Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Tror det kan hjelpe for meg å bare ta den og bli ferdig med det! VET jeg ikke kommer til å ta fler. Vet det er galt så trenger ikke en haug med dritt!
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Siden du spør så vil jeg vel si at en røyk ikke er så veldig farlig! Røyket jpo selv 20 styk om dagen før jeg viste jeg var gravid.( sluttet med en gang jeg testet positivt). å vi har det jo fint vi:) Men man skal jo ikke røyke med barn i magen da.. da litt av innholde i røuken går over i ditt blod å inn til fostere.. Men jeg menter da at en røyk ikke farlig.. ( men er jo sjelden bare en røyk man tar da, å da er jo saken en annen)
mammmamia ** Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Det har faktisk blitt påvist ved hjelp av UL at når mor tar en røyk krymper fosteret seg i smerte... Så ville nok tenkt meg nøye om om den røyken virkelig var verdt det... Ser liksom ikke hvorfor den ENE røyken skal være så viktig, men som du sier så vet du jo at det er "galt", så vil egentlig ikke anbefale deg det ene eller det andre, men gjør det du får minst dårlig samvittighet av - og lykke til! :-)
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tenker også iblant at jeg har lyst på en, men så kommer tanken på den dårlige samvittigheten jeg ville fått -Og at det av den grunn ikke vil komme til å smake noe godt i det hele tatt!!! Jeg har aldri lyst å begynne å røyke igjen, synes det er harry og lukter vondt! Ser litt ned på alle røykere, men filler`n så godt det smaker av og til! Samvittigheten gjør det lett å holde seg unna, men når jeg har kroppen for meg selv igjen må jeg finne en annen god grunn...
LivetErEnLek Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Jeg spurte jordmor om det der sist jeg var på ul, dette med at fosteret skal krympe seg osv. Og hun sa at det var bare tull, noe som var datamanipulert propaganda. Når dette er sagt, er det ikke bra for fosteret at man røyker.
to ganske tette og helt ferdig Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 det er sikkert ikke farlig, men jeg tenker hva er poenget??????, ikke er røyking bra for deg og ikke for den lille du har i magen. Husk den har ingen kontroll, men det har du. Så jeg tenker at er du så røyksugen så vil jeg minne deg på at det er ikke bare du som røyker og får nikotin i lunger og blod bane, men det gjør den lille også. DET ER DU SOM HAR KONTROLLEN........... gjør det riktige. Hilsen en sykepleier som også har jobbet på medisinsk lungeavdeling. Dette er ikke ment som dritt, bare en form for "oppmuntring"
Juvena Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Jeg skjønner at du spør jeg! Jeg er også grusomt røyksugen om dagen, men har ikke røyket siden jeg oppdaget at jeg var gravid (er i uke 34). Men tror det er noe med sommer og sol og har så lyst på både røyk og alkohol. Jeg tror derimot ikke at den ene røyken vil smake så godt. Når det er så lenge siden man har røyket, svir det og man bare hoster og harker og blir svimmel. Så man må likksom røyke seg opp... og det er jo ikke så lurt : ) Jeg ønsker ikke å begynne å røyke igjen etter svangerskapet og da er det nok lurt å ikke ta noen sjanser nå. Man lurer bare seg selv! Men skjønner deg godt!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 frøken trøtt Er du sikker på at dette bare er tull? Jeg fikk en svangerskapsbok av jordmor ved første kontroll. Alle her i byen får den boka. og der står det faktisk at fosteret får kramper og slutter med pustebevegelsene og vil sparke mindre i ca 3 timer når moren tar seg en røyk. I tillegg går det utover pulsen til fosteret og kullosnivået i blodet til fosteret går ikke ned før etter ca 4 timer. Det står også at dersom man røyker 3 røyk om dagen, vil fosteret alltid ha kullos/karbonmonoksid i blodet. Jeg tror dette er en bok som er helt vanlig å dele ut til gravide og den inneholder mye faktaopplysninger.
Beth84g Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har erfart sist jeg slutta at den ENE røyken er den som ødelegger alt. Kan jo være helt sikker på at det kun skal bli den ene, men jeg har litt trua på at du da kan finne på å ta en til og en til... så sitter du der. Er virkelig den ene røyken sååååå viktig???
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 Det er nettopp det. Røyken vil ikke smake noe godt etter alle disse mnd og det er derfor jeg tenkte at EN røyk ikke vil gjøre det verre. Blir sikkert kvalm, hoster osv. Da kaster jeg røyken. Da får jeg ikke lyst på det mer heller & slipper å pines.
Beth84g Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Da jeg tok den ene etter å ha holdt opp i 8 mnd så var det såå innmari godt så jeg kan ikke beskrive det en gang.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tror ikke det er så farlig. Her en dag var jeg så fortvilt over noe (egentlig masse hormontull da) og ville ta bare en.... men tenkte at den ene vil plage ungen der og da, og fikk meg ikke til å gjøre det, men tror ikke det er skadelig....
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 heisann!! jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før uke 8. røkte da 10-12 om dagen. sluttet relativt umiddelbart. er nå i uke 35. synes selv at jeg har vært kjempe flink. selv om jeg i påska MÅTTE ta meg en røyk. jeg klarte ikke å la være. det er forskjell på å røyke 20 om dagen og 1 sigarett på 4 mnd. du har sikkert vært kjempe flink. vil ikke oppforde deg til å ta den sigaretten, men min opplevelse var at den ikke var god i det hele tatt. det ble med ca en halv sigarett.. og det fristet ikke med gjentakelse. da ble jeg liksom ferdig med det med en gang! skal ikke røyke mer nå!!!!! jordmora mi sa til meg ved første kontroll at det er bedre å ha en fornøyd gravid som røyker 1 om dagen, enn en gravid som har det helt for jævli fordi hun ikke klarer å tenke på annet enn røyk. men at det absolutt er det aller aller beste for barnet at man IKKE røyker.. du har sikkert vært kjempe flink!!
Meg, J & L Skrevet 15. mai 2006 #14 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tror det "er bedre" å røyke en om dagen gjennom hele svangerskapet enn å PLUTSELIG ta en røyk nå... tenker liksom at da må jo ungen få sjokk i forhold til om man hadde røykt en hver dag?? Vet ikke jeg. Men skjønner godt at du spør.. har kjempe lyst å ta en selv, men vet at jeg kommer til å angre sånn, pluss at den kommer sikkert ikke til å være noe god! Blir sikkert bare dårlig, så sitter man å "banner" for seg selv etterpå. STÅ PÅ...hold ut..
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #15 Skrevet 15. mai 2006 tja hvor skal jeg begynne jeg var så utrolig dum at jeg røyket litt i svangerskapet og på torsdag fikk jeg smerter i magen ned på sykehuset å sjekke og ble sendt hjem,natt til lørdag måtte vi ned igjen noe stemte ikke men ble sendt hjem igjen natt til søndag var vi der igjen uten at de forstod hva det var som var galt så nå måtte vi på etterkontroll(de hadde spart alle ctg) så de skulle kunne sammenligne. fikk beskjed om å komme tilbake på mandag og da måtte jeg legges inn hjem å pakke tingene mine å ned igjen måtte til sjekk hos lege med engang vi returnerte til sykehuset så etter en laang sjekk sa legen nå går du rett opp å rommet ditt,og legger deg så setter vi i gang fødselen babyen har det ikke bra og kommer han ikke av seg selv må vi se ann og antagelig ta keisersnitt,og tar du deg en røyk til kan du risikere å drepe babyen din,jeg kjente det begynte å svi i øynene å tenkte på hva har jeg gjort nå tenk om jg mister han. han kom førstkommende torsdag 1t før kateter å det skulle settes inn for keisersnitt. en frisk å fin gutt. har ikke røyket etter den beskjeden og håper ikke du kommer til å ta den siste røyken hvis du ikke vil risikere livet til babyen din.. velger å være anonym her..
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 15. mai 2006 #16 Skrevet 15. mai 2006 oj, bra det gikk bra! Litt dårlig gjort av legen å si noe sånn til deg syns nå jeg. Det har ikke noe for seg å få deg til å føle skyld og kanskje bli stressa av det. Har selv røyka fast og ganske mye før, men sluttet den dagen jeg så to streker på testen. Etter det har jeg hele tiden tenkt at "tar jeg en røyk dreper jeg barnet" , selv om jeg vet det er bare tull. Men jeg måtte tenke sånn, for ellers hadde jeg kanskje sprukket. For meg var det ikke noe alternativ! Helt frem til for noen mnd siden har jeg tenkt at jeg kan jo ta meg en røyk når han kommer ut (er i uke 36), for da er det ikke så farlig lenger. Men HERREGUD så utrolig dum jeg er da! Har klart å holde meg i 8-9 mnd, også skal jeg begyne helt på scratch igjen! Nei, jeg har bestemt meg i løpet av denne uken faktisk: Jeg skal aldri røyke igjen! Har ikke lyst til å bli en røykende mamma, syns det er kvalmt og ekkelt. Husker jo godt hvor dritt det var å være avhengig av røyken, og har ikke tenkt å gå i den fella igjen. Måtte stå ute på verandaen mens han ligger inne alene... Lukte røyk av me gog hendene mine... nei takk! Det er litt som med alkoholikere. Man må faktisk holde seg unna for alltid! Jeg har nemlig sluttet før, holdt meg i 6 mnd, begynt å festrøyke litt igjen, og sakte men sikkert gled det over i daglig røyking. Det fungerer bare ikke. Man lurer bare seg selv. Det å ta en røyk etter så lang tid er bare å vekke nikotinmonsteret inni deg til live igjen, så det kan ligge å ulme og vente på neste dose... (Les "bli en ikke-røyker"-boka!) Håper du ombestemmer deg du som startet tråden, og ikke tar en røyk. Det er jo så utrolig dumt! Når du har klart å holde deg SÅ lenge. Det er ikke verdt det!! LYKKE TIL!!!!!
Lindamor og Oliver Skrevet 16. mai 2006 #17 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har også hørt at dette bare er tull,en annen forskning viser at barnet slapper mer av fordi mor blir roligere når hun har fått røyken sin.Ikke all forskning er like populær derfor står ikke dette å lese noen plass.Men jeg tror ikke all den giften i røyken er bra i lengden for hverken barnet eller moren selv da det er bådet kvikksølv og andre lumske giftstoffet der. Jeg er en festrøyker og siden jeg går gravid blir det null røyking på meg. Så til alle dere som røyker under svangerskapet; Klarer dere å slutte;kjempeflott!!!! men hvis ikke;prøv å røyk minst mulig.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #18 Skrevet 16. mai 2006 babyen har nedsatt oksygenopptak i 6 timer etter hver sigarett. Det er ikke helt gunstig for en liten sårbar krabat i vekst vel!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå