Gå til innhold

Til apriljente 66

Shira1

Anbefalte innlegg

Hei !

Ser at du har svart på et innlegg om bl.a downs syndrom her tidligere.

Ser også at du har fått konstatert at ditt barn hadde dette syndromet, og at du har valgt å ta abort.

Jeg har nylig vært til ultralyd/blodprøve (dobbeltest) for å sjekke om mitt foster har downs. Jeg føler meg litt usikker på denne dobbelttesten og lurer på om jeg skal ta fostervannsprøve. Dette er mitt første IVF forsøk og jeg er 38 år. Har en sånn ekkel følelse i kroppen.

Kan du eller noen andre her fortelle meg resultatene av deres prøvene?

Jeg har ikke fått mine resultater, men mener å huske at de målte nakkefolden til 1,8. Nå tok de riktignok 3 mål, og dette på 1,8 var det høyeste.

Ellers vil jeg bare si at jeg har medfølelse med deg i den situasjonen du er i, og at jeg forstår ditt valg veldig godt.

Vil også ønske deg all mulig lykke til ved neste forsøk. Ord blir i grunnen fattige i denne sammenheng.

Varme tanker fra

Hilsen

Fortsetter under...

Hei Shira1, hyggelig at du tok kontakt.

For det første vil jeg si at du ikke bør bekymre deg, og at det er svært små sjanser for at det skal være noe galt med fosteret. Du er 38 og dermed "mye" større sjanser for at det skal gå bra, enn om du hadde vært 40, selvom min sjanse for å få barn med downs=1%. Selvsagt kan fosteret ha andre kromosomfeil som kommer fra genene til foreldrene.

Du har sikkert lest mye "rart" om alt som kan skje, og jeg må si det er godt å være forberedt, men man har vel tendens til å engste seg for mye. Selv hadde jeg nesten ikke tenkt på downs, og at det rammet akkurat meg; ja det er ganske tilfeldig.

Men vi var til gynekolog for 2. gang i uke 12 (første gang i uke 8, som er en fordel når man er i risikoalderen, - man blir fulgt opp tettere), og der fant gyn en nakkefold på 4 mm, og vi ble ganske sjokkerte. Fikk time samme dag på Riksen og de kunne måle mer nøyaktig 2,9 mm. De kunne se at fosteret hadde nesebein, og risikoprosenten ble 10% for at barnet hadde downs syndrom. Duotest (som måler mine hormoner), ble tatt samme dag og etter 5 dager ringte Riksen og sa; jo her er det en sannsynlighet på 50% for d.s. Så ble vi anbefalt å ta morkakeprøve, og etter 3 dager ringte de og sa at barnet hadde downs med misdannelser. Det var hurtigtesten, som ofte stemmer med den prøven de dyrker frem. Nå ble riktignok barnet fjernet før jeg fikk svar på dyrkningsprøven, men da måtte vi stole på legen som sa det er samsvarer nesten 100%....

Nakkefold på 1,8mm er nok under normalen. Alle fostre har nakkefold, men mener å ha hørt at over 2 eller 2,5 så er den i risikogruppen.

En blodprøve (duotest) vil vel være ca 90% sikker og har vel ingen risiko slik som fostervanns- eller morkakeprøve. Nå leste jeg akkurat om teatime som hadde fått bra tilbakemelding på blodprøven men allikevel fødte barns med downs. Så det er opp til hver enkelt om man vil gå videre med fostervannsprøven. Man kan da ta den og kunne slappe mer av i svangerskapet enn å være usikker, som mange er, resten av tiden. Jeg vil ønske deg lykke til med valget, det er ikke lett men jeg er sikker på at du finner ut av det.

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...