Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen tips om hvordan man skal få en 1,5 åring til å sove lengre på morgenen? Jeg legger henne ca kl 1930 og hun sovner etter 5 minutter - og sover stort sett godt gjennom hele natten. MEN, kl 05 er det morgen. Ikke snakk om at hun skal sove igjen. I helgene når vi er hjemme sovner hun gjerne på sofaen i stua i 0630 tiden og sover en time. Er det noen som har noen tips????? Jeg er så trøtt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Mørke gardiner/rullegardin

-Vekke etter 1 time når hun sover på dagen.

-Ingen soving etter kl 14

Og om alt annet feiler:

Du legger henne som vanlig 19.30. Om du så vekker 20.30 (en fredag eller lørdag) er hun nok våken noen timer, og du går glipp av voksen-tid. Men når hun så sovner igjen rundt din leggetid, så skal du se at hun sover til over 7.30! Du har altså måttet være oppe med våken unge f.eks. 20.30-22.30 i stedet for 05-6.30. Det minste av to onder?

Skrevet

Som jeg ser det har dere to muligheter:

1. snu døgnet til barnet så h*n legger seg seinere

2. snu døgnet deres så dere legger dere tidligere

Vår gutt våkner også presis 10 timer etter han sovner. Vi har derfor valgt å legge ham i 21-22-tida så han sover til i 7-8-tida.

Den regelen om å legge barna 19 passer etter min mening bare for dem som har barn som sover 12 timer om natta (eller de som liker å stå opp veldig tidlig). Vi andre må finne andre løsninger.

Vi synes forøvrig ikke det er noe "onde" å ha ham våken på kvelden. Vi fikk barn fordi vi ville ha familietid. Hvis vi var mest opptatt av å ha tid for oss selv hadde vi ikke valgt å få barn.

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi får forsøke gardintrikset og det å legge henne senere. Ikke lett det heller tror jeg. Hun er så trøtt på kvelden at jeg klarer ikke holde henne våken. Vi får vel snu hele døgnet litt om litt tror jeg

Takk igjen!

Skrevet

Jeg er uenig med de over, jeg mener at dere heller bør legge henne tidligere og ikke senere! Antagelig høres dette helt bakvendt ut, men min erfaring er at jo senere ungen er i seng, jo tidligere våkner de. Ellers så er mørke rullegardiner + gardiner et godt triks, som jeg ser alt er nevnt. Hva med soving på dagtid? Forsøk å evt kutte denne ned litt. Husk at det nok tar mer enn bare 2-3 dager for å finne en ny rytme, ikke gi opp med det første, og innse at den første uken med mindre soving på dagtid ol kan gi en særdeles sur unge, men du får igjen for det når barnet sover bedre og lenger om natten i stede!

Skrevet

enig med alva jeg også.IKKE legg henne senere!Du sier jo selv at hun er trøtt om kveldene og da er et bare dumt å ikke legge henne som vanlig.Jeg har tre gutter og minstemann er 21mnd gammel.Har aldri sovet noe spes bra bortsett fra i de siste 4-5mnd.Har aldri jhatt problemer om å legge han, men slett med det at han var småvåken om natten:-(

Han også hadde av og til (varte i flere dager) tendens om å være våken tidlig og sto opp kl05.00 men jeg ville ikke legge ham senere.Hvis han av og til gjordet det så ble han enda mer tidligere oppe eller ihvrtfall kl05.00 og da er han bare grinte resten av formiddagen:-(

Hvis hun har vært våken tidlige i overl ang periode leste jeg om en tips at man kunne "vekke" frosiktig barnet(altså bare si navnet eller stryke ller lign) 20min før 05.00 slik at man klarer å "styre indre klokke".Dermed ville barnet sannsynglivis sovet over 05.00.Men det tar noen dager før det virker og som sagt jeg har iKKE prøvd dette siden gutten min etter 5-6 dfager begynte igjen å sove litt lenre(05.45, 06.00).

Så følg hjertet ditt og jeg ville heller lagt henne enda tildigere ikke senere(feks 10-15min tidligere) og må ha mørkt på romet selvfølgelig.

HUSk også at hun spiser bra for kveldsmåltid...selv om de er trøtte og har spist bra middag er det viktig at de spiser(av og til mater jeg ham med grøt mens han sitter i dusjen fordi han har ikkek tid for å gå inn og spsie siden han er så mye ute nå og leker i det finet været:-))

Skrevet

Hva med å bestemme at det er morgen kl 6, og mellom kl 5 og 6 løper man til og fra med smokken (hvis hun bruker det) og lukker ørene for litt grinings. Ikke at jeg har så veldig strålende erfaring med det selv, men har hørt noen gjøre det med hell. (Og hva har jeg strålende erfaring med, da? Vente til barnet er 2, så ordna det meste seg av seg selv.. )

Skrevet

Dere som vil legge 1-åringene tidligere for å få de til å sove lenger om morgenen. Hvor mange timer i døgnet forventer dere at barna skal sove?

Leste et sted at gjennomsnittet for en 1-2-åring er 13 timer i døgnet. Noen behøver mer søvn og andre mindre. Vi som har fått de som behøver mindre kan rett og slett ikke bruke metodene som er beregnet på de som sover mer enn gjennomsnittet.

Skrevet

Stoltmamma:

Du sier at hvis han av og til la seg senere, så våknet han desto tidligere. Ja, slik er det nok hvis man av og til legger ungen senere.

Alle som har svart er jo enige om at det tar tid å snu døgnet. Hvis man legger en unge senere daglig i en uke eller to, får man nok et annet resultat enn om man gjør det av og til.

Skrevet

Mammut:

Ikke særlig nabovennlig. Min nabo har en gutt som våknet rundt 5 i et halvt år fra han var 12 til 18 mnd. De løp kanskje til og fra med smokk, og lukket ørene både for "litt grinings", fortvilet gråt og sinte hyl. Helt til klokken var 6.00 hver eneste morgen. Ikke aktuelt for meg å sovne igjen etter en times bråk. Så det halvåret måtte jeg bare legge meg rundt 9 hver dag for å være utsovet til bråket fra 5 til 6.

Jeg tror forøvrig ikke nabogutten lærte noe av å måtte vente en time på å bli tatt opp hver morgen. Det skjedde i hvert fall ikke at han sovnet igjen. Men til slutt sov han vel lenger fordi han var eldre.

Skrevet

Jeg synes ikke det er unormalt at et barn våkner kl 6. Dette er jo normal oppetid for folk som jobber. Hvis man går hjemme hele dagen skjønner jeg at det er tidlig å våkne kl 6, men jeg ville aldri i livet ha erstattet de få timene vi har alene på kvelden med å sove lengre om morgenen.

Skjønner at kl 5 er litt tidlig, noen ganger er det så tidlig her også, men som regel er det rundt 6. Andre ganger glimter hun til å sover til nærmere 7. Og det er ofte hvis hun har sovnet før 7 på kvelden.. Alt går i perioder med disse små, og plutselig en dag skal du se hun sover både 1-2 timer lengre. Jeg har enda til gode å se et tips fra en fagperson om at det er lurt å holde barna lenge oppe om kvelden - helst til du skal legge deg selv - for da sover de lenger. Nei, jeg tror de fleste er enige om at normal leggetid for en som er så liten er mellom kl 19-20.

Vi jobber begge to og bytter på å sove lenge i helgene. Skjønt sove lenge er ikke akkurat som det var før.. Nå er lenge å sove til 0830-09... Men desto mer får vi ut av helgene :o)

Skrevet

Vi har nok litt forskjellig prioritering og barna våre har nok litt forskjellig søvnbehov.

Vår gutt sover 10 timer om natta og 1-2 timer på dagen, totalt 11-12 timer I DØGNET. Dette søvnbehovet må vi rett og slett forholde oss til og forsøke å få til en døgnrytme som passer familien.

Vi prioriterer nok søvn til alle og mest mulig familietid. Vi ønsker derfor ikke å bytte bort nattesøvn for å få mer voksentid på kvelden. Vi fikk tross alt barn fordi vi ønsket mer familietid.

P.S. ikke alle må opp kl 06:00 for å gå på jobb. Mulig jeg har en veldig spesiell vennekrets, men ikke alle jobber 8-16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...