Gå til innhold

til alle som bare gir mme! ganske viktig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

-husk at de babyene MÅ ha daglig tilskudd av d-vitamin (tran eller d-dråper)

-når babyen nærmer seg 1 liter mme i døgnet skal du begynne å innføre fast føde i stedet for å øke mengden mme. de skal nemlig ikke ha over 1 liter mme i døgnet. grøt og grønnsaker er like bra som mme.

-gi vann som tørstedrikk mellom måltidene (man bør ha fast tidspunkt for måltidene, så godt det lar seg gjøre)

-er babyen over 6 mnd trengs ikke nattmat, og man bør ikke gi mat om natta hvis de har fått tenner. da bør tannpussen være det siste før leggetid.

-til slutt: vær stolt av babyen din og ikke prøv å konkurrere med babyene som får mm. din baby er minst like flott! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fat føde selv om babyen ikke er fylt 3 mnd ennå og?han her spiser nok 1liter i døgnet,om ike mer...

Skrevet

trodde ikke det var vanlig at de spiste så mye så tidlig. du bør nok spørre hs.

Skrevet

ifølge min helsesøster skulle vi ikke begynne med grøt siden babyen min bare er 3 mnd.. gjorde ikke noe om han drakk nesten 1,3l i døgnet. tror heller på helsesøster enn ei anonym bærte på dib

Skrevet

greit det. samme for meg. HI

Skrevet

Dette innlegget synes jeg var litt tåpelig.

Gir ikke MME selv men jeg kjenner flere som har gitt over 10 dl mme i døgnet, og det er helt uproblematisk! (Faktisk tror jeg det heller mot NORMALT å gi mer enn det som står på pakken!)

Man skal også mate MME-barn når de "spør" om mat, ikke bare på faste tider. De er ikke produksjonsdyr heller.

De vokser jo i rykk og napp, disse babyene våre, så enkelte måneder spiser de masse mens andre måneder spiser de mindre. Uansett om de får MM eller MME!!

Ang. nattmat så ville jeg absolutt ikke kuttet tvert, verken med MM eller MME.

Det viktigste for behov av nattmat er ikke alder, men om de får i seg nok mat i løpet av dagen til at de ikke lenger er sultne på natt. Selv da er jeg kritisk til å bare kutte tvert dersom babyen gråter etter mat. Ofte så vil de ha kos og trøst når de våkner på natt, og det behovet synes jeg vi skal oppfylle. Så vil det gå over etterhvert som de blir tryggere.

Skrevet

vi måtte begynne med grøt og frukt purre når mini var 11 uker. Han drakk 1200ml mme i døgnet og det er ikke bra for di små, når di blir 6 måner kan di drikke mer mme. Babyer under 6 måneder som drikker meg enn 1 liter mme skal over til fast føde.

Skrevet

teit innlegg dette her....

Vi som gir MME er ikke helt på blåbærtur heller da. Dette er jo informasjon man får etterhvert av helsesøster. Jentungen er 9 mnd nå og hun drikker ca 230 ml 3 ganger, grøt 2 ganger og middag 1 gang daglig.

har dessuten vært stolt av jentungen min helt siden hun ble lagt på magen

Skrevet

Synes alle som har svart har vært en smule hårsåre!

Tror HI ikke mente noe galt da hun la inn innlegget, hørtes jo mere ut som om hun bare ville opplyse. Og selv om dere vet at barna deres er like fine/gode som de som får mm så skader det da ingenting at HI poengterer dette vel?

Tenk dere litt om før dere svarer! Tipper svarene deres kan være temmelig sårende å lese for noen som bare har villet si noe godt og informerende!

Skrevet

Jeg oppfatter det som om Hovedinnlegger ikke kan så mye om MME - og kanskje ikke gir MME selv, heller? Synes det er dumt å skulle skrive et opplysningsinnlegg som gir gale opplysninger.

Skrevet

Hva vet vi om hvor hun har fått opplysningene fra? Kanskje dette er opplysninger hun har fått på sin helsestasjon? Vi vet da alle hvor vidt forskjellige råd kan være alt ettersom hvilken helsesøster vi snakker med.

Vi klarer vel alle å si: takk for rådene, men vi har fått andre opplysninger fra vår helsesøster som vi følger.

Er ikke nødvendig å såre andre!

Skrevet

Synes innlegget var VELDIG BRA. Visste det fra før av, men er tydligvis ikke mange her inne som har peiling..... Over 1 liter MME i døgnet er IKKE bra. Det er snakk om kunstig fett her, og det preller ikke av slik som mm-fettet som er NATURLIG. MME melken må gis med forsiktighet da dette fettet lagrer seg i kroppen, og kan gi uheldige konsekvenser allerede som liten i form av overvekt. Dessuten gir mme-melken tyngre muskulatur på babyer slik at vekten på mme babyer nødvendigvis ikke ses på antall valker, men tyngden ligger i skjelettet. En mme baby på 9 kilo kan være SLANK uten valker i forhold til en mm baby som er valkete... MME babyer for såklart valker de også, men hovedsaklig lagres dette i skjelettet. En mme baby på 9 kilo ser tynnere ut en en mm baby på 9 kilo. Men mme babyer flest blir større enn mm babyer da dette kunstige fettet gir store utslag på vekta, og mme babyer legger fortere på seg.

Selvsagt skal mme mødre være stolte av babyene sine, men uansett hvordan vi vrir og vender på det, så er mm babyer vokst på mammas morsmelk helt helt ærlig et MYE "flottere" syn (sorry) enn en mme baby. (misforstå meg rett.....)

MEN, SØTE& HERLIGE ER SÅKLART ALLE BABYER :-)

Skrevet

fy faen så dum du er.. hvor får du dette fra?? åssen kan du vite om babyen får mme eller mm når du ser han/henne? ikke tro alt det du leser a!!!

Skrevet

Synes ikke dette var et teit innlegg jeg, er faktisk noen som ikke er klar over visse ting som blir nevnt, på den helsestasjonen jeg går på er de ikke noe flinke til å informere om ting..

Fikk tilogmed beskjed om at jeg ga babyen min for mye mat (da fulgte jeg de doseringene som stod bakpå MME eska) og måtte gi hun mindre mat og mindre måltider om dagen..

Og hun er ikke tykk eller noe slikt..

Men vi begynnte med fast føde rundt ca 2,5 mndrs alder pga hun spiste en del MME og for at det skulle hjelpe til med at hun holdt på metthets følelsen lengre om natta (for å sove rundt) og det hjalp kjempe mye..

Og det er jo ikke værre en å bare overse slike innlegg om dere synes de er teite og "usaklige" men je for min del synes dette innlegget var helt oka..

Men igjen det er jo meg (sikkert noen som kommer til å slenge med leppa nå, men so what :P )

Skrevet

"MM babyer er mye flottere enn MME babyer"

BULLSHIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Ærlig talt. Hvor er det egentlig du vil med dette innlegget her?

På meg virker det som om du tror du er den allmektige allvitende som forsøker å belære de udugelige som gir mme.

Her er det mye du ikke har tenkt igjennom. Som feks at mm unger også skal ha tilskudd av tran eller d-vitaminer. Mm unger trenger heller ikke nattmat når dem nærmere seg 6 mnd. og det samme gjelder dem ang. tannpuss. Mm unger skal da også helst ha faste måltider og gjerne vann mellom måltidene i varmen.

Jeg har to barn. Ett mm barn og et mme barn. Er så og si de samme "kjørereglene" jeg har fått av helsestasjonen.

Og hva får deg til å tro at mme mødre tror at dems babyer ikke er like flotte enn mm babyer?

Tåpelig innlegg.

T

Skrevet

HIMMEL OG HAV!!

Kan dere ikke bare overse innlegget istedet for å legge ut sure svar!?

Hvis dere ikke har noe pent å si så er det bedre å la være å si det!!

Er dere voksne mennesker? Hvis så, så oppfør dere deretter!

Skrevet

Helt enig! Hva i all verden er det dere finner så provoserende i dette innlegget?? Det må da vel være lov til å komme med råd og tips? Og jeg tror neppe det med at barn som får mme er like flotte som de som får mm var ment som en provokasjon. Heller en oppmuntring midt i blandt alle innlegg som rakker ned på de som gir mme. Slutter aldri å forundre meg over hvor mange hissige mammaer det finnes her inne...

Skrevet

ja hjelpe meg! leste gjennom hele denne tråden nå og blir helt sjokkert over hvor hissige en del er! skjerp dere da! stakkars HI sier jeg bare... kunne godt lagt inn et lignende innlegg selv jeg for mye av det hun sier er greit å si ifra om.

slik jeg tolker det så har HI bare fått lyst til å hjelpe de som lurer på diverse ang. det å gi mme, for det er jo en del som lurer på litt av hvert her inne da. og ang. helsesøstre så sier jo de veeeeldig mye forskjellig da!

det med d-vitamin er jo spesielt viktig for barn som får mme fordi mm-barn får i seg litt gjennom melka (med mindre mamma'n aldri tar tran eller spiser fet fisk da..) sier ikke at mm-barn ikke skal ha d-vitamintilskudd for det skal de.

og det med å ikke gi over 1 liter i døgnet har jeg også hørt og lest om. vet ikke om den regelen gjelder før de er 4 mnd, men den gjelder i hvert fall etter det:)

Skrevet

Rart at de fleste tråder som inneholder ett eller annet om mm og mme skal bli debatt mellom mm og mme, pussig he he!

Henger meg på jeg da! Dere som gir mm bør IKKE ha så god samvittighet dersom dere ikke er 100% sikker på at dere spiser riktig.. Greit nok at det er viktige immunstoffer i mm, men enkelte mødre spiser så dårlig at barnet får manko på det meste annet. Vitaminer er også viktig vet dere :-)

Kjenner bla en mor med en 6 uker gammel baby som ble ordentlig syk pga mor manglet en del vitaminer. Alle vet vel at "babyen tar det den skal ha", men hva når det ikke er noe å ta av? Krever litt å spise fullverdig kost med nok vitaminer og mineraler, så alle dere som bruker mer tid foran dataen enn å lage skikkelig mat til dere selv: bruk hue og tenk!

Gir mme med god samvittighet jeg - og vet at lille gull får i seg det hun trenger :0)

Skrevet

Har en oldemor jeg som fikk kumelk og fiskesuppe som baby. Fantes ikke mme 98 år tilbake. Utrolig nok har hun alltid vært sprek som en fole og klok som en ugle :-) Enda mer utrolig er det at hun ennå lever!! Hi hi!

Skrevet

selve innlegget er helt greit.. men jeg reagerte på hun som sa at mme legger seg i skjellettet.. jeg trur ikke du klarer å se på min unge at hun får mme.. hun er snart 9 mnd og 6,6 kg...

Skrevet

til en av mange anonyme på denne linken...

du skriver at du:

tror heller på helsesøster enn ei anonym bærte på dib

Du signerer med anonym selv....

Så viss du ikke tror på ei anonym berte, hvorfor skulle vi andre tro på deg, du er jo en anonym berte du også

Hahaha, denne ble ganske morsom for meg, kanskje jeg også skal

signerer som anonym, og hive meg med i "berte-klubben"

Hihihihi :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...