Gå til innhold

Prøving etter SA,gyn fortalte meg...

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på ul i dag igjen,og fått bekreftet at spira var ute, trist,men godt at alt var kommet ut så jeg slippe utskrapning.

Spira var ønsket så vi vil jo gjerne prøve igjen så fort som mulig,har jo hørt at det er helt greit å gjøre.

Spurte gynekologen om vi kunne prøve nå.

Han sa at nye studier viser at en bør vente 1 helst 2 menser før en prøver.

Hvis en blir gravid på første eggløsning etter SA så øker muligheten for ny sa med 10 %,så da er det 25 % mulighet for sa.(til vanlig 10%)..Så han sa at vi burde bruke kondom de neste 2 månedene...kjedelig,men vil jo ikke ha en ny sa heller da,så vi får vell være forsiktige..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051882-pr%C3%B8ving-etter-sagyn-fortalte-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Utrolig trist og vondt å miste den lille spira. Håper at det går bra med deg nå.

Det er utrolig mange ulike meninger om nettopp det å begynne prøving med en gang etter en SA. Jeg mistet i påska i år og da sa gynekologen til meg at grunnen til at man burde vente er pga fare for infeksjon (dersom sæden kommer inn i livmoren). Ikke farlig å ha sex, men da med kondom. Han sa at det ikke er noe sammenheng mellom den første SA'en og evt. en ny SA... Sansynligheten for å miste er ikke noe større selv om man har mistet før :-)

Og jeg har hørt at det er lettere å bli gravid etter en sa siden hcg ligger i kroppen.. eneste "ulempen" er at det er vanskelig å finne en nøyaktig termin om man blir gravid før neste mens etter en sa..

Kjempetrist å høre om din sa, vet hvordan det er desverre.. Gjør som føles rett for dere.. vil dere vente noen mnd så gjør det:-)

Vil bare legge til at det er kansje litt gammel tenkning. De fleste leger idag sier man kan bare begynne rett på igjen. Kan legge til at venninna mi er lege og jobber på kvinneklinikken, og hun mistet selv isommer. Hun gikk rett på selv uten å vente, og nå hadde hun termin (kansje har født, venter i spenning). En annen venninne av meg gjorde det samme, hennes lege sa hun ikke trengte å vente, og hun ble gravid med en gang. Har termin i juli. Jeg mistet selv i september. Legen sa ingenting, så jeg las info på nettet, der fant jeg artikler som sa jeg burde vente... så det gjorde jeg. Har i ettertid funnet ut at de ikke var skikkelig oppdaterte.

Grunnen til at man bør vente en mens er at da blir det lettere for lege å regne ut termin dato, for har du ikke hatt mens kan man ikke regne fra første dag i mens...skjønner? Men det ser man på UL. Dessuten så kan du ta el test, da vet du når du unnfanget barnet. Men mange er ikke klare til å prøve etter en SA, de trenger en pause og bearbeide sorgen. Da lønner det seg å vente. De fleste leger vil si at når du er klar selv kan du begynne. Dette har jeg hørt fra 4 leger og 2 gynekologer.

Må legge til at jeg ikke er lege selv, og du bør alltid lytte til ekspertene, men vil du begynne rett på igjen men er usikker, så kan du spørre en annen lege, få en second oppinion. Derfor skriver jeg dette til deg, ikke for å si hva du skal gjøre, men for at du kansje hvis du føler for det, kansje skulle spurt en annen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...