Gå til innhold

Hva syns dere om strikkebunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg syns der er en del skikkelig fine strikkebunader.

Men så er det så mye snakk om at det er jo ikke ekte bunader, men eg bryr meg ikke om det på den måten. Folk må bare se ned på meg for at eg velger et billigere alternativ til barna mine. Syns det er dyrt med skikkelig bunad til langt over tusen kroner. Får vente til dem er større.

Vil gjerne strikke til alle mine - til neste 17 mai blir det da - da er barna mine 2år, 5,5år og 9år. Om han eldste vil ha til neste år også.

Noen som har strikket bunad? Tar det lang tid? Er det verdt det?

ja... hvordan ble den?

Skrevet

Hei

Vil bare si meg enig i at strikkebunader er flotte. Ikke bare er de fine men med tanke på alt arbeidet som ligger bak er det ett flott stasplagg.

Selv har jeg ikke planer om å strikke (hvis ikke mormor foreslår det) men å sy etterhvert. Foreløbig er snuppa bare 3 mnd. så venter i hvertfall til neste år.

Skrevet

Jeg synes strikkebunad er veeeeldig nydelig!

Nå har jeg akkurat strikket ferdig en bunad til veslefrøkna her i huset. Ho er drøyt 10 mnd, og jeg ble ferdig med den til første helga i mai. Da hadde ho den på seg i konfirmasjon, og så hadde ho den på seg idag (eller, det har vel blitt igår nå). Jenta ble veldig fin i den, og jeg er kjempestolt over hva jeg har fått til!

Den ble strikket i str 1 år, og nå er jeg jo veldig spent på hvor mye ho vokser det året som kommer. Kanskje ho kan ha den på seg til neste år også?! Dette er en fotsid bunad, hardangerbunad faktisk. Jeg brukte ca 4 uker på den.

Skrevet

Synes forresten det hørtes veldig koselig ut å strikke bunad til alle ungene dine! De blir helt sikkert kjempefine om du får gjennomført det! :)

Skrevet

Jeg er overbevist om at jeg har fått mer skryt for min datters strikkebunad enn de som har "ordentlig" bunad til barna.

(Skal ikke ta æren for strikkinga - den har svigermor stått for.)

Og når man snakker om ordentlig bunad. Ja, det har blitt flere små kopier av ordentlige bunader, men fortsatt springer 90% av alle bunadsbarna rundt i disse "fantasibunadene" - rød overdel, svart skjørt, hvitt forkle.

Strikk ivei :-)

Skrevet

Hvor faar jeg tak i strikkeoppskrift til bunad

Skrevet

jenta mi skal ha ordentlig utgave av voksenbunad når hun blir 3år..Heldig som har ei bestemor som broderer bunad..disse røde å svarte som selges på butikk kan ikke kalles bunad...

Skrevet

Ikke for å ødelegge altså xyzz, men rød overdel, svart skjørt og hvitt forkle er det jo på hardangerbunaden også da....

Skrevet

Gutten min på snart 3 mnd hadde strikkabunad på 17 mai han, og var sååå fin :) Sort knebukse med knapper nede, strømper med mønster og rød vest med små bunadknapper.

Skrevet

Vet det :-)

Men disse "vanlige" barnebunadene kan ikke sies å være en kopi av voksenbunadene. Og jeg trodde det var slike "voksenkopibunader" det var snakk om her.

På en annen side ser jeg at de selger "ekte" festdrakter til godt under 500 kr. Så med dagens garnpriser så kan vel diskutere hva som lønner seg :-)

Skrevet

Ja, garn er ikke nødvendigvis billig nå for tida. Men jeg var heldig og fant noe rimelig garn som passet bra. Jeg brukte vel rundt 150,- på garn til bunaden til frøkna her, og det synes jeg jo er veldig overkommelig. :)

Skrevet

Eg har sett på hefter hos Sandnesgarn og da strikkes dei i Lanett og Sisu garn. Er ikke Lanett sitt garn det dyreste av babygarn... Gjesdal sitt er ikke så dyrt.

Men eg har ikke strikket med Sisu garn enda - og vet ikke hvordan det er.

Eg syns det er nydlig med strikke bunader - eg såg ikke et eneste barn i strikke bunad her lokalt. Men så er det ikke store bygda heller. Men det var heller ikke mange per klasse som hadde bunad. Bare et par gutter og jenter. I noen klasser var det ikke noen som brukte bunad.

Tror dei fleste syns det mye penger å legge ut penger på skikkelige bunader hvert år. Og det kan det kanskje være, vet ikke hva det koster å sy en skikkelig bunad. Men om en da kan strikke en bunad til under halvparten så syns eg det er like stas.

Hver sin smak også da - fant en blå bunad i et Gjesdals hefte (festdrakt) den var kjempe koslig.

Men liker best dei fra Sandnesgarn... der er det mange som er skikkelig fine, men på min lokale foretning der må eg kjøpe garn sammen med heftet og kan da ikke velge et billigere alternativ.

Men strikkebunad blir det i allefall til neste år.

Skrevet

Se der ja. Der dukket bunaden jeg strikket også opp på et bilde!

Hvis du kikker på den siden du sendte link om over her, helt til høyre, 2. rad, rød vest og svart skjørt med forkle til jenta. Svart bukse, rød vest, svart jakke og mønstrete strømper med strømpebånd.

Den har jeg strikket, og har derfor allerede mønsteret til den. Så om du har lyst på mønsteret til den, kan jeg helt sikkert hjelpe deg der på et vis! Men den går vel bare opp til fire år mener jeg, ihvertfall det mønsteret jeg har. Det er forresten funnet i et gammelt ukeblad. Jeg har strikket både guttebunad (str 1 år) og jentebunad (str 1 år), og synes de var veldig artige å strikke. Dessuten ble de kjempefine i dem!

Bare si ifra du om du har lyst på oppskriften til den! Så skal vi nok kunne fikse det på et vis!

Skrevet

Oi ja takk gjerne.

Den minner vel mest om Sunnhordalands bunaden?

For mor mi har sunnhordalands bunad som min mormor sydde til meg da eg var liten. Har tre stk i str 8,10 og 12år. Da kan det bli samme bunad hele vegen.

Ja såg at det var opp til 4år på dei, men skal høre på butikken her om det fins bunader til eldre, som ligner på dei som er der.

Eg har gjestdal hefte, der går dei til 6 år. Gutten min er ganske tynn og tenkte eg skulle prøve å bare gjøre bukse og eventuelt genseren lengre for denne gang.

Skrevet

Den minner veldig om Sunnhordalandsbunaden ja. Synes den ser heilt prikk lik ut jeg, i mindre utgave selvsagt, og med andre løsninger på hvordan det blir gjort, men det er jo litt fordi den er strikket også. Kjekt at du har større bunad i den typen også da :)

Skrevet

Ja hadde vore kjekt å hatt den samme hele vegen.

Men hvordan vil du fikse det med oppskriften... har du den på data - eller har du mulighet til å scanne den inn? Fikk skikkelig lyst å sette i gang... Det er et plagg som kan brukse oftere enn til 17 mai - skal i dåp og bryllup senere i år - kanskje den kan brukse da om eg får gjort den ferdig til da. Ta en om gangen i allefall... ;)

Skrevet

Har du en mail-adresse det er mulig å nå deg på, så kan jeg jo kontakte deg der. Ellers kan du kontakte meg på min mail-adresse: [email protected]

Så finner vi nok en løsning skal du se. Har ikke scanner, men kan f.eks kopiere den til deg, og evt sende den i post til deg, hvis det er greit for deg da...?

Skrevet

Eg har sendt deg en mail.

Lenge siden eg har vore på internett, vore alt for opptatt med å strikke. ;)

Men eg har også kjøpt inn litt svart og hvitt garn - som eg kan bruke til bunaden. Nå er det bare oppskriften igjen. Klør i fingrene til å sette i gang. Gleder meg!

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå tok jeg meg desverre ikke tid til å lese svarene du har fått.

Syns ikke du skal bry deg om det hvis folk ser ned på deg pga at du strikker bunad, kan ikke forstå hvorfor folk skal det heller forresten. Lykke til med strikkingen.

• 4 uker senere...
Skrevet

min mor har strikket bunad til alle barnebarna sine og eg synes det er kjempefint!

i tillegg har ho kjøpt skjorte og søljer. så det blir skikkelig etter min mening.

men ho har brukt utrolig mye tid på hver bunad. og der er vanskelig så vidt jeg har forstått det..

Men eg syns det er vert det og det blir utrolig fint!

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte bunadsheftet til sisu/lanett, og kjpte to nøster rødt garn til. jeg sa jeg kun skulle strikke nye strømper til gutten min(sa jeg hadde bunaden fra før men hadde mistet oppskriften), så kjøpte jeg garn som var langt billigere, og bunaden ble kjempefin!!!

De i butikken har ingen ting med HVA i heftet du har lyst å strikke! Bare du kjøper et nøste eller to får su kjøpt heftet. TULL og VAS fra produsentene som vil prakke på oss dyrekjpt garn. vel er dale og lanettt og alt det der bra og strikke med, men man finner vel så bra garn som er rimeligere og like sterke. (ja, er litt arg på dem:)

strikkebunad er kjempefint!!!!

Og koselig arbeid å holde på med. jeg brukte ca en mnd på bunad til gutten min i str 4 år. vest, nikkers, strømper og strømpebånd. det var strømpene i mønsterstrikk som faktisk to lengst tid.

Lykke til med bunadene! :)

Skrevet

Jeg synes det er veldig fint til små barn, jeg ønsker meg strikket bunad til Amalie til neste 17-mai =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...