Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #1 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg er veldig redd for helsa mi nå, redd for å ha fått underlivskreft. Grunnen til at jeg frykter det, er at jeg har uregelmessig menstruasjon og generelt mye kraftigere og mer langvarige blødninger enn normalt. Riktignok bruker jeg kobberspiral, har hatt den spiralen siden desember 2003. Jeg fødte mitt andre barn i oktober 2003. Jeg fikk satt inn spiralen på barselkontrollen (des 2003) og ved barselkontrollen tok legen både celleprøve av livmorhalsen og ultralyd av underlivet mitt. Alt var normalt da. Det tok nesten et helt år før jeg fikk tilbake mensen etter fødselen, jeg fullammet lenge. Når mensen kom tilbake i september 2004 la jeg merke til at den var litt uregelmessig. Når man bruker kobberspiral pleier blødningene å bli kraftigere og mer langvarig. Men jeg la merke til at jeg ofte hadde en liten mellomblødning mellom menstruasjonene. Derfor gikk jeg til fastlegen min og tok celleprøve av livmorhalsen i januar 2005. Jeg fikk ingen tilbakemelding om at den prøven viste noe galt. Men siden har menstruasjonen fortsatt å være litt uregelmessig, jeg pleier å få mensen mellom 24 og 29 dager. Og så varer mensen dobbelt så lenge som den gjør når jeg ikke bruker spiral, opptil 2 uker. Jeg har ofte en liten blødning, blodstriper ved det forventede eggløsningstidspunktet (midt mellom to menstruasjoner). Denne uka her har jeg blitt veldig redd og engstelig, fordi jeg fikk plutselig mensen etter bare 22 dager. Vanligvis har jeg nå som jeg bruker spiral, 2-3 dager med småblødninger før mensen starter opp skikkelig. Denne gangen tok det 6 dager før blødningene satte igang og ble kraftige. En uke gikk jeg og blødde bare minimalt før jeg begynte å blø skikkelig. En så lang oppstartsfase har jeg ikke opplevd før. Nå er jeg veldig redd og lei meg. Tenk om jeg har underlivskreft. Jeg er så redd så redd! Jeg er 30 år, jeg har tatt celleprøve av livmorhalsen både i 1999, i 2000, 2003 og i 2005. Så jeg har tatt celleprøver av livmorhalsen ofte nok de siste årene. Livmorkreft og eggstokkreft pleier å ramme de som er noe eldre enn meg. Men jeg er redd nå. Jeg må ta mot til meg å ta kontakt med fastlegen min ganske snart. Men jeg gruer meg så fælt. Jeg er så redd for svaret nå, hvis jeg går og tar underlivsundersøkelse. Jeg er så livredd for å ha fått underlivskreft. Jeg er panisk for å dø fra barna mine! Jeg har lest at uregelmessig menstruasjon og små mellomblødninger også kan skyldes hormonubalanse, kanskje hormonene mine fremdeles er litt i ubalanse etter at jeg fikk tilbake mensen etter min andre fødsel. Derfor så kjøpte jeg kosttilskuddet Wild Yam Solaray og begynte å ta det for 3 dager siden. Det skal kanskje kunne hjelpe på hormonubalanse. Kan noen fortelle meg om liknende erfaringer? Er det noen som har liknende erfaringer med menstruasjon og kobberspiralbruk? Er det noen her inne som har erfaring med å ta Wild Yam Solaray mot uregelmessig mens? Jeg er så redd og lei meg nå, er så redd for å dø fra barna mine. Jeg gruer meg noe vannvittig til jeg eventuelt skal få brev fra legen min om at jeg har underlivskreft. Jeg er så skrekkelig redd og lei meg. Hjelp meg, gi meg råd! Er de plagene jeg beskriver noe som sansynligvis tilsier at jeg har underlivskreft? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #2 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg kjenner ei som reagerte allergisk på kobberspiral. Hun hadde store og små blødninger om hverandre. Noen ganger varte de lenge, andre ganger var det bare korte blødninger. Hun ble helt gal av å ikke ha noe å kunne forholde seg til. Underlivskreft skal vise på celleprøve lenge før man får blødninger. Kvitt deg med hele spiralen er mitt råd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/#findComment-5053629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pace Skrevet 15. mai 2006 #3 Del Skrevet 15. mai 2006 Kjenner meg veldig igjen. Husker riktignok ikke legden på syklusen, men ellers var menstrasjonene mine slik som du beskriver. Lange blødninger (2-2,5 uke), tidvis kraftgere en normalt, variable. Men ingen smerter. Hadde og et par avviksblødninger, som skyltes hormonubalanse. Jeg har tatt så mange celleprøver de siste ti årene, så jeg vet at der ikke var noen sammenheng. Fjernet spiralen (1,5 år siden), og vips normale blødninger. Viste seg at jeg ikke kan ha spiral, for det skal ikke være slik. Syklusen har det siste året vært ustabil (ikke sikker på hvordan den var før, fulgte ikke med). Men har vel egentlig alltid vært litt uforutsigbar. Om det er en trøst, det er de lang syklusene man skal være obs på, ikke de hyppige. Har vært i kontakt med lege, er neppe noe å bekymre seg for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/#findComment-5055801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #4 Del Skrevet 15. mai 2006 Hva mener du med de lange syklusene, ikke de hyppige?? Mener du at det er større sjanse for at det kan være tegn på sykdom hvis man har sjelden menstruasjon? Lange sykluser betyr vel lang tid mellom hver gang man har menstruasjon? Hyppige sykluser betyr vel at man får menstruasjon ofte, 3-4 uker mellom hver gang? Forklar hva du mener med lange kontra hyppige sykluser, Pace? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/#findComment-5056965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
missinglink Skrevet 15. mai 2006 #5 Del Skrevet 15. mai 2006 Uff, ikke moro å gå og være redd. Men sånn hadde jeg det også. Fjernet spiralen og begynte på p piller i stedet. Du har sikkert ikke grunn til å engste deg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/#findComment-5057190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pace Skrevet 16. mai 2006 #6 Del Skrevet 16. mai 2006 Legen min mente det var større fare for at noe var gale om det gikk lang tid mellom hver menstrasjon. Så ja det er oftere et tegn på at noe er gale. Mens når det ikke gikk mer en 3-4 uker mellom var det liten sansynlighet for at det var noe iveien. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051742-n%C3%A5-er-jeg-s%C3%A5-redd-og-lei-meg/#findComment-5067992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå