Gå til innhold

37 år og duotest?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir 37 i sommer, og har akkurat testet positivt med sannsynlig termin i januar'07. med andr ord, vil være 37,5 år ved termin.

Er det de som er FYLT 38 ved termin som får tilbud om duotest? eller er det de som blir 38 det året?

Jeg tenker en del på det, og fikk også VELDIG positiv grav test allerede 4 dager før IKM og da begynner tankene å vandre... "høy HCG=assosiert med Down= har jeg et DS barn i magen??"

For oss er det ikke aktuelt å avslutte et svangerskap selv om det er økt sjanse for DS, men det hadde være utrolig flott å kunne være forberedt på at det skulle skje, evnt kunne slå det fra seg dersom duotest sskulle vise seg å gi en lav sannsynlighet for DS

Må jeg betale for en slik test selv dersom jeg ikke er 38? Hva koster det? Når må jeg bestille det? Noen som vet noe om hvor det blir gjort i tromsø??

Takker for alle svar :)

Fortsetter under...

Tror tilbudet bare gjelder om du er 38 år ved termin. Du er da for ung ... Legen har sendt henvisning til ultralyd på sykehuset for meg og genetisk veiledning.

Visste ikke at høy HCG kunne relateres til Downs!?

Vet ikke hva det koster å få utført det. Kanskje må du til utlandet om du er under kritisk alder (38) - eller være veldig nervøs?

Jeg blir 38 til høsten, er 6+1 ...

Jeg leste en brosjyre fra Sosial- og helsedirektoratet vedrørende forsterdiagnostikk, synes den var veldig informativ og god (tror du kan få den på alle legekontor, eller på helsestasjonen, eller på internett på SHdir sine sider der jeg fant den). Siden jeg ikke bor i Oslo eller omegn (er 42 år), er det kun tidlig ultralyd og fostervannsprøve som er tilbudet for gravide over 38 år. Men legen på ultralyden i uke 12 sa at det er veldig mye som vises på ultralyd, og duotest vil ikke gjøre så mye fra eller til. Ved funn på tidlig ultralyd, uansett alder, vil alle få tilbud om videre oppfølging.

Så da tenker jeg at det som er aktuelt for deg, er en tidlig ultralyd i første omgang, det finnes vel noen private klinikker som tilbyr det der du bor? Eller sykehuset i Tromsø kan tilby deg det selv om du ikke er 38, tror det er lettere å få ultralyd enn duotest (mht. kostnader for sykehuset).

Lykke til!

tusen takk for godt forslag!

Jeg har allerede bestilt en tidlig UL pga at jeg har div gyn problemer som gjør det å være gravid litt vanskeligerer for meg enn for de fleste andre... Skal dit i ca uke 7 og sannsynligvis også senere..

Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen.

Når jeg bare får vendt meg til tanken på at jeg er gravid igjen skal jeg bryte anonymiteten... hehe

;)

Annonse

Hei!

Jeg har tatt duotesten ved Unn, men nå fylte jeg akkurat 38, og har termin i juli... Kjenner ei som fikk testen her selv om hun ikke fylte 38 før et halvt etter termin, så jeg ville prøvd om jeg var deg.

Du må få fastlegen din til å søke deg inn til Medisinsk Genetisk avdeling på sykehuset. Husk at de ønsker ul før uke 13.

Går det ikke, kan du få gjort det samme hos Fareth(ingen ventetid, men vet ikke hva det koster!).

Masse masse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...