Gå til innhold

gravid - utenom livmor - symptomer??

Anbefalte innlegg

Lurer på hva er symptomer på hvis en er gravid utenom livmoren? er det det som fører til SA ?

Jeg er gravid rundt 3 mnd nå og jeg har ikke hatt noe smerter eller blødninger til nå. Kjenner under navlen til venstre når jeg trykker er det som jeg trykker ned på en kul/klump som er under der, men på høyre side når jeg trykker ned så er det ikke noe som stopper trykket liksom. Er det bare tegn på at livmoren min holder på å vokse osv? eller er det noe galt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5055301-gravid-utenom-livmor-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å blø i uke 6-7 da jeg hadde exu. Ellers ingen symptom. Bare gravid symptom.

Heldigvis er det sjelden.

Fikk ul straks denne gangen for å utelukke det.

Det er sikkert på plass, masse som kjennes rart ut i magen hvis man kjenner etter :)

lykke til

Annonse

Exu-ekstrauterint svangerskap-utenfor livmoren.

Jeg hadde dette for fire år siden, det ble heldivis oppdaget før det ble noen form for komplikasjoner, så jeg har begge egglederene i behold. Har heller ikke hatt problem med å bli gravid i ettertid.

Jeg hadde ingen smerter, men var hos privat gynekolog, tok tidlig innvendig ultralyd, hvor han ikke så noe foster, regnet med at det var for tidlig, fikk time uken etter,fortsatt ingenting. Ble da sendt til sykehuset, de tok laparoskopi, og der fant de da "fosteret" utenfor livmoren.

Hadde jeg ikke gått hos gynekolog den gangen, kunne det nok ha gått mye verre.Godt dette her er en¨sjelden ting, og at jeg ikke skremte dere jenter.

Tror 3 måneder er i seineste laget for graviditet utenfor livmor. Tror symptomer på dette gjerne opptrer de første ukene i svangerskapet med blødninger og tydelige smerter. Tror ikke du skal bekymre deg, er jo så sinnsssykt masse rart som skjer i kroppen hele tida, og det aller meste er helt normalt!!

På meg høres det ut som om du har et helt normalt svangerskap. Den vanligste grunnen til SA er kromosomfeil. Ved svangerskap utenfor livmoren må man vanligvis operere... Da har jo egget festet seg på halt gale plasser og ligger ikke i livmoren... Det kan f.eks. henge igjen i en eggstokk som etterhvert vil sprenges når egget vokser... Jeg anbefaler det Gro Nylanders bok "På vei". Den er skrevet på en måte som er kjekk å lese og som gir deg god forståelse av hva som skjer inni kroppen din under graviditeten.

En graviditet utenfor livmoren går nok ikk så langt som til tre måneder. Du har vel vært hos jordmor? Noe av det som er typisk tegn på Graviditet utenfor livmoren er at det ikke slår ut på tester fordi HCG mengden blir ikke høyere. Det er ikke et foster liksom, det er bare et befruktet egg som ikke kommer så mye lenger (utifra det jeg har forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...