Gå til innhold

Infarkt i morkake denne gang => fragmin neste gang?

Steinbukk77

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp mistet min lille gutt. Var 22 uker på vei. Det kan se ut til at jeg har hatt infarkt i morkaka denne gangen også. Mistet i uke 21 forrige svangerskap av samme årsak.

Jeg er forholdsvis sliten psykisk nå!

De snakket om på sykehuset at neste svangerskap ville jeg uansett gå på blodfortynnende. Uansett hva de fant og ikk fant i mine blod prøver.

Men jeg har noe forhøyete verdier på noen av prøvene som ble tatt på sykehuset. Så det kan se ut som noe er feil....koagulasjon.

Skal ta flere blodprøver om fire uker. Bla.a APC ressistent. Min far er det, men jeg er testet normal tidligere.

Noen her som har mistet med koagulasjonsdefekt så sent og at det har blitt medisinert og det har gått bra etterpå?

Trenger sårt litt oppmuntring nå!

Fortsetter under...

Uff, så trist å høre om det du har opplevd! Å miste så sent må være forferdelig tungt....Jeg har selv mistet to ganger i uke 13 og 15, og etter den andre aborten fant man ut at jeg har en koagulasjonsdefekt som antakelig har ført til infarkter i morkaken, som igjen har ført til at fosteret ikke har klart seg. Jeg har fått høre at jeg har vært "heldig" som har mistet såpass tidlig for infarkter kan komme når som helst i et svangerskap.

Da jeg så ble gravid igjen, ble jeg satt på fragmin og albyl-E - og det gikk bra!!! Har nå gjennomført to ukompliserte svangerskap i løpet av to år på blodfortynnende. Så jeg vil absolutt si at det er håp for deg!!! Ønsker deg masse lykke til videre - håper og tror at du om ikke så altfor lenge har ditt eget lille nurk :-)

Det var det som var meningen :-)

Min erfaring med blodfortynnende medisiner er jo kjempegod, og ettersom jeg har hørt er sjansen for blodpropper/infarkter svært liten når man går på medisiner. I det første svangerskapet begynte jeg på albyl-e fra uke 6 og fragmin fra uke 12. I det andre begynte jeg på sprøyter fra uke 9 da nyere forskning visstnok skal ha visst at blodpropprisikoen er tilstede helt fra starten av svangerskapet. I tillegg har jeg fått jevnlige kontroller med ultralyd (tror jeg hadde ca ti tilsammen) for å sjekke veksten på fosteret i og med at dette kan si noe om hvor god næringstilførselen gjennom morkaken er. Ved noen sykehus tilbyr man også en undersøkelse rundt uke 28 hvor man går inn og måler hvor god blodgjennomstrømningen i morkaken er. Dette var ikke nødvendig for mitt vedkommende siden fosteret vokste etter en fin kurve.

Ettersom jeg har hørt er det litt forskjellig praksis på hvordan man følges opp ved de ulike sykehus. Vet ikke hvor i landet du hører hjemme, men jeg har vært til kontroller på Ringerike Sykehus på Hønefoss og vært veldig fornøyd med den oppfølgingen jeg har fått der.

Lykke til med din neste graviditet - krysser fingrene for deg!!! :-)

Uff da, at du skulle måtte oppleve å miste så sent hele to ganger! Jeg har mistet flere ganger selv, men i første trimester. Dette også trolig pga koagulasjonsdefekt og Leiden mutasjon, noe som øker risikoen for blodpropp i svangerskap betraktelig. Jeg fikk utredning og der fant de ut at jeg måtte gå på blodfortynnende midler - jeg fikk de helt fra før jeg ble gravid denne gangen faktisk. Albyl-E skulle jeg begynne med til eggløsning og bare fortsette med en tablett hver dag, og begynte med Fragminsprøyter den dagen jeg testet positivt på grav.test. Tar altså begge to hver dag. Skal gjøre det gjennom hele svangerskapet. Er 17 uker nå. Håper det går bra... Jeg har fått dette fra spesialister på Ullevål, regner med at de vet hva de gjør når de sier at jeg måtte begynne fra dag en. Du får forhøre deg litt med dine leger, håper det går bra med deg neste gang!! Riktig lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...