Astronauten Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Har vært på kontroll hvor de fant sukker i urinen min og i dag har jeg vært på Furst og tatt glukosebehandling. Så nå må jeg vente to-tre dager på svar. Kjenner jeg bekymrer meg litt da dette kom veldig uventet - samt at jeg vet så lite om det. Legen nevnte at det bare kan være et resultat av at jeg hadde spist veldig mye frukt med høyt sukkerinnhold dagen før, og satser på at det er det. Noen som kjenner til sv.diabetes og event hvordan det påvirker svangerskapet ? Er litt redd for å spise diverse søtsaker nå når jeg ikke vet. Men har jo selvfølgelig såå lyst på sjokolade og is.. Er i dag 19+6 og er ellers i kjempeform - har til nå spist sunt og er i utg.punktet tynn og har ellers ikke diabetes nært i familien.
lucky_mom Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Hei! Jeg vet ikke så mye om det, men jeg skal følges opp i dette svangerskapet med hensyn på svangerskapsdiabetes. Det er fordi førstebarnet mitt veide ca 4 kg, og nr. 2 veide 4,5 kg. Så såvidt jeg skjønner kan svangerskapsdiabetes føre til store barn hvis man ikke passer på sukkerinntaket sitt...? Regner med at jeg får mer informasjon omkring dette hvis det viser seg at jeg har det, og det får helt sikkert du også. Tror iallefall ikke at det er noe farlig, særlig hvis de har oppdaget det slik at man kan ta sine forholdsregler. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Det er forskjellige grader i hvertfall. Når jeg gikk med første man fikk jeg vite ganske på slutten at jeg hadde en mild form for Sv diabetes og fikkk beskjed om at jeg skulle få time hos kosholds rådgiver men jeg fikk aldri time og junior kom 5 uker før termin. Etter fødselen så JM at jeg hadde hat noen infarkt i morkaka og mente dette kunne skyldes SD. Har hørt at en ligger i fare sonen for å få diabetes når en får SD. Når en går gravid takler ikke kroppen sukker så veldig bra og de med SD takler det enda dårlige.. sån har jeg forstått det i hvertfall men jeg fikk ikke så mye informasjon når jeg hadde det..
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Hei! Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist svangerskap (har heldigvis ikke fått det påvist denne gangen). Jeg levde ikke spesielt usunt, men har visst en del type 2 diabetes langt ute i familien.. Jeg hadde ikke noe problem med å holde meg unna snop, men slet mer med frukten. Jeg er et "fruktmenneske", og spiser mye frukt, men med diabetes kunne jeg ikke gjøre det som jeg ville... Jeg merket ikke så mye til diabetesen (hadde aldri noen "føling" eller noe...), men jeg hadde stor vektøkning (25 kg) selv om jeg levde ganske sunt (og disse kiloene rant ikke av for å si det sånn..). Peter var 4110 g og 52 cm da han kom to uker på overtid, og han var frisk og rask.. (han ble tatt med keisersnitt, men det av helt andre grunner...) Sukker i urinen kan bety svangerskapsdiabetes, men trenger ikke nødvendigvis å være det. Lykke til!
Sunnmøringen Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes for en ukes tid siden. Uventet og veldig kjipt, bare tilfeldig at jeg ble testet i det hele tatt. Føler jeg fikk så lite informasjon om hvordan jeg skal legge om kostholdet mitt. Fikk vite mye om hva jeg IKKE skal spise, men hva kan jeg spise da?? Følte listen over fy fy mat ble veldig lang etterhvert... Noen som har gode kostråd å dele?? Nå måler jeg blodsukkeret jevnlig, men er litt usikker på hvilke verdier som er "perfekt". Ligger på rundt 5 mmol/l fastende og ca. 6 (avogtil litt høyere) 1,5 timer etter måltid. Er dette bra eller? Håper noen kan kommer med noen råd!
Hannas Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Sunnmøringen: blodsukker under 6 regnes som normalt. å ha 5 fastende er kanskje bittelitt i overkant, men er innen normalen. Det er typisk at legene henger seg opp i ting en ikke skal spise, og glemmer det en skal spise. Du kan prøve å finne GI listene til Fedon på nettet feks, de viser veldig fint hvor mye sukker det er i div matvarer og hvordan de virker på kroppen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå