Gå til innhold

Drukket alkohol.. hva skal jeg gjøre?????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid (5 uker på vei), og har drukket alkohol ved tre anledninger før jeg visste noe... Hva skal jeg gjøre? abort? Jeg har lest at det er farligst de 12. første ukene, og at ungen kan bli skadet etter bare ett lite glass... herregud... jeg greier IKKE å glede meg over graviditeten, hadde en festeblødning (trolig) og tenkte det var mensen og at det da var trygt..

 

Jeg har spurt legen i dag, men hun kunne ikke gi meg noe særlig svar på om det var farlig eller ikke, bare at det "ofte gikk bra likevel".. hva er DET for et svar? Kan noen berolige meg med noen solskinnshistorier eller gode råd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Ta det med ro du. De fleste har drukket alkohol för de visste at de var gravide. Alkohol drukket för forventet mens skader ikke barnet. Barnet deler heller ikke blodomlöp med mamma tidlig. Alkohol intatt tidlig i svangerskapet er ikke abortgrunn i allefall. Gled deg over at du er gravid og ikke tenk mer på dette. Og dette sier jeg med stor tyngde for jeg jobber som lege og er derfor anonym her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

i så fall burde jeg vært kjempebekymra, for lørdag da jeg var 4+4 hadde vi en skikkelig heisafest med masse alkohol (denne graviditeten var ikke planlagt, så jeg tenkte ikke på at jeg var gravid). Så på tirsdagen etter fant jeg det ut, og ble veldig overraska. Tanken har streifet meg at all den alkoholen ikke kan ha vært bra for fosteret, men jeg har valgt å beholde barnet.

 

For som min samboer sier, det må da være så mange barn i mager der ute som har hatt en liten fyllekule uten at det har gått noe galt.

 

Det er så mye annet man kan bekymre seg for, hvis man vil, og akkurat dette tenker jeg ikke så mye på.

 

Så i går på tv2 programmet I mors liv at psyken til mor kan ha mye å spille inn på evt. SA eller MA. Så nå har jeg besluttet å la være å bekymre meg, så lenge alt føles som normalt, og glede meg over graviditeten.

 

Kos deg, og ikke bekymre deg!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt kuli!

Veldig veldig veldig mange har drukket i svangerskapet før de visste de var gravide! Jeg visste ikke jeg var gravid med førstemann før jeg var 7 uker på veg og da hadde jeg festet en del førdet. Men jeg var aldri bekymret over det, og sønnen vår var velskapt. De fleste venninene mine har også hatt det helt likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben! Tror nok de fleste fostre i Norge har hatt en liten "fest" i begynnelsen av livet, og det går da bra det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var på fest 3 helger på rad, hvor jeg drakk en god del alkohol før jeg uka etter fant ut at jeg var 4 uker på vei. I tillegg hadde jeg brukt jevnlig astmamedisin, som heller ikke er å anbefale for gravide. Jeg tok en ultralyd ca. 3 uker etterpå for å se om det var liv, og det var det. Jeg har derfor slått meg til ro med at at alt er ok. Du skal derfor nyte graviditeten og tenke positivt. Jeg har dessuten venninner som oppdaget graviditeten etter 6 og 8 uker. De hadde begge nytt alkohol, og slet med samme kvaler som deg. De har nå friske og raske barn, som ikke later til å ha tatt skade av dette. Det viktigste er at du ikke drikker mer alkohol nå mens du er gravid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ta det helt med ro. jeg drakk to ganger mens jeg var gravid (uten å vite at jeg var gravid selvsagt). tror di fleste har gjort det....

 

ta det helt med ro, bare ikke drikk mer nå da,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

Moren deler ikke blod med babyen før etter uke 8

jeg drakk som ett svin dagen før jeg fant det ut :)

har gått veldig bra med meg.. er 12+2 idag og babyen har det supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...