Gå til innhold

Når er det greit å sykemelde seg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i et firma med mye reising og sene kvelder på jobb. Kom hjem med fly i kveld. Kastet opp, skalv og ble supertrøtt så fort jeg kom inn døren. Skal fly videre til neste jobb i morgen tdlig. Samboeren min mener jeg bør gå til legen og sykemelde meg istedet. Jeg er så sliten at jeg gråter eller er kvalm hele tiden. Men jeg er jo bare sliten - ikke syk. Kan jeg sykemelde meg for dette? Klarte jo fint og håndtere dette før jeg ble gravid og er jo bare 8 uker på vei.. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel ikke når det er greit - men når kroppen sier fra at du MÅ! Man behøver ikke være høygravid for å sykemelde seg, og man skal ikke bry seg om andres meninger om når man "kan" sykemelde seg. Alle graviditeter er forskjellige, og oppleves forskjellig. Det er en grunn til at kroppen din reagerer som den gjør.

1. trimester kan være et ubehagelig trimester, med mye tretthet og kvalme, og det er jo her den største sjansen for spontanabort er. Jeg ville snakket med legen. Og du behøver jo ikke fulltidssykemelde deg med en gang hvis det ikke er behov for det.

Du kan jo også spørre om dette med tilrettelegging på jobben? Arbeidsgiveren din er faktisk forpliktet til å forsøke dette!

Lykke til!

Jeg sleit også med det. Veldig vanskelig å si når det er ok, men husk at ingen som takker deg om du sliter deg ut heller. Nå er det noen gravide som kanskje gir seg litt for lett. Hva med 50% sykmelding? Jeg har det, og det fungerer delvis. Problemet er at jeg har en veldig slevstendig jobb med mye ansvar, og resultatet er at jeg jobber 120% de timene jeg er på jobb. Kanskje sånn det fort kan bli for deg også?

Kjenner meg igjen i det å holde seg oppe når du jobber, for så å få en knekk når du er alene / kommer hjem. Leger kan være veldig forskjellige.. Noen leger sykemelder for hver minste ting, mens andre ikke gjør det. Min lege hører vel til den første. Fikk100% sykemelding i 3 uker for deretter og si hvordan jeg ønsket å ha det. Ønsker å jobbe, men slippe unna all reisingen. Så må nok snart fortelle til arbeidsgiver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...