Gå til innhold

Spekemat 17.mai


@nneliten

Anbefalte innlegg

Spekemat er tradisjon for oss 17. mai, men som kjent en av de matvarene gravide bør unngå. Testet positivt i helgen, og er vel ca 4 uker på vei (vill gjetning ettersom menssyklus er et eventyr her...)

Dilemmaet er at jeg ELSKER spekemat, og vi skal feire 17. mai sammen med pappa og hans samboer + farmor... Litt vel tidlig å spre det glade budskap synes vi, så hvilken unnskyldning skal jeg bruke for å la være å spise spekemat? Eller kan jeg spise litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spist spekemat en gang i graviditeten, ved siden av rømmegrøt. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen også, det har nå blitt spist av gravide siden gamlegamledager så det må nå gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har vært frossen så tror jeg det er ok, men du burde holde deg borte fra det hvis du kan :o)

Men så lenge det ikke er du som tilbereder maten så er det litt teit å komme å spørre om den har vært frossen, noe den med stor sannsynlighet ikke har vært.

 

Her hos oss så fikk dem vite det med en gang, så jeg trenger ikke bekymre meg for å skjule det.

 

Håper det løser seg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis spekemat du. Jeg tenker slik.Hvor ofte har vi blitt sjuke av det før vi blei gravid..Som regel aldri. Det øker jo ikke sjansen for å bli syk under graviditeten, bare at det er farlig for fosteret dersom en blir det...slik jeg har forstått...Men alt med måte da, du spiser det jo ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at vi har takket nei til familietreff 17. mai ... Hvit løgn om andre planer, selv om vi blir hjemme ... Pleier ikke å kjøre (unnskyldning for ikke å drikke), så det blir litt påfallende til et ettermiddagstreff pluss en del mat jeg ikke ønsker å spise, bla spekemat.

 

Er også invitert i bryllup med mye "rar" mat (heilnorsk bondekost, javel, men litt på sparebluss, så jeg føler at maten er "lagret" en stund - får hamstre på hotellrommet ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... nå løste jo saken seg med at vi ikke klarte å holde på hemmeligheten om den lille spiren i magen likevel, så nå er alle besteforeldre informert. Så da kan jeg enten takke nei til spekemat evt. spise bare bittelitt uten å få rare blikk ;-)

Men takk likevel til dere som svarte...

 

Vi er så ELENDIGE til å holde på gravidhemmeligheter altså... grrrrr...hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste spekemat både 17.mai og ved flere anledninger under mitt første svangerskap i 2003 uten at gutten tok skade av det. Alt med måte. Legen min sa nå at i de nye anbefalingene de har fått, er det bare rakfisk og en del blåmuggoster det anbefales å holde seg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger rådet fra jordmora jeg hadde under forrige svangerskap: alt med måte. Ikke vær hysterisk. Men det er heller ikke noe problem å være forsiktig med enkelte matvarer de få månedene en går gravid, for å være på den sikre siden. ps: det hjelper IKKE å fryse spekematen. Smaken blir kjedeligere, og de bakteriene det er snakk om som kan være farlige for gravide overlever fint en tur i frysern.

 

Kos dere på 17.mai jenter!!! Selv skal jeg ete rundstykker og eggerøre til det tyter ut av ørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...