farmoren min har en tvilling)

Er det da det er større sjanse for at jeg kan få tvillinger?

Eller var det når det er på mors side?

Eller kanskje var det når det var eneggede?

Hehe..som dere sikkert skjønner er jeg ganske blank, så en grundig forklaring hadde vært supert :) :)

Fortsetter under...

Kan prøve på en forklaring..

Er selv enegget tvilling, og vi har eneggede tvillinger i hvert ledd på mors side og ca annethvert på fars side. Eneggede tvillinger er en "mutasjon" der ett egg deler seg i to (eller tre ved trillinger..) på et tidlig stadie. Mutasjoner er ikke arvelig, så eneggede tvillinger er tilfeldighet. Noe jeg syns er litt rart siden vi har så mye av det i vår slekt.

På toeggede tvillinger slipper mor mer en ett egg på samme tid, ett eggras med andre ord, og denne egenskapen er arvelig. Men siden eggras bare kan skje av en kvinne med dette i arv fra sine "forfedre" så vil en mann bare være bærer av egenskapen, og så gi det videre til sine døttre. Altså hopper over en generasjon.

Så alle jenter med toeggede tvillinger i sin slekt har større mulighet til å få to eggede tvillinger, mens alle har lik sjanse på å få eneggede. Så du har genetisk sett større % mulighet til å få toeggede en de som ikke har det i sin slekt.

Jeg mener å ha lest (tror det var på www.tvillinger.com) at eneggede tvillinger selv har 100% større sjanse enn ikke-eneggede til selv å få eneggede tvillinger. Men når sjansen er så kryptisk liten som den er i utgangspunktet, så øker ikke sannsynligheten for å få eneggede så mye som man kanskje skulle tro, selv om man er enegget tvilling selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...