To_små_prinsesser Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg, når det gjelder å slutte med nattmåltidene? Er litt i tvil om når og hvordan... Hun er straks et halvt år, og får to faste grøt/frukt måltider til dage, pluss MME om kvelden, men våkner likevel 2-4 ganger pr natt for å spise... Og nå orker jeg ikke mer, er så sliten på dagene. Hun er stor og god, og ligger godt an på vektkurven, så hun trenger strengt tatt ikke mat om natten. Men det er jo så vondt å la være å gi også, når hun så gjerne vil opp å få litt kos. Er det best å kutte alt på en gang, eller litt om gangen?
hevingen Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 Med mine to eldste har jeg kuttet alt på en gang. Da spiste de grøt på kvelden i tillegg til at jeg ammet. Jeg fikk beskjed av legen på helsestasjonen at når de spiste en hel porsjon (husker ikke om det er 1/2 dl som er minste kravet) så er det nok mat til at de ikke trenger nattmat lenger. Så da hun spiste det tok vi første helg og kuttet ut. Mannen min stod opp med henne når hun våknet, ga henne smokken og trøstet. Da helga var over sov hun natta gjennom. Har fungert på begge to, håper at om ett halvt års tid at lillebror vil være like flink.
solstråle69 Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Jeg er helt imot nattavvenning, og visste faktisk ikke at noen gjennomførte dette før jeg leste om det her inne. Jenta vår på 7,5 mnd har sluttet av seg selv, for ca 2 uker siden. Synes nesten det er litt trist jeg! Personlig tror jeg disse små har et behov for enten mat el nærhet når de våkner om natten, og jeg ville aldri hatt hjerte til ikke å gi dem det. Men det er meg da... Prøv å hvil deg på dagen når snuppa sover, og tenk på at dette varer egentlig så altfor kort! Lykke til! :-)
storkers Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Vil ikke gi noen konkrete råd, men fortelle om vår erfaring med nattavvenning. Da han var rundt 7,5 måned spiste han masse mat på natten, og mindre pupp på dagtid. Vi flyttet han over til eget rom, og da sov han lengre og bedre før han våknet og ville ha pupp. Det var godt at det ble sjeldnere, for han krevde pupp ofte! Da han ble ca. 8 måneder fant vi ut at nå skulle vi slultte med nattpupp også. Pappaen sto klar til å gå inn med sutt og trøst, men det hjalp ikke. Han roet seg heldigvis med en gang jeg kom inn i rommet, og ville bare ha kos. Han lå i armene mine til han roet seg fint, så la jeg han ned igjen. Han snuste ikke på puppen engang =) Han våknet en del ganger de neste nettene, men gikk fint med sutt og litt stryking uten å ta han opp. Tror det var femte natta han sov HELE natta uten å våkne. Det var første gang for oss, og vi var i sjokk. Det var da tydelig for oss at dette var det beste for vår gutt, og jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for at jeg sluttet med nattpuppen. En annen ting nå er at han spiser MYE mer pupp på dagtid når han ikke får på natta =)
alvis Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Hei! Jeg følte det akkurat som du. Jeg var sliten av å stå opp hver natt men syns så synd på gutten hvis han skulle være uten mat hele natten. Ettersom jeg syns dette var vanskelig kuttet jeg ut et og et måltid om gangen. Jeg begynte med det første måltidet og så det neste etter noen dager. Det var tøfft når det stod på men det gikk egentlig ganske greit og så følte jeg ikke meg så slem da jeg visste at han skulle få mat igjen etter kl 03. Da dette gikk greit så hadde vi det sån noen uker og så tok jeg fra ham de to neste måltidene. Det var en del gråt i tre-fire netter men så var det over. Jeg syns det var greit å gjøre det sån men tror kanskje at jeg hadde valt å kutte ut alt på en gang hvis jeg hadde måtte gjøre det igjen. Lykke til!
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Gutten vår en 10mnd og jeg er ikke enig i hva solstråle 69 skriver her... For hvis gutten vår fikk bestemme hadde han nok aldri sluttet å nattamme...Han har våknet maaaaange ganger pr. natt frem til nå, og nå orker jeg ikke mer - og det er HELT greit! Du må huske at det er vi som bestemmer over barna og som vet hva som er det beste! Det er ikke godt for lillegutt heller å våkne 6-7 ganger pr. natt, så i helgen har vi nattavvent og det går så bra så!! Vi kuttet alt på en gang og det går fint! Han våkner fortsatt noen ganger men langt færre...Snart sover han nok igjennom...Får vi håpe. Lykke til!.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå