Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden fødselen hatt vondt i ryggen. Disse ryggsmertene har nå blitt verre etter at sønnen min er blitt større. Han er nå 9 mnd gammel og er tung å bære på. Har aldri tidligere vært plaget med ryggsmerter, så forstår ikke hvorfor jeg har fått det nå. Prøver også å tenke bevisst på hvordan jeg løfter, bærer osv. men våkner likevel opp med vondt i ryggen hver morgen. Etter en lang dag er ryggen enda verre.

Noen som har det på samme måten? Evt noen som har fått hjelp for dette? Har ikke tatt det opp med legen min, ettersom jeg føler på meg at jeg får høre at jeg må være forsiktig med hvordan jeg bærer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5047691-vondt-i-korsryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min fikk fysioterapi da baby var i denne alderen, nettopp fordi han hadde baaret feil (ut paa hofta (slik som jeg gjoer) gaar ikke for de uten hofter!!!) Da fikk han balansert seg igjen, laerte avslappingsoevelser, det var veldig fint! Foreslaa det for legen?

Jeg har også hatt mye vondt i ryggen. Kan våkne om natten på grunn av smerter. Det har blitt myyyye bedre etter at jeg 1. byttet madrass i sengen og 2. sluttet å sove på magen. Brystene blir som regel en god del større når man ammer. Dette gir en uheldig svai i korsryggen når man ligger på magen. I tillegg har kroppen vent seg til å sove på siden/ryggen under graviditeten. Magestilingen er fortsatt uvant. Et alternativ, hvis du ikke kan la være å ligge på magen, er å ha en liten pute under magen når du sover.

Fysioterapi er selvsagt også lurt...

Jeg har korsryggssmerter. Min fysioterapeut anbefaler enkle øvelser for å styrke korsryggen samt forsiktig massasje. Smertene kan helt klart komme av for tunge løft. Vi har forsøkt å redusere antall tunge løft ved å legge barnet i lekegrind med justerbar bunn samt anskaffet sprinkelseng med justerbar bunn og nedfellbar langside. I tillegg har jeg hjelpemiddelet Hip Seat som hjelper til å holde ryggsøylen rettere når barnet bæres i hoftegrepet (men denne har jeg ikke erfaring med enda da jenta er for liten til å sitte på hofta enda)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...