Gå til innhold

Stor "hvit" flekk paa ryggen.........

Anbefalte innlegg

Datteren vaar paa 18 mnd begynner aa bli brun (selv om vi bruker masse sterk solkrem og begrenser tiden i solen), og de siste ukene har jeg merket at hun har en stor lys flekk paa ryggen, og litt paa det ene kinnet ogsaa. Akkurat som den delen av huden har mindre pigmenter enn resten av kroppen.

Vet noen av dere hva det kan vaere?

Har dere opplevd noe lignende??

Er litt bekymret, og vurderer aa ta henne til legen (eller hudspesialist).

Hun har ellers aldri hatt hudproblemer, bortsett fra toerr hud paa kinnene om vinteren som forsvinner paa sommeren (barneeksem?)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5038684-stor-hvit-flekk-paa-ryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare fortelle om noen hvite flekker som mannen min har i huden, mangler pigment enkelte steder. Dette kalles vitiligo, og er en ganske vanlig hudlidelse. (1 av hundre personer har dette, men ofte i liten grad) Er helt ufarlig, men kan jo se litt rart ut hvis man blir brun på resten av kroppen. Bør være litt forsiktig med sol, siden det ikke finnes pigment i disse flekkene. En vanlig lege kunne ikke fortelle ham dette, han måtte til en spesialist som brukte et spesielt lys. Fastlegen trodde det var sopp, men der tok han altså feil. Forresten samme lidelse som Michael Jackson har, fortalte hudlegen.

Sier ikke at det er nødt til å være det samme din datter har, ville bare fortelle om min erfaring med hvite hudflekker.

Tusen takk for svar. Jeg trodde foerst det var sopp, men det er nok sannsynligvis pigmentflekker. Jeg har aldri vaert borti dette foer, og lurer paa om det er noe som forverrer seg over tid, eller om det holder seg konstant (dvs. kan flekken bli stoerre eller spre seg til andre steder paa kroppen)? Er det evt mulig at det blir bedre med tiden?

Med Michael Jackson har jo det spredd seg noe voldsomt med tiden, han var jo svart og ble helt hvit!!!!!!!?????????

Annonse

Tror jeg ville tatt en tur til en hudlege, for å få konstantert hva dette er, og fått svar på spørsmålene du nå sitter med. Det kan jo være sopp, eller noe annet som kan behandles med salve, og da er det jo greit å finne det ut. Vitiligo kan også behandles med UV lys, men det fungerer ikke på alle. Min mann fant det ikke nødendig å prøve dette, siden flekkene er små og lite sjenerende. Det sprer seg, men kan også stoppe helt opp av seg selv.

Stemmer at det er tilfeller hvor svarte mennesker er blitt helt hvite, finnes informasjon og bilder på nettet, hvis du skulle finne ut at det er dette din datter har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...