Gå til innhold

44 år og første gong - nokon høgare?

Beth

Anbefalte innlegg

Hei!

Tok graviditetstest for 2 dagar sidan, og den var positiv så det sang. Hadde ein spontanabort for 1,5 år sidan - trudde i grunnen ikkje eg kunne bli gravid igjen Fiksar ikkje tanken på å gå gjennom det ein gong til frivillig. Gubben har aldri ønska seg barn og ser det som ei katastrofe. Vi er jo eigentleg for gamle... Nokon der ute i same situasjon? Førstegongsfødande i ein alder av nesten 45, liksom???

Fortsetter under...

Hei Hei. Jeg skjønner dette kan bli en stor omveltning, men mannen blir nok skikkelig forelsket han også, bare nurket kommer. Mannen min var også negativ i begynnelsen, men det nr. 4 for oss! Jeg har også hatt noen aborter, og det er ikke gøy. Progesteronkrem 1,7% (Ullevål apotek) (reseptbelagt). Kan hjelpe deg å beholde nurket. Lykke til videre.

Kjære Beth! Gratulerer så mye. Skjønner at det kan være en litt sjokkartet opplevelse. Men tenkt på alt du nå kan få oppleve. Både gjennom svangerskap og det å følge et lite individ i mange år framover. 44/45 år er kanskje litt gamlere enn snittet, men det gjør det vel ikke umulig. Okey så er du nesten 60 år når barnet ditt konfirmeres. Hva så??? Tror mange barn har godt av modne foreldre jeg. Gleder meg masse selv til å bli mamma igjen. Har en på 16 og ei på 13 fra før.

Og mannen din blir sikkert skikkelig forelsket i den lille babyen, selv om det er skremmende å tenke på nå.

Masse lykke til fra meg.

Hei og gratulerer

Ikke så galt. Fyller selv 45 år seks uker etter termin. Dette er andre gang for meg, men jeg må si at det er ikke sikkert det er noe vanskeligere om det er første gang. Nå, andre gang, har jeg fått massevis av kynnere, og det er mye mer slitsomt enn jeg husker det var uten så masse kynnere. Det sies å være vanlig at en ikke har så mange kynnere første gang. Kan ikke se at noe skulle være så dramatisk fordi det er første, opplevelsen av overgang, selvsagt, og sannsynligheten for at fødselen varer noe lengere, men det vet en jo heller ikke, dessuten er metodene forbedret fra tidligere hårde tider.

Lykke til, ta en dag ad gangen. Jeg gikk til morkakeprøve, det var det mest skumle med denne alderen, men sånn er det nå bare.

Vennlig hilsen

Hei og gratulerer!

Selv fyller jeg 44 en måned før terminen. Den største bekymringen min i svangerskapet (13+2 nå) har vært om alt var bra med barnet. Da spesielt med tanke på downs. Utover dette føler jeg med priviligert som får oppleve dette i voksen alder. Vi valgte å ta morkakepøven for å få et tidlig og sikkert svar - og heldigvis var prøvene fine. Prøven ble tatt på Rikshospitalet og jeg følte meg helt trygg selv om prøven har en viss risiko for spontanabort. Så lykke til videre - så er jeg sikkert på at din mann etterhvert vil føle gleden etter at det største sjokket har lagt seg:-)

Vennlig hilsen

Hei igjen!

Takk for støtta. Kor tidleg i svangerskapet tar ein morkakeprøve, og kva er risikoen? Finn ein ut det same ved morkakeprøve som ved fostervannsprøve, og kva er eigentleg forskjellen på dette og duotest? Eg var til vegleiing på Ullevål i samband med fostervannsprøve sist, men spontanaborterte før det vart aktuelt. Eg er i sjette veke nå.

Det rare er jo at eg eigentleg er glad for å få ein ny sjanse, men tør liksom ikkje heilt å ta det inn over meg. Det er ikkje heilt verkeleg enno, sjøl om teikna er veldig tydelege. Har ein først vore gravid ein gong, veit ein korleis det kjennest. Kombinasjonen av ømme pupper, ingen mens, tett nese og vedvarande murring i magen gjorde at eg hadde ferska tilstanden fleire dagar før eg tok testen.

Annonse

Uff, jeg glemte vist å si gratulerer GRATULERER

Morkakeprøve sies a ha en noe høyere abort risiko enn fostervannsprøve, den tas også litt tidligere. Både morkakeprøve og fostervannsprøve oppdager 100% sikkert kromosomfeil. Duo-test har ingen abortrisiko, men er ikke tilsvarende sikker (95% sa de til meg)

Hei

Morkakeprøven gir de samme svarene med hensyn til kromosomfeil som fostervannsprøve. Prøven kan tas allerede etter 10 ukers graviditet og gir et sikkert svar. Du som er så pass oppi åra (akkurat som meg :-)) vil også få tilbud om en såkalt hurtigtest. Det betyr at du allerede etter 2 dager får svar. Iflg papirene jeg fikk på Ullevål ifm med veiledningssamtalen er det opplyst at risikoen for abort er rundt 1 - 2% på morkakeprøve og fra 0,5 - 1% på fostervannsprøve. Duotesten gir ikke et sikkert svar så vidt jeg vet, men er uten risiko.

Jeg skjønner godt at du er litt redd for å ta dette innover deg. Følte det akkurat på samme måten. Jeg valgte derfor å ta en UL på privat klinikk allerede i uke 7 for å få bekreftelse på at det var liv. Anbefales, så sliper du å gå rundt å bekymre deg unødig.

Mvh

Hei igjen

Guttorm Haugen på Rikshospitalet er mannen som tar morkakeprøve. Det er klart at dere må ta stiling til dette etter en ny veiledningessamtale. Vi er jo så forskjellige, og jeg er av en type som ikke ville greid å slå meg til ro med den såkalte duotesten. Det er nå engang slik at statistikken for ekstra kromosomer ikke er i vår favør eetter fylte førti, sånn er det nå engang.

Det er nok veldig liten abortrisiko å tale om, men det er klart at det føles ekkelt å skulle gripe inn i livmoren på den måten, jeg opplevde mest stress rundt det at abortrisikoen øker med ca. 1% (som jo ikke akkurat er så mye) det første døgnet etter morkakeprøven er foretatt. Bortsett fra det var det uproblematisk, ikke minst fordi Dr. Haugen utvilsomt er en av de beste/dyktigste på verdensbasis.

Lykke til, ikke gå og lure på ting, ring heller Ullevål. Når var den veiledningstimen igjen, du hadde den jo en gang tidligere. Var det ikke ca. uke 10? Jeg har det i almanakken min, men dette kan en altså ringe Ullevål å få høre om.

Hei igjen,

og takk for presist svar! Fordelen med morkakeprøve er da etter det eg skjønar at du har sikkert svar mykje tidlegare. Dei seier det er ei større påkjenning å abortere i 18-20 veke enn om det skjer før 12. veke, så om det er noko gale, er det fordel å vite det tidleg. (Sjølv tykte eg det var tøft nok i veke 10). Eg håper jo at alt er i orden denne gongen, men kjem til å bli ganske sprø om eg skal tenkje på det i 12-13 veker til. Om nå frøet sit fast så lenge...

Korleis fungerer hurtigtesten? Betyr det at eg får svar på morkakeprøva etter 2 dagar, og er det svaret sikkert?

Supert å ha eit slikt forum. Eg har enno ikkje vore hos lege (time onsdag i neste veke), og det er berre sambuaren min som veit det. Sidan han ikkje er særleg glad, er det vanskeleg å snakke om det.

Hei!

Ble gravid like før min 44 årsdag jeg! Har termin i november. Første gang for oss begge,og nå er vi begynt å glede oss...Tatt utvidet ultralyd m nakkefoldmåling- og venter på svar på duo-testen i denne uka...får da risiko for trisomi 13, 18 og 21....håper det svaret blir bra også...

Har vært sprek heile tiden..bor i Rogaland forresten,kor e du?

Hei!

Eg bur i Oslo, har ingen plager, bortsett frå ømme pupper og litt murring. Eg trenar og er i god form for alderen, så eg er eigentleg ikkje bekymra for eigen del. Men eg er redd for at det skal vera noko gale med fosteret, og for ein ny spontanabort. Det var beintøft sist, også fordi eg var aleine i framandt land da det skjedde. Førebels er det berre rett og slett for tidleg til å håpe, samtidig som eg har problem med å konsentrere meg om andre ting om dagen. Tankane berre sviv...

Korleis får gravide gjort jobben sin i det heile? Tenkjer ein mindre på det etterkvart?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...