Gå til innhold

Blir så frustrert jeg... 9 eller 10 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett svangerskap er jo 40 uker... det er 10 mnd... hittil er alt greit,men hvorfor lærer vi da på skolen at vi er gravid i 9 mnd?

Det stemmer jo ikke!!!

Når jeg er 28 uker på vei, har jeg vert gravid i 7 mnd... men når folk spør, sier jeg 6 mnd for da stemmer det med termin hvis en regner at svangerskapet er 9 mnd.

Men det er jo feil!!!!

Jeg blir så frustrert av detta jeg.

Er jo håpløst å prøve å forklare noen at svangerskapet er 10 mnd...

Er jeg helt på jordet eller?

Tror da jeg har skjønt det,men er så vanskelig å forklare!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du regner fra første dag i siste mensen blir det 10mnd.men da er du jo ikke befruktet enda,derfor ni mnd eller no.var det jordmora sa til meg.ikke lett å forstå.

Skrevet

Jammen d er jo noen dager mer en 4 uker i hver måned, og når du regner disse dagene vil du se at 40 uker ikke =10 mnd, mer 9. Hvis du skulle gange 12 mnd med 4uker pr mnd, da ville vi hatt 58 uker i et år. 40uker x7 dager pr uke= 280dager. 280d delt på 30,5 (dager pr mnd)=9,2mnd. Derfor sier man at et svangerskap varer i 9 mnd +/- 2 uker

Skrevet

Hehehe ja det forstår jeg, men da jeg regner ut fra at en uke er 7 dager, en mnd er 4 uker og ett svangerskap blir da 10 mnd!

Jeg blir så frustrert for jeg klarer bare ikke å forstå det!

Hehehe føler meg litt dum nå ja...

:)

Skrevet

Du trenger ikke å føle deg dum, det er ganske naturlig å tenke slik som du gjorde. For vi tar det liksom for gitt at det er 4 uker i en mnd, men den eneste mnd det er det er februar.

I følge nagels termin regner man at et svangerskap er 283 dager. Det er jo litt tungvint å telle seg frem 283 dager fra første dag av siste mens, derfor er det laget en lettere regel: du kan regne deg fram et år fra siste mens og trekke fra 3 mnd (altså 9 mnd) også legge til eller trekke fra noen dager (husker ikke helt) da skal du ha nagels termin utifra siste mens. som meg som hadde første dag av siste mens 30.08.05+12mnd=30.08.06-3mnd=30.05.06 så er det vel pluss noen dager, mens termin var i hvertfall 08.06.06 i følge helsekortet mitt, UL termin er 10.06.06. Dette var kanskje litt kjedelig, men, men nå er det nå sagt.

Skrevet

ÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nå tror jeg at jeg har skjønt det!!!

Hehehe tar litt tid med meg, men. Er vel like forvirra i mårra da.

jeg har igjen 75 dager. dvs at jeg har vert gravid i 208 dager (etter naegelstabell.)

208 dager/30 dager(ca pr mnd) vil si at jeg er 6,93333 mnd på vei.

Hm.

Trur jaggu jeg har slik donald lyspære over hodet jeg nå :)

Å flink!!!

Skrevet

hehe=). Det var jo bra. Lykke til med resten av svangerskapet. Du har termin på lillberoren min sin dag, så det er en kjempefindag å få barn på. Har verdens snilleste og beste lillebror=)

Skrevet

Takk. Lykke til du og da :)

Jeg tror jeg er heldig mtp termin ja. Kan bli litt varmt men.

Det tar jeg med ett smil :)

Skrevet

takk skal du, men nå kaller senga på meg. Du får ha en god natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...