Gå til innhold

Til dere som går hjemme lenger benn 1 år.

Anbefalte innlegg

Hvor mange kroner har dere å rutte med?

Altså ETTER at alle regninger er betalt.

Penger til, mat, bensin, klær, kino, ditt og datt.....

Og hvor mange er dere i familien?

Vi er min mann og jeg, og barnet på snart 1 år.

Vi har 12 tusen inkludert barnetrygd og kontantst, er dette for lite å leve av pr mnd?

Burde jeg heller ut i jobb?

Er redd vi ikke skal greie oss på så lite....

Fortsetter under...

Er de 12000 etter dere har betalt huslån/leie, evt billån, studielån, forsikringer og andre faste utgifter?

Vi regner ca 5000 i mnd i forbruk på oss hver utenom de faste utgiftene, dvs penger som skal gå til matinnkjøp, bensin, klær og andre ting man måtte trenge. Det holder som regel akkurat hos oss. Vi er også 2 voksne og et barn på snart 1 år. Men skal vel også nevnes at vi også setter av litt på sparekonto hver mnd for å ha til uforutsette utgifter. Litt kjedelig å ha bare akkurat, for uforutsette utgifter kommer jo før eller siden...

Hvis det er sånn at dere har 12000 netto etter alle de faste utgiftene så burde det jo holde hvis dere lever litt nøkternt.

Prøv å skriv ned alt du/dere bruker i løpet av en normal uke og regn ut hvor mye det er. ser du at det er alt for mye, prøv å finne ut hvor dere kan kutte ned ved f. eks å handle i billigere butikker, se etter tilbud i aviser, lage mer middag selv i stedet for ferdig/halvferdige produkter, ha flere restemiddager osv.

Har levd med ganske dårlig råd i perioder selv, og har etterhvert blitt ganske flink til å finne måter å spare penger på... ;-) Og VIL man være hjemme, så klarer man det meste. Det er jo bare for en periode og barnet vil neppe lide noen nød av at man ikke har råd til de store utskeielsene i den alderen uansett.

Lykke til! :-)

Ja, de 12 tisen er etter at alle regninger er betalt.

Det er den summen vi har til mat, klær, bensin kino, ditt og datt.

Er jo vant til det dobbelte, og gruer meg veldig til å halvere inntekta. Men jeg vil så gjerne være hjemme.

Prøver å kutte der vi kan......

*setter ned avdraget på lånet pr mnd

*Kutter ut avisa

*Har stengt ellos-kontoen

*skaffet IP-telefon

*handle på rema

*Ikke kjøpe vg så ofte, kan lese den på nett.

*Kuttet litt på livsforsikringa

*Må vel kutte ut enten canal digital eller viasatt

Flere tips??

12 000,- er myyye penger. Vi klarer oss for mye mindre. Vi bruker rett over 4000,- i mat pr.mnd, ellers bruker vi litt bensin og klær m.m. (Har da trukket fra alt av regninger ellers). Vi holder oss til et strengt budsjett, men klarer oss kjempebra. Klarer oss godt på halvparten av det dere vil ha til rådighet.

Et godt råd er å skrive handleliste og handle èn gang i uken. Det er iallefall her det blir litt sløsing på oss.

Nå planlegger vi enda et barn og ser ingen økonomiske problemer.

Hei!

Vi klarer oss også på mye mindre enn 12 tusen. Bruker ca 3000 på mat, en del på bensin, og selvsagt noe til klær osv.

Hva med å lage et skikkelig regnskap? Ta vare på ALT av kvitteringer, dvs sørg for å få kvitteriger på alt dere bruker, før opp i et regnskap, så ser du i hvert fall hvor pengene forsvinner. Prøv også å få oversikt over når de faste utgiftene kommer (hver mnd, hvert kvartal, hvert halvår?). Basert på dette kan man lage et budsjett, slik at det er lettere å styre pengebruken, og hva man bruker penger på.

Som noen over her sier, dette går fint, det er en prioriteringssak, og sannsynligvis bare for en periode. Det er absolutt verdt det for å få tilbringe litt ekstra tid sammen med barna!!

Lykke til! :-)

Annonse

Hadde vi hatt 12000 igjen, hadde jeg vært sjeleglad. Vi har kanskje 7-8000kr om vi er heldige, enda jeg jobber som dagmamma. Vi har ikke råd til å gå ut noe særlig, kjøpe klær ofte e.l. Håper det blir bedre etterhvert, ellers blir jeg sprø!

Etter mat, regninger, bensin, lån osv har vi igjen ca 1000 kr til klær, diverse bursdagsgaver, uforutsette ting, kino kan vi bare glemme, restaurant er uaktuelt, klær en gang i året er max!! Sparer da 1000kr hver mnd til strøm, forsikringer osv. Og vi klarer oss utmerket!!! :)

Skjønner ikke hvordan folk bruker penger.... Det kalles prioriteringer. Men vet jo selv at har man ti tusen en mnd så bruker man det, har man fem så bruker man det. Man bruker det man har og innretter seg etter det, ikkeno problem å leve for 12000 etter alt fast ihvertfall! Etter mitt syn er dere da over gjennomsnittet av normalen, dvs litt "rike" i mine øyne ihvertfall. :)

Dere klarer dere nok kjempefint!! :)

Man regner som regel 2500 for mat på en pers., og 2000 om man bor flere sammen. Vi er to voksne og ett barn og handler mat for 6000 i mnd, og vi sparer lite når det gjelder mat. Kutter heller ut en del klær osv.

Hvorfor setter dere av penger til kino??????? Og hvor mye bruker dere på klær i mnd?? Vi handler kanskje klær for 1000kr hver i året. Dvs under 100 kr på hver av oss i mnd.

Greit at du spør hvordan du kan minimere forbruket litt, men du høres ganske arrogant ut når du spør hvordan du skal overleve på så lite, for dette er faktisk ganske mye!!!!!!!!!!!!!

Det er ikke arrogant aa spoerre hvordan de skal overleve paa kr.12.000 pr mnd, selv om dette er mye for deg!! Du maa ha litt forstaaelse for at folk er forskjellige! Vi kommer fra forskjellig bakgrunn, er paavirket av forskjellige miljoer, og har i utgangspunktet veldig forskjellig levestandar. Er man vant til en inntekt, er det vanskelig aa gaa drastisk ned i inntekt, uansett hva utgangspunktet var.

Bravo for dere som handler klaer for kr.1000 i aaret, men du kan jo ikke vente at alle skal vaere som dere og bruke like lite paa klaer. Og hvorfor skal de ikke faa lov til aa sette av penger til kino??????

Som sagt, alle er forskjellige - og heldigvis for det!!!

Etter at regninger er betalt har vi kun ca 3000 å leve for. Og det skal gå til mat, klær, uforutsette ting, bensin osv.. Dvs at vi alltid må rekne på hver krone vi har, "har vi råd tid en pizza lørdag kveld?" osv. Da jeg lå på sykehuset etter å ha født jenta vår, hadde vi ikke råd til at mannen min skulle besøke oss mer en en kveld (hadde ikke råd til bensin og bompenger). Så vi sliter ganske mye med økonomien for å si det slik.... Men jeg skal ikke klage! Ting kunne vært mye verre! Har to nydelige unger, drømmemannen og vi koser oss veldig sammen!:-)

12000 etter at alt det faste er betalt!Det er mye penger,klarer dere dere ikke på det,lurer jeg på hva dere bruker penger på:)Vi har 5000 kroner etter at det faste er betalt,og er 4 i familien.Men man bruker hva man har.Vi hadde kjempegod råd før jeg gikk ut i ulønnet permisjon,og hadde da 12000 etter at regningene var betalt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...