Gå til innhold

Hvilke matvarer er det vi gravide ikke kan spise??

Anbefalte innlegg

Blir svimmel av alle (velmenende) råd om hva jeg ikke bør spise nå da jeg er gravid. Noen som vet om en opplysningsside om dette? Jeg er ikke av den hysteriske typen, men om det er noe jeg absolutt bør holde meg unna så gjør jeg selvfølgelig det. Var på konfirmasjon i helga, med deilig koldtbord. Etter mange meninger fra den ene og den andre endte jeg opp med loff med eggerøre!! Mest for å tilfredstille alle som "kunne dette". Planer om å sjekke ut dette med legen min, men før neste legetime venter enda en konfirmasjon... (",)

Fortsetter under...

Matportalen.no - glimrende! Så at denne internetsiden var nevnt litt lenger ned på sidene her også, jeg var bare litt rask med å skrive et innlegg! (",) Supert - da har jeg ihvertfall lest meg til at jeg med god samvittighet kan kose meg med reker i sommer!

Matportalen inneholder en saklig liste over hva man kan spise og hva man skal unngå. Jeg snakket med jordmor og hun ba meg gjennomsteke/koke alt kjøtt (det skal ikke være rødt og blodig), unngå spekemat siden dette er tørket rått kjøtt, og ellers vaske frukt og grønt grundig. Hun mente at røkelaks som er fersk er helt ok, men unngå gravet fisk, som har kommet langt i forråtnelsesprosessen. Oster kan spises dersom det er laget på pasterurisert melk, så her må man lese på etiketten.

Det går mye rykter om fisk, skalldyr, jordbær og nøtter kan fremkalle allergier, men det er ingenting som tyder på at dette kan skje under graviditet, men man bør være litt mer forsiktig med å spise dette når man ammer:)

Lykke til på konfirmasjon, og prøv å ikke la folk freake deg helt ut!! Det er for flust med velmenende råd der ute!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...