Gå til innhold

Kom plutselig til å tenke på pepperonipølse

Anbefalte innlegg

Den går vel inn under spekepølse den? Jeg har spist det på pizza, som da er stekt i ovnen, er eventuelle bakterier drept da?

Jeg har spist spekeskinke ved at jeg har glemt meg bort og jeg. Skal vel litt til, alt med måte, men måtte allikevel høre om noen veit??

Fortsetter under...

Det går sikkert bra! I og med at pølsen er stekt i ovn tror jeg ikke det er farlig. Jeg spiste salami på brødskiva en del ganger før jeg kom på at det var spekemat...

Det er ikke mange år siden spekemat kom på listen over matvarer man ikke skulle spise, og det gikk jo bra med de fleste den gangen :o)

Omtrent all salami etc. er fryst på fabrikken under produksjon så de skal være ufarlige å spise.. Det har jeg fått beskjed om av JM her hjemme ihvertfall, så jeg spiser saltpølse og skinke og alt det der. Men prøver å få det i meg så ferskt som mulig, ikke la det ligge for lenge i åpnet pakning :-)

Tenkte bare jeg skulle melde fra om svarene jeg har fått fra Gilde og Grilstad ang. frysing av spekemat. Jeg sendte en mail dit fordi jeg har hørt så mye forskjellig. Gilde frøys alle råvarer til spekemat utenom "Vellagret spekeskinke St. Katarina" (men den har jeg aldri sett så...), mens Grilstad ikke frøys noenting. Så da spiser jeg hvertfall Gilde sin spekemat. Man kan jo fryse det selv også, 2 døgn i -20 grader skulle holde.

Har ikke lyst til å ta fra dere gleden ved spekemat, men det er ikke nok å fryse det. Steking (pepperoni på pizza ol.) er greitt, da kan vi spise det. Grunnen til at vi ikke skal spise spekemat, er nemlig ikke en hvilken som helst bakterie, men Listeria. Blir man smittet av listeria mens man er gravid (det skjer, det skjer), aborterer man vanligvis hvis det er før uke 12 ca, og har svært høy risiko for fosterskade hvis det er senere i svangerskapet. Hjerneskader, tildeles alvorlige, er et vanlig resultat, og som gravid er man ekstra utsatt for listeria.

Fra Matportalen.no: Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing.

Så jeg er lei for å være den som kommer med triste nyheter her (jeg savner selv spekematen), men dette er den ene tingen der man ikke skal kompromisse. Her er det snakk om at man kan bli smittet av noe, ikke at man kan få for mye av et stoff over tid. Og det er jo to forskjellige ting.

Se f.eks: http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08 og http://matportalen.no/Emner/Gravide

Sorry, folkens... *lei seg*

Annonse

Vil bare legge til at listeria finnes i skadelige mengder kun dersom kjøttet er nærmest gammelt. Dersom man spiser kjøtt og kjøttpålegg i god tid før holdbarhetsdato er det ingen fare. Dette er hentet fra matportalen....Toksoplasmose-parasitten dør ved frysing, så iflg innlegget høyere opp er det trygt å spise spekemat o.l fra Gilde, eller hvis man fryser det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...