Gå til innhold

Anbefalte innlegg

åhh jeg har hatt en skikkelig møkkahelg, jeg har stresset mye med min lille kjære baby på 9 uker.

Først så fikk hun kolikk da hun var tre uker, hun sluker mye luft under måltidene, jeg gikk til kiropraktor med henne men de fant ingen "feil" så da måtte jeg bare ta tiden til hjelp, nå er det en del bedre, men hun har men del vondt enda til tider. Jeg stresser MYE med ammingen, hun stresser også og får ikke i seg nok per måltid for hun er alltid sulten så jeg hadde veldig lyst å prøve mme for å se om hun trengte noe ekstra og ble i bedre humør av det. Jeg spurte om dette på hs for noen uker siden men de sa at det var ikke nødvendig jeg måtte bare sitte å amme henne hver 2. time hele døgnet om det var nødvendig!!

Jeg ble skikkelig lei meg for det svaret, for jeg var så sliten!

Men for 2 uker siden fikk jeg nok av å se henne være sulten, det er jo mishandling å ikke gi ungen mer mat når man vet den er sulten.

Jeg gir en flaske med mme på kvelden som hennes sisite måltid og hun har vært mye mer fornøyd etter jeg begynte med dette.

Siden de var så negative til det på hs så hadde jeg egentlig bestemt meg for å ikke si noe om det men så har den lille tulla blitt hard i magen selfølgelig så jeg følte jeg måtte få noen råd om hva jeg kunne gi som kan hjelpe. Jeg gir jo kun en flaske med mme på 130 ml om kvelden. Da fikk jeg dette svaret av en veldig sur helsesøster: "Jasså, du fulgte ikke rådene jeg gav deg? Å nå har den lille fått forstoppelse også? Ja nå har du rota det fint til", du har nok melk og da bør hun få den melken hun har krav på, det er mitt svar til deg nå og bla bla bla..jeg begynte å grine og dro hjem med en gang, orka ikke snakke mer med henne. Tulla mi har enda ikke bæsjet å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:( Noen som kan hjelpe meg litt? Dette er mitt første barn og jeg vet ikke så mye om hva som skjer når man blander mm og mme, visste ikke det ble forstoppelse, har jeg gjort noe veldig galt her?

Fortsetter under...

Annonse

Bytt helsesøster!!

Det er da ingen barn som dør om de får litt MME i tillegg til MM!! (Tro det eller ei, de overlever til og med om de KUN for MME!) Hun helsesøstra burde ha rost deg for at du ikke har gått helt over til MME men at du har funnet en fin balansegang som fungerer for dere!

Synes du skal klappe deg selv på skuldra for at det du gjør fungerer og for at du gir babyen akkurat det den trenger! Kan ikke gi noen råd om hard mage, men er sikker på at de rådene du allerede har fått er utmerket!

Tusen takk for svarene deres. Så snille dere er:)

Men er det noen som vet om det er vanlig å få mer vondt i magen av å gi mme og mm? Det virket jo som det var det hun mente på hs..men jeg mener bestemt at jeg ikke har nok melk til henne for hun bare klager når hun kun får mm.

Huff stakkars deg da!!! Lurer mange ganger på hva som får slike folk til å velge slike yrker?? Dette er en helt uakspetabel måte å behandle folk på og ikke noe du skal godta. Bytt iallefall helsesøster!!! Prøv å ring til en annen helsestasjon for råd. Er du heldig så har de kanskje stått opp på rett fot der:) Siden jeg ammer og har mer problem med lekkasje opp til nakken så kan jeg dessverre ikke gi så mangen andre råd:(

Lykke til:)

herrgud for ei tåpelig dame..

Her gir vi kun MME og hun har ikke tatt no skade av det...

Ville byttet helsesøster om jeg hadde hatt muligheten om jeg var deg..

Når du lager MME på kvelden så kan du ta det kokte vannet og blande inn litt malt (om hun er veldig hard i magen slik at du ser at ungen har vondt for å få ut avføringen så kan du ta en full t-skjei med malt, og ellers kan du bruke ca en halv t-skjei pr flaske) før du har pulveret oppi, og du bare rister det inn i melka akkurat som med pulveret..

Synes du har funnet en fin løsning for dere jeg, det virker som både du er fornøyd og dattera di er fornøyd så da synes jeg du skal fortsette med dette...

Er ikke godt for verken deg eller babyen din om det blir stress med matinga...

Jeg har for lite melk eller så hun blir iallefall ikke mett av den. Jeg drikker ammete, jeg har lagt henne til brystet hver 2.time men hun har vært like sinna. Slik holdt jeg på i 6 uker, men allerede dagen etter jeg prøvde med mme første gang så var hun bli og fornøyd, da må det jo bety at hun trenger det??...

Fy f..... for en j... dritt kjerring!!!!

Herregud, kan jo ikke si sånn !!!! Hadde byttet helsesøster om jeg var deg ja!

Gutten min får også en flaske mme til kelden, og det synes helsesøsteren min er helt ok... Mange som gjør dette!

Ang forstoppelsen kan du jo prøve med sviskesaft og/eller maltekstrakt... Finnes sikkert annet du kan prøve også. Forhør deg på apoteket!

Lykke til:)

Annonse

(Mange barn kan forresten reagere på mme. Dette pga at den er basert på kumelk, noe som mange små barnemager ikke er helt modne for...

Altså at tarmen ikke tåler slik melk enda... Dette vokser de av seg altså, og er ikke allergi...

HAdde dette problemet med førstemann, men han ble helt bra da vi begynte med soyamelk... )

Jeg blir så provosert!!! Ta kontakt med helsesøster's overordnede og si fra!!! Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at hun har lov til å si noe slik......Snakk om å psyke ned noen som allerede er nede...Nei ta det heller med ro, om ungen har det bedre nå, syns jeg du gjør en god jobb, og forsett slik du gjør, poden min blir også hard i magen av mme, men prøv å gi malt eller sviskersaft, så går det sikkert bra:o))

Hei!

For en idiot-kjerring! Helt tragisk! Du måå for all del ikke bry deg om henne! Husk, du bestemmer og kjenner din baby best, si det til henne, hvis du noen gang ser henne igjen (hadde ikke jeg giddet)

Jeg opplevde det samme som deg og etter bare et par uker måtte jeg gi han tillegg...Han ble aldri mett, og når puppene var skrapa tomme måtte han jo få noe!!!? Så min lille klump får mme nesten (ikke alltid) etter hver amming, for da blir han mett! Det er ganske slitsomt å både amme og styre med flasker, men man vil jo gjøre alt for gullet sitt, ikke sant? Dette rådet fikk jeg av en jordmor som jobber på en barsel-poliklinikk på sykehuset..Hun sa det ikke var bra å slite seg helt ut heller (jeg var så sliten at jeg bare gråt...)

Jeg gjør noen forsøk innimellom på å kutte ut mme, men foreløpig må han ha ekstra..

Du gjør absolutt det riktige! Lykke til videre

Klem fra en annen

Så vondt å bli møtt slik på helsestasjonen! Send klage, skriftlig og muntlig.

Ser du har fått mange gode råd angående at din lille jente ikke har hatt avføring.

Vil bare legge til angående hennes kolikk, så kan soneterapeut være til stor hjelp.Vet om flere som har vært der med barna sine som har fått "nye" barn etterpå. Så det er kanskje verdt å prøve?

Ang amming: Orker du å legge henne til oftere?? Her ammet lillegutt på dagen, med alt fra en halv time til 3 timer mellomrom. Mens på kvelden ammet han hele tiden. Jeg var "heldig" om jeg fikk gått på do. Det var fryktelig slitsomt. Men gav meg noen skikkelig melkefylte pupper, og jeg har hatt masse melk siden. Dette stod vel på, tja en eller to uker.

Lykke til med datteren din! Og ikke la helsesøster ødelegge for deg! Du er den beste for din datter, som vil hennes beste.

Så lenge du ammer skal det ikke være nødvendig med noe i mme. Er svært skjelden de får forståppelse. Men det hender selvsagt.

Du kan prøve å ha litt salve på temp.mål og bruke det i rompa på babyen. Det måtte vi gjøre i overgangen fra mm til mme. Jeg fikk så lite mm at gullet ikke gadd mer etter 6 uker. Vi måtte bruke temp mål 3-4 ganger før det ordnet seg. Men du må ikke bruke det for ofte for da kan det hende at hun ikke får til uten at du bruker det.

Men det er en nødløsning for å løse problemet akkruat nå.

Lykke til og BYTT HELSESØSTER.

Gutten min tålte ikke MME, han ble hardere og hardere for hver flaske han fikk. Jeg prøvde flere forskjellige merker, men nei, det hjalp ikke.

Du kan jo prøve å bytte merke, se om det hjelper.

Eller, så tror jeg at jeg hadde prøvd med litt tynn velling.

Er bedre det, enn en sulten unge, eller en unge med hard mage.

Midler mot hard mage:

-Sviskesaft

-maltekstrakt, som du rører ut i vann, som en slags saft.

-Laktulose (kun i samråd med lege)

Hm for ei helsesøster du har komt bort i!!!

Jeg har pumpet si mi var 6-7 uker, nå er hun 19 uker og jeg pumper noe enda. Min helsesøster har hele veien sagt: "du er kjempeflink som pumper, det hadde jeg aldri giddet gjort" hun har selv 4 unger og vet hva det går i... Hun har nesten prøvd å få meg til å gå over til mme men jeg er litt sta...

Vi fikk beskjed av helsesøstrene at malt burde vi bruke. Det har vi gjort å har av og til 3 bæsjebleier til dagen :-)

Når du går på mest morsmelk KAN det gå opptil 14 dager før avføring kommer..

Blanda mm og mme har jeg gjort i 12 uker nå, ingen problem! Du kan skrive ut denne linken du begynte med, ta den med å lever den til helsesøster etterpå.

Og skift evnt helsesøster hvis du har andre muligheter. En skal tross alt kose seg på hs ikke grue seg!!!

Forresten, vi bruker en ts malt pr 500ml Nan. Har du bare en flaske ville jeg brukt en halv cm ca ytterst på en kniv å strøke ut i flaska. Ha den i når vannet er varmt for da blandes det mye lettere.

Du får kjøpt malt ekstrakt på de fleste dagligvare butikker. Brunt glass på str med syltetøyglass.

Fikk skikkelig vondt av deg. Vet at det er vanskelig å være førstegangsmamma. Ikke bry deg om den teite helsesøsteren. De kan komme med råd, men det er du som mor som bestemmer og vet hva som er best for ditt barn.

Bytt helsesøster!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...