Gå til innhold

Vil bare si en bitteliten ting i forhold til "provoserende" innlegg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært noen episoder her inne med innlegg som blir lagt ut, og som blir oppfattet veldig provokativt av enkelte. Enden på visa er at ofte den som legger det ut føler seg fryktelig misforstått, og mange som leser føler seg fryktelig såret. Resultatet er derfor at følelsene flommer over. Sinne er en sekudær følelse, det er viktig å huske på. Det er alltid en annen følelse som "trigger" den; som frykt, sårede følelser, engstelse osv..

Men damer:-) Nå vil jeg si noe i alvorlighetens navn...;p

For det første må vi huske på at her inne er alt skriftlig. Vi ser ikke ansikter, ansiktsuttrykk, øyne eller hører stemmeleie, eller hvordan ord blir uttalt. Det gjør det veldig lett for oss å tolke hensikten med noen innlegg veldig fritt. Hvis noen skriver med STORE BOKSTAVER, føler vi at de skriker til oss. Hvis noen skriver med masse spørsmålstegn eller utropstegn, føler vi at de er sinte, eller vil gjøre oss sinte. Dette er et resultat av msn, mIrc og sms.

Mange er veldig fortrolige med disse virkemidlene. Vi bruker de som de er "ment til å brukes". For å lette opp innlegg som kan virke veldig alvorlige, bruker vi smileys. Men det er ikke alle som er hjemme i dette "miljøet". Dessuten blir det mest fokusert på de tydeligste følelsene, som sinne, provkasjon, glede og tristhet. Vi glemmer at bak tekst kan det ligge mer subtile følelser som usikkerhet, fortvilelse, likegladhet osv..(selv om de i utgangspunktet er tydelige, er de vanskeligere å oppdage når noe blir skrevet og lest).

Jeg vil faktisk åpent ta bl.a Haldis84 i forsvar. Jeg føler at innlegget hennes ble totalt mistolket fordi hun kanskje har et annet forhold til store bokstaver og tegnsetting enn mange andre. Kanskje hun ikke er så flink til å ordlegge seg..det er egentlig ikke noe noen burde "arresteres" for. J

eg så ikke et provoserende innlegg, jeg så et innlegg som virket fryktelig fortvilet og redd. Istedet for å vise forståelse for en antagelig ung førstegangsmor som er livredd for å miste barnet sitt, så ble folk kjempeforbannede og lot hormonene ta dem..

Og det leder meg inn på den andre tingen jeg vil si..

Vi ER hormonstyrte her. Alle som en. Noen av oss som har vært gravide før, klarer å skille ut hormonene fra "ekte" følelser, andre gjør ikke det. Det ene er ikke noe bedre enn det andre. Dette er for at vi skal beskytte barna våre. Det er det som kjørelærere ville kalt en "innstinktiv feilreaksjon". Det er sånt som får oss til å banke noen i ryggen når noen får noe i halsen, eller innbiller oss at barnet er tryggere hos oss enn hos andre.

Vi merker dette etter vi har fått barn også. Vi husker vel alle episoden med Britney Spears som skjelte ut medspillerne til søsteren sin. Det er det jeg kaller å vær høy på mamma-hormoner. Har gjort det samme selv jeg..bare ikke med søsteren min sine medspillere (siden vi ikke er kjendiser).

Jeg eksploderte på en haug med sigøynere der jeg bodde i Sverige, fordi de ikke lot en av ungene sine, og broren min ordne opp i en krangel selv. Det fløy fullt av unger og kjeftet på ham, pluss en hel haug av voksne som kjeftet på romani..(jeg skjønner ikke romani, ikke broren min heller). Enden på visa var at jeg ba alle sammen komme seg til helvete inn i leilighetene sine, og la unga ordne opp i konfliktene uten å bry seg. Jeg vet ikke om alle forsto hva jeg sa, men de forsto at jeg var forbannet (det var vanskelig å unngå fordi jeg nådde et lydvolum jeg aldri har hatt hverken før eller siden), og de skjønte alle de stygge ordene. Så borte ble de, og ungene ordnet opp og lekte videre.

Jeg vil ikke si at dette var en fornuftig reaksjon..den funket..men jeg ville aldri gjort det hadde det ikke vært for at jeg fremdeles var høy på mamma-hormoner (fått datteren min 3 måneder tidligere).

Poenget er at vi burde vite bedre...selv om vi er hormonstinne, betyr ikke det at vi kan ture frem som det passer oss og skylde på hormonene etterpå. Det er ikke å ta ansvar for sine egne handlinger, og det er tåpelig. Tenk på om dere virkelig ville reagert på samme måten uten at dere var gravide. I de fleste tilfeller er svaret nei..

Tenk på de stakkars mennene våre, som føler dette på kroppen hver eneste dag..de vil nok svare (etter kinesisk vanntortur, og løfter om at de ikke vil bli kastet ut av seng og hjem) at jooo...vi er nok litt oppfarende om dagen.

Så kan vi ikke alle sammen hvertfall PRØVE å la tvilen komme folk til gode her inne. Lese tekstene et par ganger, tenke etter hva et menneske kanskje mener med dette, vurdere om man skla bli sint for det eller ikke. Siden det jo er ganske mange tilfeldigheter som bestemmer hvordan vi oppfatter en tekst. Det koster mer krefter å bli sint, enn å gi ting en ekstra sjanse. Vi kan jo prøve å være hyggelig to ganger...hvis det da viser seg at noen prøver å være jævlig kan vi slippe frem Hulken i oss.

Så gjenstår det å se da jenter..hvor mage plugger som går i luften denne gangen;-)

Klem på dere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, Meesah.

Jeg vil også gjerne legge til at det må være lov å si ting som ikke er helt politisk korrekte også. Jeg oppfattet Haldis84 sitt innlegg som en ytring på lik linje med andre og hun ga bare uttrykk for en måte å oppfatte de innleggene hun snakket om. Når det er gjort såpass ryddig som det, og ikke for å henge ut noen, så må det jo være lov å føle det hun gjør også.

Skrevet

Så HJERTENS enig:-) Kjempefint og berettiget innlegg! Takk!

Et annet tips er å formulere seg som om vedkommende man "snakker" med sitter rett foran en. OG signere med nick. Da tror jeg man vil tenke litt mer først, alle og enhver.

Kjempeviktig poeng det med at ikke alle er like erfaren med de nye kommunikasjonsmåtene.

Klem!

Skrevet

Kjempebra innlegg!

Tror de fleste av oss her inne er enig med deg. Vi må la tvilen komme personen til gode.

Skrevet

kjempeinnlegg! sitter med en omgangssyk gutt på fanget, så skriver ikke mye akkurat nå.. men det du sier er veldig klokt, og veldig sant. mange ting blir forstoret opp til enorme dimensjoner og det kan bli ganske stygt etterhvert. jeg har vært med å fyre under diskusjonen du henviser til, men jeg står for det jeg sagt og synes fortsatt at den tråden var vinklet litt skevt fra starten..

men når det er sagt så er ikke jeg en slik person som går og er sur og sint i lange tider, så jeg håper kranglingen er slutt for denne gang og at siden igjen blir koselig og kjekke:-)

ha en god dag allesammen!

Skrevet

Synes ikke du fortjener noen plugger denne gangen:) Et veldig saklig og flott skrevet innlegg, fortjener ettertanke og jeg skulle ønske jeg hadde klart å skrive det så godt (har prøvd å roe ned debatten et par ganger) Og må si at jeg holdt på å le meg ihjel vedr. kinesisk vanntortur osv:) Selv om min kjære ikke er så diplomatisk alltid, han satte bokstavelig talt kaffen i halsen da jeg proklamerte for en venninne at jeg ikke hadde vært så plaget med hormoner. Det er nok ikke alltid vi er helt oss selv når vi svarer her inne - vi kan bare GLEDE oss til hormonraset et par dager etter fødsel - de er kule de:)

Skrevet

Hvorfor skulle det gå noen plugger i lufta denne gang? ;)

Nei, det er på sin plass at et slikt seriøst innlegg kommer inn!

Altfor mange som lar seg provosere eller hisser seg opp på meldinger som kan være av en heeeelt annen mening.

Har tenkt på det mange ganger selv! Når vi snakker til en person ansikt til ansikt så kan man spørre om det er noe vi lurer på underveis, men med det skrevne ord har vi bare det og forholde seg til.

Et innlegg kan virke provoserende den ene dagen og helt harmløst den andre dagen, alt etter hvilke humør vi har :)

Syns ikke at slike sider er plassen å rakke ned på andre eller lignende :) (og heller ingen andre sider heller for den saks skyld)

Skrevet

Absolutt enig!

Bra at du tar opp dette! Det er noen som har fått mye pepper for et enkelt innlegg, som jeg ikke har sett igjen her inne siden.

Det er helt sikkert noen som har følt seg litt "utstøtt", når det hagler med sinnameldinger på et innlegg som kanskje var ment på en helt annen måte enn det har blitt tolket.

Skrevet

Smarte tanker, smart formulert!

Skrevet

Moro å se. Denne gangen var det ingen som misforsto. Når vi får et alvorsord på denne måten blir vi plutselig så voksne og hormonene blir lagt på hylla.

Skrevet

Og de innlegg som er (sansynligvis) ment for å provosere..guhh å morro det er å bare le av det hele og ta'n helt ut;) Virker sikkert enda mer provoserende på den som la inn men..hehe.

Skrevet

Ja rart å se hvor forståelsesfulle alle plutselig er når det kommer sånne innlegg som dette!! Selv de som har vært mest hissig på diverse "krangle-innlegg" er sååååå enige om at det må være rom for meninger!! (men bare så lenge det er deres og ikke andre sine)!!

Skrevet

kan jo heller ikke krangle i all evighet da.. hadde jo vært kjedelig det og. som jeg skriver i svaret mitt i denne tråden så har jeg ikke noen problemer med å stå for eller begrunne synspunktene mine i den aktuelle diskusjonen. så er det helt klart.

Skrevet

Jeg synes bare vi skal holde oss for gode til å være usakelige..hver sin mening må man jo få ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...