Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har ikm på fredag eller lørdag (litt usikker). Fordi jeg har hatt litt symptomer, tok jeg en el test. Fikk to streker, teststreken var svakest. Synes jeg har lest her inne en plass at det går ann å bruke el test som graviditetstest. Vet jeg hadde el for 11/2 uke siden. Men det er vel litt tidlig å ta en graviditetstest. Noen som vet? Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5053335-hjelp-hva-betyr-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #2 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg vet egentlig ikke men tok en EL i dag jeg og, hadde IKM 12, den ble positiv. Tror kanskje den kan slå ut på hcg og men er ikke sikker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5053335-hjelp-hva-betyr-dette/#findComment-5053369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 15. mai 2006 #3 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har aldri brukt EL-test selv som gravtest, men tror jeg husker det sto noe om hvordan man skulle gjøre det ine på pernille.info sida. DEre kan jo gå inn dit og se om det står der... Får håpe dere er gravide begge to! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5053335-hjelp-hva-betyr-dette/#findComment-5053850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 15. mai 2006 #4 Del Skrevet 15. mai 2006 Klippa og limte litt fra pernillesiden, så kan dere lese selv. (Hvis dere ikke alt har gjort det...) Kan man bruke eggløsningstester til å påvise graviditet? Generelt sett - ja, det går an. Eggløsningstester vil slå positivt ut når en kvinne er gravid, og ikke bare når hun har eggløsning. Men selv om det virker i de aller fleste tilfeller, er det flere gode grunner for å unngå å bruke eggløsningstester til å påvise svangerskap. Eggløsningstester påviser LH (luteiniserende hormon) som er et hormon knyttet til eggløsning. Graviditetstester påviser hCG (humant chorion gonadotropin) som er et hormon knyttet til graviditet. LH og hCG er på nesten identiske på molekylnivå, eneste forskjellen er at hCG har en betakjede i tillegg. For å bruke en enkel sammenligning; LH og hCG er som identiske tvillinger, bortsett fra at hCG har på seg en rar hatt. Eggløsningstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som LH og hCG har felles ("ansiktet på tvillingene"), og vil derfor slå positivt ut uansett hvilken en av "tvillingene" LH / hCG den finner. Graviditetstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som er unik for hCG – betakjeden, altså den "rare hatten". Graviditetstester slår derfor positivt ut kun når de finner hCG ("den rare hatten"). Eggløsningstester funker dessuten annerledes enn graviditetstester. En graviditetstest viser to linjer (evt kryss, alt avhengig av testmerke) KUN hvis hCG påvises, og man kan derfor si at en strek er en strek, og man er gravid. På eggløsningstester derimot har det ingen spesiell betydning at man får to streker, for man har alltid et visst nivå LH i urinen. En synlig teststrek er derfor ikke ensbetydende med positivt utslag på eggløsningstester. På eggløsningstester må teststreken være like sterk som eller sterkere enn kontrollstreken for at det skal tolkes som positivt resultat, og er et tegn på at testen har påvist en stigning i LH-nivået i stedet for bare å ha påvist at det finnes LH i urinen. Dette betyr at det fra før av er mange usikkerhetsmomenter ved tydingen av eggløsningstester, før man i det hele tatt kommer til problemet om å vite om utslaget kommer av eggløsning, svangerskap eller noe helt annet. Noen ganger er streken nesten like sterk som kontrollstreken, andre ganger er den bare halvparten så bred som kontrollstreken. Dette kan være enten positivt eller negativt, alt avhengig av testmerket. I tillegg er mange eggløsningstester ikke like sensitive som graviditetstester er. Dette betyr at dersom man er gravid, så vil man trolig få positivt utslag tidligere på en graviditetstest enn på en eggløsningstest. Aller viktigst er det at eggløsningstester ikke er like avanserte som graviditetstester. De er derfor mer disponerte for feil og falskt positive resultater – altså at de har slått ut på noe annet enn LH eller hCG. De er rett og slett billigere, simplere tester. Sist, men ikke minst; et positivt resultat på en graviditetstest betyr at du er gravid. Et positivt resultat på en eggløsningstest kan bety at du enten er nær eggløsningen, er gravid eller at testen feilaktig har slått ut på noe helt annet. Med en positiv graviditetstest er det ingen tvil, mens en eggløsningstest kun kan gi håp og aldri noe sikkert svar. Moralen er: bruk graviditetstester for påvisning av graviditet og eggløsningstester for lokalisering av eggløsningen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5053335-hjelp-hva-betyr-dette/#findComment-5053970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #5 Del Skrevet 15. mai 2006 Tusen takk for svar:) Skal vente noen dager før jeg tar en test, viss jeg klarer. Dette blir spennende. Ønsker dere andre lykke til!!!!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5053335-hjelp-hva-betyr-dette/#findComment-5056104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå