Gå til innhold

Hjelp - flere med lite symfysemål?

Anbefalte innlegg

Var til kontroll hos legen i dag. Er akkurat fullgåtte 25 uker og har et symfysemål på kun 18-19 cm. Det ligger rett under eller akkurat innpå det grønne feltet. Ble litt bekymret, jeg. Legen min trodde muligens at den lille babyen min bare vokste litt i rykk og napp for tiden, og ville ta et kontrollmål i slutten av neste uke igjen. Var det fremdeles såpass lite, ville hun sende meg på UL. Har noen av dere vært borti dette før?

Jeg kjenner masse liv og babyens hjerteslag er helt fint - er det bare babyen min som er litt liten av seg eller tror dere den vil ta det "tapte" igjen om ikke lenge?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5051242-hjelp-flere-med-lite-symfysem%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen kjære vennen min.

Jeg kan ikke svare deg på det su spør om, men alt er sikkert bra. Kanskje Emma bare er en liten en=) Hvis du er veldig urolig, så ville jeg krevd oppfølging tidligere enn neste uke. Men du må kanskje vente for å se om babyen vokser mye denne uken.

Jeg tror som sagt at hun har det fint jeg. Du har jo kjent at hun har vært frisk og aktiv i maaange uker nå. Bare se det positivt, hvis hun er liten så slipper du å føde en kjempe sånn som jeg sikkert må=) Jeg var hos legen sist uke og lå helt på toppen av det grønne. Han er nok litt stor denne karen ja, men jeg bekymrer meg ikke. Jeg lå der hele svangerskapet med Lisa også.

Vi snakkes snart igjen kjære deg.

Klemmer fra

Hei hei!

Du trenger nok ikke bekymre deg :)

Har du blitt målt før? I så fall er det viktigste at du har en jevn stigning. Om du ligger over eller under den midre linjen spiller ikke så stor rolle.

Og er du innenfor den grønne er du jo helt normal.

Dette går bra :) Du kjenner liv og det er et godt tegn. Hadde den fått lite mat vil den sparke mindre, kanskje ikke i det hele tatt.

Nå ligger jeg litt over jeg da..hehe (stoooor ja..sukk) Men hun JM min sa det at den streken som er på skjemaene faktisk ikke er helt nøyaktig. At den egentlig skulle vært litt anderledes i kurven liksom. Men uansett så har man jo cm. da, så streken i seg selv er jo ikke så viktig.

Ja for dette var både rotete og overhode sikkert ikke til hjelp:))

Men om hjertlyd og liv er bra hadde jeg ikke bekymret meg. De vokser som hun sa i rykk og napp på denne tiden.

Kanskje hun tar det igjen og kanskje hun rett og slett bare blir ei lita ei:)

Åja, jeg satser VELDIG på at dette blir ei lita snelle etter den store pluggen Elias var (og fortsatt er). Han var 4100 gram da han ble født 2 dager før termin. Gjør ingen verdens ting om hun blir litt mindre enn det. Og ja, jeg har steget litt fra sist gang jeg ble målt, så det e rjo bra. Har kjent masse liv i dag å, så alt er nok helt fint. Bare litt skummelt å ikke ligge innenfor det "normale" en gang - var jo ikke vant med det fra sist gang!

Tusen takk for oppmuntrende svar alle dere - er godt å ha dere her =)

Annonse

Tror symfyse mål har masse med kroppsfason å gjøre, mitt ligger godt over snittet, men har ikke lagt på meg mer enn 5kg, har begynt på uke 27.

liv-vidden min er ´bare 91´

har altså en liten , men høy mage. jm sa i alle fall at det ikke betyr at jeg får en stor baby.

har små babyer i familien på begge sider.

du sier noe der:) Jeg har lagt på meg 9kg og begynner på uke 27 i morgen er det vel. Er lita så får nok gigamage denne gangen og.

Nå blir nok min ganske stor tror jeg for ligger godt forran både i lengde og vekt og har bollekinn alt..hehe

I mitt forrige svangerskap lå jeg hele tiden såvidt innenfor det grønne feltet, "normalområdet". I uke 24 flatet symfysemålet seg ut, og jeg datt utav dette området. Ble da sendt på ul på sykehuset, og det ble påvist at barnet mitt hadde vekstavvik. Ble fulgt nøye opp, og ble innlagt på obs.posten for gravide i uke 26. Magen sluttet helt å vokse, og vekstavviket ble større for hver gang de målte. I uke 28 bestemte legen seg for at vi ikke kunne vente lenger, og gutten min ble født ved keisersnitt.

Det viste seg at morkaka mi var bitteliten, og gutten min hadde fått altfor lite næring. Legen sa at han ikke hadde overlevd lenger i magen, og det var på høy tid at han fikk komme ut.

Håper ikke jeg skremmer deg nå. Til meg sa de at så lenge symfysemålet steg, er alt bra. Det er når det flater ut de blir ekstra på vakt. Nå blir jo du fulgt opp, og det er bra. Og så lenge jenta di er så aktiv vil jeg tro hun har det bra. Men min historie viser at det absolutt er på sin plass å følge med på symfysemålet, det sier faktisk noe om hvordan babyen har det. Og jeg er utrolig takknemlig for at jordmora mi fanga meg opp, og fikk meg til sykehus når målet flatet ut. Gutten min er idag en liten friskus på 17mnd, og er fin på alle måter.

Jeg er gravid igjen, 24 fullgåtte uker. Skal på ul på torsdag for å måle veksten på barnet. Magen min er litt liten denne gang også, så jeg gruer meg. Men føler meg veldig ivaretatt, og tror alt går bra denne gang og. Til slutt iallefall...

Lykke til, og kos deg med magen.

Klem fra Marie

Takk for svar Marie73.

Ja, det var noe slikt jeg å så for meg at kunne skje, skjønner du. Off, får ikke håpe det - men uansett så blir jeg jo fulgt nøye opp heldigvis, og symfysemålet har steget fra 16-17 cm i uke 20 til 18-29 cm nå i uke 25. Vet ikke om det er normalt eller ei, men det stiger i alle fall.

Lykke til til deg på torsdag. Håper alt er bra med den lille denne gangen, slik at du slipper samme opplevelsen en gang til!

Klemmer,

Jeg forstår så god du er engstelig....

Jeg føler med deg..... (har svart deg tidligere opp i tråden også)

Men du skal til ny kontroll nå snart vel?

Følg også med på aktiviteten i magen, om den endrer seg (blir mindre, eller annerledes). Gjør den det så ta kontakt med legen/føden med en gang. De synes IKKE du er hysterisk.

Det er et godt tegn om krabaten er aktiv, er den det er det ingenting å frykte :)

Du ble sikkert ikke roligere av dette, men det er viktig å følge med. Bare ment til det beste for deg og barnet.

Klem

Annonse

Synes nesten du er litt heldig jeg....

ble selv målt til 23 (tror jeg det var) i uke 24.

Men jeg forstår godt at du bekymrer deg og derfor er godt at du skal ta nytt mål i neste uke.

Jeg hadde selv en veldig liten mage forrige gang og lå såvidt innenfor det grønne feltet og det kom en herlig liten jente ut.

Så det kan jo være det som er årsaken til din lille mage.

Lykke til - alt er nok bra skal du se :-)

er i samme situasjon som deg nå.. magen har ikke vokset nevnverdig på en måned og jeg er blit henvist til en ekstra ul. har samme sf-mål nå i uke 27 som jeg hadde i uke 23. ligger på 22-23. men siden jeg fortsatt ligger på grønt, men helt nederst, ville legen min på kontroll idag ikke sende meg på øyeblikkelig ul men heller ta meg inn til ny måling om to uker, og sende meg på en ul om ca like lenge.

jeg kjenner også godt med liv, og fosterlydene var fine. han hadde som mulig forklaring at gutten ligger med hodet godt ned og at det har gjort at magen har vokset, men synket, og at målene da vil vise detsamme.. men urolig blir man jo likevel.

håper jeg får komme til ul allerede neste uke. hvordan går det med deg?

Åh, det var jo litt godt å høre at jeg ikke er alene i denne verden med akkurat disse bekymringene!!! Ikke det at jeg unner deg de bekymringene da =)

Off, hele det siste døgnet har jeg virkelig bekymret meg veldig, og trodd at jeg har kjent mindre liv, og i alle fall svakere liv. Våkna i natt pga halsbrann, og fikk ikke sove igjen før jeg hadde kjent gode spark - og det tok nesten 1 time før ho sparka sånn ordentlig!!! Føler jeg tidligere har kjent liv hver gang jeg har vært på do om natta. Men det kan jo være at hun har begynt å få et litt annet mønster eller no. Har prøvd i hele dag å få ordentlig kontakt med henne (altså harde spark og bevegelse), men fikk det først nå i ettermiddag. Har kjent henne hele dagen, men bare sånne svake kravlinger. Er livredd for at hun får i seg for lite næring og blir svakere og svakere...etc...etc! Vet jo at alt mest sannsynlig er helt fint, men når man først kan, så uroer man seg for alt altså! Dessuten hadde jeg en MA i sommer, og minnene derfra sitter som klistra =(

Jeg skal til kontrollmåling neste fredag - 1 hel uke til. Men jeg må jo gi magen sjanse til å vokse litt før den skal måles igjen. Håper i alle fall da at jeg ligger i det grønne feltet, ikke under! Har jeg ikke vokst noe, ville legen min sende meg til øhj UL. Hadde jo vært deilig med en UL, bare sånn for å vite alt heeeeeeeeelt sikkert. Der tar de jo veldig mye mer nøyaktige mål enn det legen får til med et målebånd. Nå dunker ho veldig nedi magen her =D HERLIG!!!

Vi får holde hverandre oppdatert, mumitroll - på åssen det går med hverandre! Er liksom litt okei når man er i samme situasjon da!

Ha en fin kveld =)

legen min sa detsamme til meg idag, om jeg ikke fått ul time før neste måling om to uker og ikke vokset noe, vil han sende meg på sykehuset med en gang.. jeg er akkurat lik deg, tenker og uroer meg masse.. er liksom alltid noe:-) nå har jeg aldri opplevd ma, og håper aldrig jeg må gjennom det. så jeg skjønner veldig godt at du tenker masse på dette, og synes vel egentlig at du burde blitt sendt på ul med en gang, med tanke på historien din. så om du uroer deg mye, og ikke klarer slappe av så hadde jeg ringt føden og fått komme tile n sjekk der. er ingen som kan nekte deg!!

jeg gjør det, hvis jeg kjenner mindre liv eller blir med urolig. da ringer jeg sykehuset og tar turen dit for en ekstra sjekk!

Ja, du sier noe der med UL. Jeg orker ikke gå hele helga å tenke på dette med mindre liv og å sånn. Da ringer jeg heller og forklarer situasjonen som den er. Vet de tar meg i mot der med åpne armer uten å tro at jeg er hysterisk. Det er godt å vite da!

Det er rart...med en gang man blir gravid, fylles hodet med masse glede, spenning, forventninger og ikke minst BEKYMRINGER!!! Uansett hvor man er i et svangerskap, tror jeg man kan bli bekymret for den minste ting! Er snålt altså...men er jo tross alt snakk om en litan baby da =) Ikke bare bare det da!

Ha en fin kveld og kos deg med 24 om du følger med på det! Jeg er kjempespent!

nei, følger ikke med på det, så blir en tidlig kveld på meg tror jeg.. har vært på sykehuset et døgn med gutten vår. han var blitt dehydrert etter en kraftig mageinfeksjon og har fått væske behandling. så jeg er kjempetrett! helt utladet, og skal rett og slett bare hive meg i sengen og prøve slappe av!

ha en fin kveld du med:-)

Off, stakkars gutten deres!!! Er det bedre med ham nå da? Ikke no gøy når desmå blir syke, stakkar. De har liksom så lite å gå på og fortsår ikke alt. Håper han kommer seg fort igjen.

Da skjønner jeg at du ville tidlig i seng - og jeg håper du har fått hvilt deg ordentlig! Jeg har ligget og kjent masse til lillesnuppa både i går kveld og i natt. Til og med nå på morgenkvisten da jeg kjørte Elias i barnehagen, gav hun "lyd" fra seg =) Deilig!

Ha en fin dag da! Vi snakkes sikkert om ikke lenge igjen =)

så bra at du kjenner mye liv! det er positivt og så slipper du fundere så mye:-)

ja, han har det bedre, men er veldig sliten og trett. fortsatt diarre og spiser dårlig, men drikker i hvertfall selv. det var derfor vi fikk lov å rese hjem igår, fordi han begynte drikke. han har tatt av 1,5 kg og ser litt preget ut kan du si. testet positivt på noe som heter Rota-virus, en kraftig ting som slår ut og dreper mange barn hvert år verden over. i hovedsak i u-land. så nå har jeg gitt beskjed i bhg hva det er, så vet de det.

har sovet dårlig i natt begge to dessverre, han har drømt ye og bæsjet seg ut:-) og jeg er jo urolige da, og må opp å sjekke han:-) skal ta meg en hvil da han blir trett og vil sove igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...