Gå til innhold

noe å passe på?

rødhette*

Anbefalte innlegg

Clearblue påstår jeg er gravid iallfall, da jeg tok test idag..

Hvis den er riktig, er jeg nå ca 5 1/2 uke på vei... Er det noe spesielt jeg må passe på nå den første tida? Noe jeg må unngå å spise, noe jeg må unngå å gjøre e.l?

Jeg er rimelig clueless når det gjelder sånne her ting, derfor spør jeg her i forumet...

Fortsetter under...

Folat er veldig viktig! Det skal du ta de 3 første månedene fordi det minsker risikoen for at barnet skal få ryggmargsbrokk. Ellers bør du prøve å spise sunn og næringsrik mat, ikke junkfood og sukkerbomber. Unngå alkohol og røyk. Det er bra for både deg og barnet om du prøver å holde deg i form også mens du er gravid, men man skal ikke presse seg hardt, løfte tungt etc. Det er jo en ypperlig tid framover til å være ute og gå eller sykle i det fine været.

Det er også bra om du kontakter legen din så dere får fastslått terminen, når du skal på kontroller, ultralyd etc.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet!

ok, ikke så mye anneledes enn nå...

Røyking har jeg aldri gjort, har ikke drukket på noen måneder (og lot være på lørdag, i tilfelle testen søndag ville vise positivt...), folat har jeg allerede tatt i ca 2 mnd (siden vi begynte å prøve)...

Begynne å gå litt mer turer nå, bare, da...

Høres jo ut som du har fått med deg det viktigste!:)

Da jeg var hos jordmor første gangen (man kan vel dra dit eller til lege med engang med tanke på evt. sykehuskø) fikk jeg en bok og et magasin...der stod det masse nyttig uten at man måtte søke seg fram på nettet!

Av matvarer husker jeg at spekemat og visse typer ost ikke var så bra å få i seg. Og så var det viktig å vaske hende godt når man var i kontakt med sand, jord og katter,- man burde faktisk prøve å ikke være i nærheten av det de første 3 månedene...spesielt ukjente katter og katteavføring!

Var nokså blank i begynnelsen, men det hjalp å lese og spørre andre! Lykke til!:)

Annonse

jeg har også hørt at du skal være forsiktig med ridning og ekstrem sport. men så er det mange som sier at du kan gjøre akkuratt det du er vandt til, bare ikke presse deg selv. Jeg kjenne for eksempel folk som har ridd på hest til de var i 8.måned, men det ville jeg ikke anbefalt.

Lykke til da=)

• 2 uker senere...

Jeg vil anbefale deg å ta tran el. trankapsler uten vitamin A, vitemineral og 0,4 mg folsyre, eller kosttilskudd for gravide som inneholder alt du som gravid trenger av vitaminer. Det er en del kostråd en bør tenke på, vil anbefale deg å lese deg litt opp på feltet. Ellers bør du la kroppen bestemme hva du bør gjøre ifht aktivitet o.l. Husk imildertid at alkohol, røyk og visse legemidler er skadelig for babyen.

Lykke til i en spennende tid!

for mye kaffe, te eller cola kan fremme faren for spontanabort...jeg er nå i uke 14 og har holdt meg unna det til nå...men tok en halv kopp kaffe idag. men de sier du kan drikke 2-3kp kaffe, 3-4kp te eller litt cola.. (ikke alt, enten eller)

men alle er jo ikke nøye på det. jeg ville bare være supernøye første tre mnd, så om noe gikk galt visste j at jeg gjorde alt jeg kubbe hvrtfall..

og anbefaler kosttilskudd for gravide på apoteket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...