Gå til innhold

Mens,eggceller og sånt. .

Anbefalte innlegg

noen som kan svare meg på dette??

er d ikke slik at når man har EL så blir eggcellen sluppet ned for å event.bli befruktet,og hvis d da ikke er sædceller, så dør den etterhvert og blir fraktet ut med neste mens. .??

men hvordan kunne jeg da ha mange store og små eggposer som var klare til "bruk" på dag 3 i mensen??

d var d legen sa da jeg var til UL i april. .

trodde at alle var kommet ut da, og at d ble dannet nye. .

eller er jeg på bærtur igjen??

noen som vet??????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5041323-menseggceller-og-s%C3%A5nt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia GAMMELMAMMA

Vi kvinner har jo egganleggene i oss fra fosterlivet, det er derfor det snakkes om at eggene blir gamle etter hvert som årene går. Normalt modnes det og slippes ett egg hver måned, men de andre folliklenen er jo fremdeles der og venter på sin tur. Og av og til slippes det jo ikke egg heller, derav at man ikke alltid har el hver måned.

Klipper inn noe info til deg under her jeg :-)

Rundt uke ti vil man kunne se ovariene hos et jentefoster. Rundt uke tolv er forstadiene til eggcellene allerede ferdige, det er mer enn to millioner av dem. Veldig mange av disse vil bare gå til grunne, mens en del videreutvikler seg til primære oocytter (egganlegg). Innen babyen er født, har disse cellene/folliklene gjennomgått fire forskjellige utviklingsstadier. Ytterligere tre utviklingsstadier gjenstår før en follikkel er klar til å bringe frem et egg som kan befruktes.

Det er blant annet på grunn av dette at du skal være forsiktig med røntgenbilder av magen når du er gravid, for dette kan påvirke et eventuelt jentefosters egg.

Mens det normalt hos kvinner utvikles ett egg i hver menstruasjonssyklus og hennes lager blir tommere, vil det hos menn foregå en kontinuerlig nydanning av sædceller gjennom hele livet fra puberteten av. En eggcelle er befruktningsdyktig i ca. 24 timer etter eggløsning.

Hyppige samleier eller orgasme kan også gjøre at det modnes egg utenfor den tradisjonelle løsningen pr måned, du kan derfor bli gravid både sent og tidlig i syklusen, så stol aldri på sikre perioder om det er viktig for deg å ikke bli gravid.

Dersom du får hormonstimulerende medisiner vil disse også ofte gjøre at det modnes flere egg i en syklus enn normalt.

Håper dette var litt oppklarende :o) Så nå er det bare å ruge fram et flott egg til neste el!!

Jeg limer det inn igjen, jeg. Vil ha så mange som mulig over på "gravid i moden alder"!!

De fleste blir gravid tidligere enn antatt

Tidligere har man trodd at det er størst sannsynlighet for å bli gravid i tidsrommet mellom dag 10 og 17 i menstruasjonssyklusen. Forskere i USA har nå kommet frem til at dette nødvendigvis ikke er riktig og at de aller fleste blir gravid før dette.

prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Web

De fleste blir gravid tidligere enn antatt

I et større studie foretatt av forskere fra "National Institute of Environmental Science" i New York, benyttet man innsatsen til 221 kvinner til å finne bedre måter å forutsi når eggløsning forekommer. Alle kvinnene tok en urinprøve hver dag over fire måneder og tilsammen 136 kvinner ble i løpet av undersøkelsen gravid.

Resultatet av denne undersøkelsen er at forskerne har regnet seg frem til at det er minimum 10% sannsynlighet å bli gravid i hele tidsrommet mellom dag 6 og 21 i menstrausjons syklusen. Kun 30% av kvinnene hadde sitt "fruktbarhetsvindu" identisk med det som oppgis som normalt (mellom dag 10 og 17 etter første dag i siste menstruasjon). Flestparten av kvinnene som deltok viste seg å ha sitt fruktbarhetsvindu tidligere enn dette, mens andre igjen hadde sitt vindu senere.

I løpet av en gjennomsnittlig kvinnes menstruasjonssyklus, er det seks dager hvor samleie kan føre til graviditet. Dette "fruktbarhetsvinduet" består av fem dager før eggløsning og dagen med selve eggløsningen. Akkurat som selve eggløsningstidspunktet varierer, varierer også "fruktbarhetsvinduet". Helt eksakte metoder for å finne frem til dette tidspunktet mangler foreløpig. Og forskerne mener at tidligere kunnskap nå ikke lenger holder mål.

Så ønsker du å bli gravid er du nå informert. Ditt fruktbarhetsvindu er uforutsigbart. Det er kun hard innsats og stå på vilje som fører frem. Og kanskje en porsjon tålmodighet.

Annonse

Sånn til ren informasjon (dersom det er interessant, da..), så slår min eggløsning til før "standardoppsettet" på babyverden. Jeg hadde siste mens 3. mars, med menstermin 1012. På ultralyd i uke 7 ble termin skjøvet frem 3 dager. Dette skulle vel tilsi befruktning rundt 13-14 mars. Jeg har ikke testet med el-tester, men tatt det på "følelsen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...